Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Geweldig Ruud.
Hoe slecht ook, je kunt nog steeds zien dat de datum (ook) niet goed staat. Kunstig gemaakt!

En nog even in de herhaling: zo kun je ook een pocketshot proberen.
afbeelding

1 like

Leerzaam topic.

That beeing said. Ben op zoek naar iets lichters. Als ik alles moet meeslepen heb ik Incl statief ca 4-5 kilo bij me. Word een dag ouder dus zoek voor iets erbij. Iets lichters.

Lockdown her en der wil ook niet helpen.

Maar voor de mensen die eens wat anders willen dan hun standaard telefoon camera.

De ‘dure’ optie is gewoon de Q2. €4K en een beetje. Mja wel Leica. En die foto’s die ik her en der zie wow. ‘Goedkoop’ voor een Leica. Je koopt de lens en je krijgt er er een gratis camera bij zegt men. Ik zit ook op t hek voor deze.

En dan een andere optie:Ricoh gr 3. Ook een 28 mm lens. Nog compacter dan de q2. Voor mij een beetje TE compact, beide in de handen gehad paar weken geleden maar qua beeldkwaliteit moet die heel goed meekomen tov de q2 en dat voor een ca 1k. Mja geen Leica en Leica is gewoon kassa… Ben bij een onhafankelijke winkel geweest. Leica is niet 4 keer beter dan de Ricoh… Food for thought… :thinking:

1 like

Interessant topic. Wat een gave foto’s komen er voorbij…

Een foto is ook een moment. En net, vloog er een dagpauwoog door ons huis. Verkeerde plaats. Verkeerde tijd. Het diertje vloog tegen de lamp waar ik haar vanaf haalde.

En toen… over contrast gesproken… een adembenemend kleurrijk schepsel kroop op mijn grauwe titanium Zenith… ik wist niet hoe snel ik mijn telefoon moest pakken… maar ze bleef zitten…

24 likes

Mooie lamp, zo’n Artemide Tolomeo.

3 likes

ok, bedankt he. nu wil ik weer een speedmaster :slight_smile: epic topic! hulde. kan iemand met oog voor details absoluut waarderen :grinning:

Wat bijzonder! Waar heeft die al die tijd gezeten? Ik vond er van de week ook eentje in ons - in aanbouw zijnde - nieuwe huis. Rechtop met de vleugels dicht maar wel dood. Heel apart. Misschien te droge lucht door de bouwdrogers… :butterfly:

3 likes

Ja dat zijn leuke klassiekers, zag het ook.

1 like

Leica is niet 4x beter, ook niet 2x. Maar toen ik overstapte van Nikon DSLR pro bodies op Leica M, was het een thuiskomen.

1 like

Dank u. Maar… DIE VLINDER.

1 like

Geen idee… maar ze hing dus blijkbaar al weken bij mijn zoon in de kamer. Hij vond het gezellig😂 winterslaap?

2 likes

O dat zou kunnen maar ik dacht dat allen beren en egels dat deden…:sweat_smile:

1 like

Heb het even opgezocht.

3 likes

Je tip wordt goed opgevolgd :+1:t2:

Voorraad onbevestigd
Door de wereldwijde transportproblemen is dit product nu niet op voorraad en kunnen we geen indicatie geven wanneer het product weer beschikbaar is online en in de winkel. Helaas hebben onze medewerkers geen toegang tot meer informatie over de beschikbaarheid van dit product.

4 likes

https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-opbergbak-wit-20089242/

Idee voor een mini studio, paar ledbouwlampen ernaast!
(Mijn bak is semitransparant, ik weet niet of ze dat nog steeds zijn.)

Zo, weer even on topic:

In de post van vrijdag heb ik ingezoomd (pun intended) op de techniek van een wrist shot. Een vervolgstap is de compositie.

