Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Mijn domme vraag van vandaag,

Ik ben linkshandig en ik draag mijn horloge daarom rechts. Ik krijg daar nog wel is commentaar op. Maar hoe staat het HF hier eigenlijk tegenover? Is het ‘not done’ om de horloge rechts te dragen?

1 like

Je moet je horloge aan de niet dominante hand dragen, rechts is dus prima!

2 likes

Ik heb 2 dominante handen…:grimacing:
Wat dan ?

Zakhorloge :+1::joy:

6 likes

:sweat_smile:

Ik geef liever hier commentaar op: ‘is’ moet ‘eens’ zijn.
Voor de rest: geen commentaar.

Eens.

1 like

Wereldverbeteraar :ok_hand:

1 like

Wel, dat is niet dom en/of gek. Ik geloof dat minstens 20% van de mensheid linkshandig is.
Zelf ben ik linkshandig, maar moest op school rechts leren schrijven, conclusie, mijn handschrift is nog slechter dan dat van een dokter.
Maar daarom niet getreurd, er zijn horloges te koop voor linkshandigen, de opwindstift zit dan op de 9 uur positie.
Wat natuurlijk ook kan, koop een vintage JLC futurematic, die heeft geen opwindstift.

7 likes

Commentaar op hoe je jouw horloge draagt? Moet niet gekker worden. Gewoon dragen hoe jij het wil. Punt uit.

7 likes

Linkshandig en horloge links. Tis maar net wat je gewend bent.

Vraagje aan de kenners, leest u hier af? Betreft een Rolex Oysterquartz 17000 uit 1982.

4 likes

Ik ben geen kenner maar ik gok even: +000.22 is de afwijking p/dag en 8.257 µA is de stroomsterkte die is gebruikt tijdens de meting. Denk ik.

Ik ook niet.

Zo ver kwam ik ook maar thnx :smile:
Wil vooral weten hoe ik die 8.257 moet “beoordelen”.

Ik heb tijdens jouw typen mijn bericht iets aangepast. Ik vermoed nl. dat het de stroomafgifte van het meetapparaat weergeeft, dus de stroom die is gebruikt om het uurwerk te laten lopen tijdens de meting. Lucky guess hoor! Ik zag nl. ineens dat er helemaal geen batterij in zit… dus de stroom komt van de ‘supply’ pennen.

Kan me voorstellen dat de sterkte de loop van het uurwerk kan beïnvloeden, vandaar het getal. Dat je weet dat de juiste stroomsterkte is gebruikt voor de meting.

Aha… jij weet dus meer dan ik.

1 like

Nee, ik gok. :wink:

1 like

@Watch2Morrow, kijk eens…

Pagina 20 e.v. gaat over quartz en hoe het werkt.

2 likes

Ben even door de PDF gegaan, voor zover ik het kan zien is het de minimale stroomsterkte die het uurwerk nodig heeft om te werken. Ook een testwaarde dus. Wat het zegt over het uurwerk, de kwaliteit etc. daar heb ik geen idee van. Vast wel iemand die dat weet.

1 like

Ik ga hier niet uitkomen vrees ik. Iets te technisch.