Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

schitterend !

1 like

Holy shit wat een setup. Mijn motto: work smart, not hard…

:wink:

16 likes

Na de vele mooie plaatjes hier gezien te hebben heb ik besloten een camera plus passend objectief te kopen. Het resultaat is niet verkeerd.

En hier de behind the scenes; een oude zwarte trainingsbroek, daglicht en een balkon als studio :joy:

4 likes

Een kijkje in de keuken:

Resultaat:

12 likes

Creatief gedaan. Leuk om te zien hoe een scene op een foto er in het echt bijligt.

Ik heb wel wat opbouwende kritiek. Het is een hele drukke foto geworden en wel om de volgende redenen:

  • De foto veel te zwaar bewerkt, iets minder met de curves speler geeft een rustigere foto.
  • Er staan teveel complementaire kleuren op de foto. Zoek in de compositie bij voorkeur kleuren die bij elkaar passen. Het groene boek, de gele appelsap en de houten ondergrond passen prima bij elkaar. De blauwe fles en het paarse mapje helemaal niet.
  • Er staan teveel objecten op de foto die bovendien allemaal scherp zijn. Je kunt spelen met de DoF door het onderwerp uit te lichten, of werk met lijnen richting het onderwerp, zodat je ogen zich er automatisch op focussen en niet hoeven te zoeken. Verder zijn alle dingen duidelijk neergelegd voor de foto. Probeer voor een goede compositie zaken neer te leggen die met elkaar te maken hebben en die in een natuurlijke, niet geforceerde positie liggen en zorg dat ze een verhaal vertellen. Nu is het een zooitje dingen die niets met elkaar te maken hebben, behalve dat ze veel geld kosten.

Hier een voorbeeldfoto die wel helemaal klopt:

8 likes

Wordt dit je Spuiten en Slikken inzending?

Haha, dank voor je tekst en uitleg.

1 like

Eens. Plus dat ik de toegevoegde waarde van de palmboom boven in beeld niet echt zie. Verder is de weerspiegeling op het glas van het horloge nogal aanwezig, dat kan een stuk subtieler. Nu leidt het af en doet het afbreuk aan het horloge. Het deel van de bloempot rechtsonder in beeld is ook niet echt geweldig.

Die spullen zijn anders ook overduidelijk neergelegd, onder meer getuige de kaarsrechte positionering. Dat blauwgrijze filter is een beetje goedkoop. Dat kan beter. Wel is hier de weerspiegeling zo aan de rand van het glas bijna perfect. De wijzers had je daarentegen wel even op tien voor twee (of tien over tien) mogen zetten. Welk merk scheerrmes is dat eigenlijk, rechtsonder?

Aan de resultaten te zien heeft u alle adviezen van @Bwatched in de wind geslagen. :joy:

1 like

Dat is helemaal correct. :blush::+1:

1 like

Ik moest gniffelen :speak_no_evil:

Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik kan de foto van @dingleberry wel waarderen, juist vanwege de diversiteit in kleur. Doet mij denken aan vakantie. Ja, die fles en vaas doen niet lekker mee, maar het oogt verder als een soort bureau waar gewoon diverse spullen liggen. Die daar prima passen overigens, dus gebrek aan samenhang valt m.i. mee. En die weerspiegeling op het glas is misschien jammer, maar hij geeft wel wat leven aan het horloge. En toont aan waarom zo’n pukkel op het glas storend is :slightly_smiling_face:

De foto van @Oni vind ik veel kunstmatiger. Niet minder mooi overigens. Maar juist op die foto zijn alle spullen super gekunsteld neergelegd. Het oogt leuk hoor, maar wie heeft dit zo random liggen?
Kleurtoon is ook vrij nadrukkelijk aanwezig, minstens zo aanwezig als de harde kleuren bij @dingleberry dus…

… die moet je maar weer terugnemen :grimacing:

1 like

LOW KEY FOTOGRAFIE

Op Instagram was het een ware hype een jaartje geleden, Low Key horlogefotografie.
Accounts als: https://www.instagram.com/lar5erik/ en https://www.instagram.com/watchstudies/ zijn voorbeelden van accounts die dit gemasterd hebben.

Er zijn veel verschillende interpretaties van Low Key fotografie.
Voor mij zijn het shots met een overwegend donker thema en met maar één lichtbron, vaak een krachtige flitser. Maar ook zonder flitser kan je een goede low key plaat maken.
Hieronder een korte “achter de schermen” uitleg van de onderstaande foto’s.

DISCLAIMER

Ja lieve mensen Lightroom is één van de beschikbare tools voor fotografen en kan een handig hulpmiddel zijn waar ik dankbaar gebruik van maak. Mocht je dat niet “echt” vinden…

DOEI! :wave:

SETUP
Laten we beginnen met de set-up.

Een kamer die je volledig donker kan maken en een zwarte achtergrond.
Ik heb een paar zwarte reflectie schermen gebruikt en het horloge staat in een zwart doosje.
Qua licht heb ik één lamp naar boven gericht en een wit reflectiescherm bovenop de zwarte schermen gelegd zodat ik alleen van de bovenkant lichtinval heb:

De camera op een statief en twee stops onderbelichten met de onderstaande settings:
Leica Q2
De self timer heb ik op 2 sec. gezet om beweging tegen te gaan. (Het gebruik van een afstandsbediening/app kan ook natuurlijk)

De Lume even opladen met een UV lampje en schieten geblazen!

Na een stuk of 50 pogingen was dit het shot waarmee ik verder ben gegaan.
De basisbelichting vind ik goed en het horloge staat er mooi scherp op.

Wel mis ik nog wat meer “punch” en zijn er storende delen in de achtergrond, op naar Lightroom!

Nabewerking
In LR heb ik de uitsnede iets gewijzigd en de achtergrond opgeruimd.
Daarnaast heb ik iets meer contrast gegeven en de foto meer definitie gegeven waardoor de kast er korreliger uitkomt en de ringen in de sub dials beter te zien zijn. Daarnaast heb ik alle “warme kleuren” eruit gefilterd. Waardoor er een killere en hardere look ontstaat.


Het is een aardig plaatje zo, maar ik mis nog wat karakter.

Het idee dat ik in m’n hoofd had was de Shadow die vanuit de schaduw tevoorschijn komt, even in Lightroom een maskertje toevoegen;

En klaar is kees!

Ik hou van dit soort minimalistische looks en ik vind het altijd enorm leuk om mee te experimenteren, hier nog wat voorbeelden:

Ook leuk om een beetje te klooien met light sticks:

!

Fijne zondag!!

30 likes

Lekker bezig! Goed uitgelegd en mooie resultaten!

1 like

VC :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:
Nondeju wat mooi.

1 like

Erg leuke (en mooie) foto’s! :ok_hand:

1 like

Zeer mooi resultaat :ok_hand::heart_eyes:
Die lightroom lukt me toch maar matig, moeilijk in gebruik vind ik… Ik ga steeds terug naar snapseed, werkt voor me iets intiutiever. Wel minder mogelijkheden.

1 like

Goede uitleg en krachtige foto’s. De mooie horloges komen ook echt tot hun recht.

1 like

afbeelding

27 likes

Tof, leuk met die gif :grimacing:

1 like

Heel cool!
Prachtige foto en horloge!

1 like