Over het algemeen wordt het horloge in het midden van de foto geplaatst. Zelf doe ik dit ook in 90% van de gevallen. Ter afwisseling is het ook tof om eens te experimenteren met verschillende composities. Zo kan je het horloge kaderen volgens de “regel van derden*” of volgens de “gulden snede*”. Of kan je spelen met “kijklijnen” Dat klinkt allemaal ingewikkelder dan het is. In deze post geef ik a.d.h.v. vier foto’s voorbeelden van de verschillende composities.

Disclaimer;
Ik ben hier zeker geen expert in, ik kloot ook maar wat aan. Maar ook met aanklooien kan je soms leuke resultaten krijgen.

*Regel van wat….?

Samenvatting

Het gaat wat ver om hier de theorie van de gulden snede of de regel van derden uit te leggen. Mocht je er nog nooit van gehoord hebben, Google is je vriend!

Specifiek voor fotografie zijn er twee linkjes die het makkelijk uitleggen:
https://vinkacademy.nl/fotografietips/compositie-de-regel-van-derden-de-gulden-snede-en-het-verschil/
https://www.zoomacademy.nl/blog/regel-van-derden-of-gulden-snede-welke-kun-je-het-beste-gebruiken/

Voorbeeld 1
Zoals je ziet is het horloge niet in het midden geplaatst en is de foto opgedeeld in een blauwe voorgrond en het onderwerp.

Als we er een kader overheen leggen dan zie je dat het snijpunt van de horizontale en vertical lijn precies op de as van de wijzers valt. Daarnaast beslaat het shirt grofweg de onder 1/3 de de foto. Hierdoor krijg je een speelsere indeling dan dat je het horloge in het midden zou plaatsen.

Voorbeeld 2
Een soortgelijk voorbeeld maar dan met een 1:1 ratio (vierkante foto)

Als ik hier het kader eroverheen leg dan zie je dat de wijzers op lijn van de horizontale streep liggen.

Voorbeeld 3:
Hier een voorbeeld volgens de gulden snede/gouden spiraal.

Het horloge is geplaatst direct in het oog van de spiraal en de mok staat aan het uiteinde. Daarnaast “deel" ik met m’n hand de foto in drieën.

Voorbeeld 4
Dit is een shot waar ik zelf erg tevreden over ben.

De kleuren passen mooi bij elkaar en ik vind de compositie erg gaaf. De “rand van het jasje” fungeert als een soort van kijklijn die het oog richting het horloge trekt. Deze techniek zie je veel in straatfotografie, dit is de eerste keer dan ik het heb toegepast bij horlogefotografie.

Ok, nu hoor ik jullie denken: “Gast doe ff normaal! Ik wil gewoon een snel fotootje van m’n horloge trekken.
En groot gelijk!! Om op deze manier met een horlogefoto bezig te zijn is vrij ongezond. Toch kan je door gebruik te maken van de rasterlijnen op je telefoon en/of camera super eenvoudig experimenteren.

Zoals gezegd, ik heb absoluut geen expert op dit gebied en er zal vast heel veel beter kunnen. Ik vind het gewoon leuk om er een beetje mee te klooien en ben vooral heel erg benieuwd naar jullie creaties.

17 likes

Ik ben sindskort overgestapt naar Iphone 13 Pro Max en kom van Android. Ik schrok toen ik een wristshot maakte met mijn Iphone. Op 1x was de kwaliteit goed mits ik niet te dichtbij het horloge kwam. Indien in te dichtbij kwam, werd het wazig. Op 0,5x was de kwaliteit niet goed.

Dus overgeschakeld op 2x en de foto’s werden inderdaad wat beter. Ik dacht dat het aan mijn telefoon lag. Gelukkig is dit niet het geval.

4 likes

Je maakt echt mooie foto’s. :fire:

2 likes

Dankje! Leuk om te horen :blush:

1 like

De meest recente wristshot :grin:

11 likes

Leuke foto, maar die voeten storen me.

3 likes