Het grote horlogefotografie-topic | Focus Stacking uitleg post 426

Dan neem je een keukenstoel. Je gaat er achterstevoren op je knieen opzitten en al leunend op de rugleuning maak je een foto zonder voeten. :grinning:

1 like

Geprobeerd, wel niet handig zo foto’s trekken :grin:
Voeten niet te zien nu :rofl:

3 likes

Zo gaat het ook, in de PP.

1 like

Snapseed :sunglasses::muscle:

1 like

Dat is ook een, weliswaar elementaire, PP.

1 like

Nou @Bwatched, je hebt ze bij AVW ook al aangestoken. Kijk ze eens oefenen man! :joy:

9 likes

Foto’s met een Iphone en sommige met de Eos. Wat ik vooral mooi vind is dat een horloge zo schoon als mogelijk is. Verder doe ik maar wat 🤷🏻

19 likes

Het is dat er foto’s van horloges in dit topic staan, anders was ik toch gaan denken dat ik op een influencer forum was beland met al dat bewerken en filters :stuck_out_tongue_winking_eye:

De eerste 2 foto’s zijn met nieuwe licht setup gemaakt en hebben meer filter, de anderen zijn met telefoon gemaakt zonder al te veel bewerking.

13 likes

Ik merk dat mijn camera wel lekker veel megapixel heeft, maar inmiddels weet ik dat dit niet alles is.

Onbewerkt:

Bewerkt:

Onverwerkt:

Bewerkt:

7 likes

Eigenlijk is daar nog amper wat over geroepen?

Keer of 10. Maar geeft ook niet. Was niet negatief bedoeld. Vind het best interessant.

:one: zorg voor een locatie met natuurlijk licht. Scheelt je lampen en andere overbodige meuk.

Hierboven het territorium van onze poes. We hebben daar grote ramen die voor veel natuurlijk licht zorgen. Dat IKEA tafeltje is waar de magie gebeurt.

:two: wees skeer tot op een bepaalde hoogte. Als je dan toch fotografie accessoires koopt, koop eens wat reflectieschermen en spul om stofjes en vette tengels te verwijderen.

Ik doe het met een rond scherm van de fotoboer en twee kartonnen plaatjes. Daarnaast een lenspen, blaasbalg en doekje. Nog geen 25,- in totaal.

:three: Misschien wel het belangrijkste: speel met het licht wat je hebt. Met het scherm wat ik vasthoudt kan ik het object lichter of donkerder maken of weerspiegeling op het glas weghalen.

Ik gebruik de witte schermpjes om de kast van meerdere kanten lichter te maken en schaduw weg te nemen.

:four: Compositie. Reeds besproken maar gebruik je raster op de camera om te bepalen onder welke hoek of positie je onderwerp wil hebben.

Ik gebruik trouwens een laffe full auto dinges op mijn camera en heb een macro lens erop zitten. Ik ben een horlogenerd, geen fotograaf. Mijn talent is aangeboren, niet aangeleerd :joy:

:five: Creativiteit maakt de foto. Speel met ondergronden, in dit geval een plunjezak. Gooi er wat accessoires bij, in dit geval een mes om zogenaamd de strap om maat te snijden Terminator-style.

:six: Wrishots zijn kut. Zonder polsmaat erbij irrelevant om te laten zien hoe iets draagt of op de pols valt. Geen mens is antomisch hetzelfde dus kap ermee. Leuk om je kleur panty af te stemmen met je bloesje en horlogebandje maar je bent verdomme een kerel, ofniet.

:seven: Nabewerking is voor mensen zonder talent. ik heb nu een aantal van jullie gegarandeerd over de jank :joy: Een goede foto heeft geen nabewerking nodig, valsspelers.

Deze tips zijn approved door de Fluffinator.

En het resultaat van deze Zulu tutorial:

Neem dit trouwens met een flinke korrel zout hoor. Ik ben nogal van “weinig effort, hoog rendement”. Ik heb de tijd en zin niet om er veel moeite in te steken dus gewoon klik & klaar.

34 likes

Mooie kiekjes en nog mooiere uitleg :joy:

Mvgr #7

1 like

Die kop van die poes. Alsof ie wil zeggen “Laat me met rust” :joy:

1 like

Hahah Snapseed FTW. Ach, ik snap dat wel hoor.

Die indruk kreeg ik ook :smile:

1 like

Toch een klein dingetje over nabewerking:
Zeker als je met een DSLR in RAW-modus schiet is nabewerking gewoon nodig. In die modus slaat de sensor alle informatie op zoals het gezien wordt, zonder enig vorm van kleur/scherpte-aanpassing/compressie die toch al gauw bij een .jpg wordt toegepast. Vandaar dat veel RAW-foto’s er vaak erg flets uitzien recht uit de camera. Stiekem doet een telefooncamera al veel op de achtergrond “bijwerken” zonder dat je het doorhebt.

3 likes

3 likes

:point_down:

Dat nabewerken wordt al voor je gedaan :wink:
Maar, het begint met een goede basis!

2 likes

Overigens in het algemeen: Mocht je een flipperaar zijn, het loont echt om een aantal van de bovenstaande tips ook toe te passen als je je horloge wil fotograferen voor verkoop. Nu valt het mij sowieso al op dat de algemene kwaliteit van de foto’s erg goed is in het blauwe gedeelte, maar als je soms ziet wat tante Annie uit Roelofarendsveen op MP slingert aan foto’s van horloges, dan wordt het triestig.

2 likes