Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Tegenwoordig delen we onze hobby grotendeels middels foto’s. Wekelijks scrollen we langs duizenden horloge-foto’s, de een beter dan de ander.
Nu hebben we een fotografie-topic en een foto-contest maar een dedicated topic voor horlogefotografie is er nog niet.

Er worden veel mooie foto’s gepost op het forum en ik ben erg benieuwd naar jullie tips en tricks, welke apparatuur gebruiken jullie, hoe ziet de set up eruit en wat zijn jullie favorite shots.
Hopelijk dat we elkaar een beetje kunnen inspireren en samen het horlogeforum een beetje mooier maken.

Ik zal hieronder aftrappen met een eerste tutorial en nodig iedereen uit om aan te vullen.
Mocht iemand een verzoekje hebben voor een specifiek shot of iets specifieks willen weten, shoot!

45 likes

De kunst van een Wrist shot

Scrollend door Horlogeforum en Instagram zien we er honderden per dag. “Wrist shots”.

Helaas zien veruit de meeste posts er ongeveer zo uit:

“Vandaag draag ik de Speedmaster, het is zo’n geweldig horloge”

Uuuuhhhhhmmm Ok?!

Dat is jammer, want een wrist shot is dé manier om te zien hoe een horloge daadwerkelijk draagt.
Met een beetje aandacht en een paar kleine trucjes kan je een wrist shot enorm verbeteren. In deze post wil ik mijn ervaringen met jullie delen:

Allereerst, wat heb je nodig?
Je kan het zo gek maken als je wilt. Voor deze beschrijving laat ik twee set-ups zien: een simpele variant met een iPhone en een uitgebreidere variant met een full frame camera.

Wat je in ieder geval nodig hebt:

Onderwerp
Dat lijkt mij vrij evident, als je een foto wilt maken, dan is een horloge best handig. :man_facepalming:t2:

Lichtbron
De lichtbron wordt vaak onderschat. “Ik ga wel even onder de lamp staan”. Laat dat nou juist vaak de slechtste plek zijn voor een foto. Wat je wilt, is indirect licht van een felle lichtbron met een neutrale kleur. Licht dat direct op een horloge valt zorgt vaak voor ongewenste reflecties, harde tonen en je ziet ieder vetvlekje, krasje en pluisje.

De beste lichtbron die er bestaat is de zon, ga dus bij een lichte ruit staan. Ook een goede witte spot kan werken, blijf in ieder geval weg van “soft tone” spotjes en peertjes etc.

Een alternatief is (continu) studio-verlichting of flitslicht, dan wordt het al een stukje gecompliceerder.
In de uitgebreide setup zie je een “cheap ass” studio-lamp. Er zijn ook goedkope led-panels te koop. Die zijn op zich een aanrader als je eens wilt experimenteren met kunstlicht.

“Diffuser”
Hier komt een gouden tip. Gebruik altijd een soort van diffuser of soft box! Een diffuser zorgt ervoor dat het licht gelijkmatig verspreid en voorkomt direct licht op het onderwerp. Daarnaast kan een diffuser de lichtbron “vergroten” waardoor je gewenste reflecties kan creëren (daarover later meer). In het voorbeeld zien jullie een reflectie-scherm, daar heb ik er meerdere van. Die dingen zijn te koop voor een paar euro en werken echt geweldig. Als je die niet bij de hand hebt, gebruik dan een laken, een dun wit t-shirt of (dit is een top tip) gebruik een wit dun gordijn als je die hebt hangen. Je zal echt zien dat dit direct resultaat geeft.

Poetsdoekje
Nog zoiets dat te simpel is voor woorden maar vaak fout gaat, poets heel even je horloge voordat je een foto maakt. Niets zo irritant als stofjes of vingervlekken op een horloge. In de simpele variant gebruik ik een simpele “fiber cloth”.

Als ik wat serieuzer te werk ga dan gebruik ik een blaasbalgje en een kwastje. Altijd handig!

Camera
Een camera is ook handig als je een foto wilt maken…

Een iPhone (of andere telefoon) is echt een prima camera voor wrist shots, je hoeft dus geen dure camera te kopen voor goede foto’s. Wil je toch een camera gebruiken, let dan op twee zaken:

  1. De beeldhoek. De ideale beeldhoek ligt tussen de (voor Full Frame) 24mm en 60mm. Een wrist shot met een lens breder van 24mm levert te veel vervorming op, langer dan 60mm zorgt dat je het horloge niet goed in beeld krijgt.
  2. Check de minimale focus-afstand. Er zijn camera’s en objectieven waarbij de minimale focus afstand 50cm of meer is. probeer maar eens een wrist shot te maken met de camera 50cm van het horloge, dat is bijna niet te doen.

Simpele set up:

Uitgebreide set up

Plan je shot
Een goede wrist shot vergt een beetje planning. Zorg voor een goede lichtbron en kijk wat je aanhebt.

Probeer je outfit een beetje te matchen met je horloge, dat maakt een heel verschil. Nog een gouden tip: Laagjes doen het altijd goed op foto’s.

Denk ook even over de achtergrond van de foto. Je kan nog zo je best doen op een foto maar als je in de achtergrond een paar ongewassen onderbroeken ziet liggen is je foto verpest.

Foto’s maken
Daar gaan we!

Denk als eerste even na onder welke hoek je het horloge houdt.

Persoonlijk vind ik het mooier als het horloge gekanteld is, maar dat is smaak.

