Het grote feiten of fabels topic

Het antwoord op sommige vragen is voor de een een feit, maar voor de ander een fabel.

In deze topic kunnen horlogegerelateerde stellingen worden geplaatst, gekoppeld aan een poll, feit of fabel. Uiteraard kan de keuze nader in het topic worden besproken.

Voorbeeld (inspiratie gehaald uit recente topics)

Stelling: zonlicht is slecht voor een horloge

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

Stelling: Je horloge schoonmaken met zeep is slecht voor de pakkingen (horloge)

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

Aangezien de testosteron hier regelmatig de topics uitspuit, de apenrots nooit helemaal is gevuld en ik wil voorkomen dat de veel al in andere topics besproken onderwerpen over wie heeft de langste, de grootste de dikste wil voorkomen wil ik vragen hiermee rekening te houden. Gelieve dus geen merk A is beter dan merk B stellingen aan te maken aangezien die het topic zeker doen laten ontsporen.

Probeer leuke feiten of fabels te posten, welke inhoudelijk (onderbouwd met feiten of fabels) kunnen worden beargumenteerd.

4 likes

Leuk topic. Deze stelling gaat over een toch wel wijdverbreid misverstand

Stelling: Een mechanisch horloge gaat naar je hartslag lopen

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

2 likes

Bedoel je alleen het uurwerk of ook delen die wat gemakkelijker verweren zoals de wijzerplaat?

3 likes

En telt warmte, voortkomend uit zonlicht, ook mee?

2 likes

daarover zou je een discussie kunnen starten, ikzelf denk dat zon altijd een invloed heeft op zaken, en dat de samenstelling van het materiaal hier leidend is. Een gouden horloge zal anders op zon reageren dan een kunststof horloge.

Een donkere wijzerplaat of een lichte wijzerplaat zal ook een verschil moeten opleveren (althans in mijn beleving) etc.

Te stellen dat de zon dus geen invloed heeft op het horloge is voor mij een fabel, maar gezien de reacties denken anders daar dus anders over en dat kan een interessante leuke discussie opleveren.

2 likes

Dat is ook een beetje het probleem. Het is alleen een feit of fabel als het ook (wetenschappelijk) onderbouwd wordt. Nu is het meer een ā€˜meningen dingetjeā€™.

Patina doet de waarde in elk geval toenemen.:smirk:

1 like

die kan je toch beargumenteren ? bij sommige stellingen zal het wat eenvoudiger zijn dan bij andere stellingen een slecht voorbeeld:

Stelling: Met een hamer kan je saffier glas niet breken

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

Dit kom ik tegen op Youtube maar of het waar isā€¦

2 likes

De reden dat je beter plexi op een duiker kan hebben, is dat safier kan barsten, en plexi niet.

1 like

Zonlicht en UV is slechtā€¦ alleen als het horloge direkt in het zonlicht ligt. En dat gedurende een lange periode! Als het je het gewoon draagt, beweeg je het en is het niet lang in de zon! Dat kan zeker geween geen kwaadā€¦ de lume moet toch opgeladen worden :slight_smile:

Je ziet het ook aan andere dingen die dagen, weken in de zon liggenā€¦die verkleuren ook! Dus als je een beetje logisch nadenkt, kan het NIET goed zijn voor een horloge als dat ook lang in de zon ligt!

Zeep is natuurlijk goed om het horloge te reinigen. En als je het horloge schoonmaakt en meteen weer afspoelt, kan, denk ik, niet veel gebeuren! Het horloge laten ā€œbadenā€ in zeep, zou IK niet doen! Door de zeep zou het water eventueel kunnen indringen in het horloge. Weet het niet zekerā€¦ risico ga ik niet nemen.

Wat betreft de hartslag, heb ik wel eens gehoord, geloof ik niet! Een mechanisch horloge loopt zoals het loopt! Met of zonder hartslag!

Volgens mij is het evident dat zonlicht slecht is voor horloges en niet enkel door de temperatuur.
Ook gewoon zonlicht sloopt gegeven genoeg tijd de meeste verf.

De vraag is meer op welke termijn je er iets van gaat merken. En ik denk dat ik een moderne submariner meer dan mijn lifetime mee gaat.

2 likes

En voor anderen niet. Wordt een lekker topic dit ā€¦

1 like

Mijn hartslag klopt zeker van een mechanisch horloge factšŸ¤Ŗ

3 likes

:joy: Bij een aantal horloges wel ja, krijg nu al het gevoel dat de stellingen beter goed gedefinieerd kunnen worden, anders kunnen het wel eens veel discussies door elkaar wordenā€¦

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

3 likes

Ja, prachtig. :wink:

20 likes

Je grail? :joy:

1 like

ETA heeft een hogere kwaliteit dan Sellita

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Is een gevoelā€¦ denk dat beide even goed zijnā€¦ is net als BMW en Mercedesā€¦

De ene heb liever Mercedes, een ander BMW

1 like

Als een horloge kast open gemaakt is moet hij daarna weer worden afgeperst

  • Feit
  • Fabel

0 stemmers

1 like

Goed voor het schroefdraad. :+1:

7 likes