Denk daarna ook na hoe je het horloge “framed” Helemaal in het midden? Of maak je gebruik van de gulden snede en positioneer je het horloge off center. Dat is helemaal aan jou!

Poging 1:

Hier de eerste foto en er mankeert een hele hoop aan.

  1. Het licht is te hard
  2. De bovenkant van het horloge is overbelicht
  3. De onderkant (6-uurs kant) is veel te donker
  4. De trui zit niet mooi
  5. De achtergrond is te rommelig
  6. Storende reflecties in het glas
  7. De uitsnede kan beter

Poging 2:


Dit keer met een diffuser. Je ziet al meteen een verschil. Het licht is wat zachter. En de reflecties in het plexiglas zijn een stuk minder storend. Ook zie je dat de lijnen op de lug rechtsboven beter te zien zijn.

Dus:

  1. De bovenkant van het horloge is overbelicht
  2. De onderkant (6-uurs kant) is veel te donker
  3. De trui zit niet mooi
  4. De achtergrond is te rommelig
  5. Storende reflecties in het glas
  6. De uitsnede kan beter

Poging 3:


We zijn weer een stapje dichterbij. Dit keer heb ik de camera een stapje onderbelicht waardoor de bovenkant niet meer overbelicht is. Daarnaast nog een trucje, namelijk: Draag een wit shirt! Door het witte hemd reflecteert het licht op de onderkant van het horloge. Hierdoor is nu ook de 6-uurs zijde goed belicht.

Maar goed, we zijn er nog steeds niet.

  1. De achtergrond is te rommelig
  2. Storende reflecties in het glas
  3. De uitsnede kan beter

Poging 4:


Kijk, nu komen we ergens. Het jasje breekt het geheel en geeft wat contrast.

De achtergrond is nog niet top, maar kan ermee door. Nu alleen nog die laatste reflectie tussen 2-3 uur .

  1. Storende reflecties in het glas
  2. De uitsnede kan beter

Poging 5:


BAM! Dit is hem.

Nu alleen nog wat croppen en een beetje editen en we zijn er:

Het eindproduct.


Nog steeds niet perfect (zo zie je wat stofjes hier en daar en zit er een veeg op het glas) maar goed genoeg voor Instagram of het forum.

De bovenstaande foto’s zijn gemaakt met een Full Frame camera. Dat zie je met name aan de scherpte, bokeh (wazige achtergrond) en de diepte van de kleuren.

Zoals jullie hieronder kunnen zien krijg je ook met een iPhone krijg heel behoorlijke resultaten,

Unedited

Edited:

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden en hoop dat jullie er iets aan hebben.
Met een paar kleine aanpassingen en trucjes kunnen het het horlogeforum een stukje mooier maken.

#MAKEHORLOGEFORUMGREATAGAIN!

214 likes

Leuk topic licht en reflectie is inderdaad een hekelpunt. Voor foto’s gebruik ik zelf simpelweg de android telefooncamera in pro modus en raw format en bewerk het na met snapseed. Helaas verwijder ik daarna de voors dus voor en na kan ik niet meer showen.

1 like

Thanks!

Als je een “zoom lens” hebt, probeer die dan eens. daarmee moet je je telefoon veel hoger houden en verminder je reflecties.

1 like

Helaas heb geen optische zoom hierop zitten. Zelf merk ik overigens dat ik bij horloges fotograferen vaak de macro functie meer mis.

Thanks!

145 likes

:joy::joy::ok_hand:.

Moest hier :point_down: aan denken

afbeelding

33 likes

Potverdorie Ruud, ga het nog maar een keer lezen. Morgen overhoring! :rage:

Deze is grappig op instagram:

https://instagram.com/crapwatchphotography?utm_medium=copy_link

10 likes

Raakte helemaal geïnspireerd door dit topic en heb eindelijk zo’n reflectiescherm besteld! :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Hoe heb je die laatste schaduw weg gekregen? Op welke positie (tov jou) zit je lichtbron (natuurlijk licht en de studiolamp) en het reflectiescherm?

Haha zit ook al te googelen, waar en welke heb je besteld?

2 likes

Gaaf topic. Dank voor al deze nuttige tips @Bwatched, ik ga er ook eens mee spelen :ok_hand:

2 likes

Bij kamera express zo’n ronde van 60cm. Gaan we eens mee pielen!

3 likes

Top tips, ik vroeg me altijd al wat wat de gebruikte technieken waren. Bedankt!

1 like

Gewoon zoiets;

2 likes

Nice! Alvast veel plezier gewenst!

Welke schaduw?

Dit is gemaakt in een normaal verlichte kamer met een studiolamp gepositioneerd op 1-2uur. Het reflectiescherm staat tussen de lamp en het horloge

Op deze wijze?

3 likes

Leuk idee, leuk initiatief! Je suggesties zijn natuurlijk niet beperkt tot wristshots, en wat meer aandacht voor de foto zelf juich ik toe :slight_smile:
Zelf maak ik zelden wristshots omdat ik niet denk “jullie” een plezier te doen met m’n harige jatten, maar verder probeer ik altijd wel aandacht voor de fotografie zelf te houden, leuk om te doen!

5 likes

Yes!

1 like

De schaduw op 2-3 die je benoemd voorafgaand aan de definitieve plaat. Andere positie van het scherm of verder onderbelichten?

Vanmiddag toevallig polarisatiefilter voor m’n favo lens binnen gekregen (Sigma Art 18-35). Morgen eens testen.

1 like