Bedankt voor het meedenken man.
Ja toch
Bedankt voor het meedenken man.
Ja toch
Vind ik leuk. Leer ik ook 's wat.
André (@Horloge24) heb jij kaas gegeten van het testen van quartz uurwerkjes en zo ja; wat zeggen deze waardes?
Geeft die IC niet het stroomverbruik per seconde aan?
Dus als je 1 micro amp per seconde verbruikt, met een batterijtje van 20 m amp uur, dan gaat de batterij iets meer dan 2 jaar mee… (zonder andere verliezen)
(20 * 3600 / 0,001)/(365 * 24 * 3600)
Wie weet meer?
@junior: hierbij een antwoord.
Dit is het stroomverbruik tijdens het lopen, per seconde gemeten bij een spanning van 1,55 Volt. Voor dit Rolex kaliber is de maximale waarde 9 micro Ampère, dus 8,257 is goed. Hoe lager deze waarde des te langer de batterij mee zal gaan. Bij dit uurwerk is het stroomverbruik met de kroon uitgetrokken in de wijzerverzet stand minder dan 3 micro Ampère. Bij de nieuwere kwarts uurwerken ligt het stroomverbruik onder de 1,0 micro Ampère en kunnen er dus veel kleinere batterijen ingebouwd worden waardoor het geheel weer vlakker wordt.
De gangnauwkeurigheid van +0,22 sec/24 uur is echter iets te hoog, Rolex eist +0,05 sec / 24 uur. De afweiking ontstaat door veroudering van het kwarts kristal en kan dmv een trimmer aangepast worden.
Een zeer belangrijke waarde die op de foto niet te zien is: de aanloopspanning. Deze waarde zegt veel over de conditie van het uurwerk en of er klemmingen / teveel weerstand in het raderwerk aanwezig zijn. De aanloopspanning wordt bepaald door het uurwerk te voeden met behulp van een externe stabiele voeding en de spanning langzaam terug te draaien [ soms kan het uurwerk ook versneld draaien door overbruggen van een contact ]. Het uurwerk gaat dan bijvoorbeeld bij 1,00 Volt stil staan en als de spanning met 0,05 Volt opgeschroefd wordt weer normaal lopen. De aanloopspanning is dan 1,05 Volt. Gangbaar is minder dan 1,25 Volt voor de meeste type kwarts uurwerken.
Gewoon opwinden totdat je weerstand voelt en dan stoppen.
Een kind kan de was doen.
I see what you did there.
Bedankt voor deze college. Heel leerzaam
Ik zal de verkoper morgen appen en vragen of dit de waardes voor of na service zijn.
Servicepapieren zijn namelijk van 18-12-2019 en zo te zien is dit een meting op 6-12-2019.
Je hebt er mogelijk één gevonden?
Of staat dat ergens in een ander topic
Ik ga je niet meer lastigvallen via PB
Lekker setje! Van harte.
Thnx!
Ik draai altijd maar 5 slagen, zet hem op tijd en laat de rest over aan de rotor. Je hoeft een automaat echt niet helemaal “vol” te winden.
Of is het een handwinder? In dat geval kun je doordraaien tot je voelt dat ie zwaarder gaat. Niet bang zijn maar ook niet forceren. Je voelt het vanzelf wanneer het zwaarder gaat.
Even een kleine toevoeging op @GiveMeYourDough’s verhaal:
Bij een automaat kun je opwinden tot je een ons weegt, want zo’n horloge heeft een sleepveer. Er komt dus geen punt dat je weerstand zult voelen, want de veer zit niet vast.
Maar… correct me when I am wrong!
Heel tof! Gefeliciteerd!
Wow, dank voor je link naar dit super interessante document…
Ola,
Ik heb even op het forum gekeken en kon er geen heel duidelijk antwoord op vinden (mocht deze toch ergens staan, let me know!).
Hoe zit het met een niet ingevuld garantiebewijs? Zie dit zo nu en dan voorbij komen, en ben benieuwd waarom deze niet wordt ingevuld bij de verkoop van een horloge. Kan de klant het op ieder moment laten ingaan (soort service vanuit de juwelier?), is het een soort levenslange garantie of heeft het een totaal andere functie?
Alvast bedankt
vaak als je koopt bij webwinkels worden ze niet ingevuld.
Levenslang garantie heb je niet. Aan het serienummer kunnen ze zien hoe oud het is.
Heeft ook vaak te maken met het gegeven dat de garantie officieel alleen aan de eerste eigenaar verstrekt wordt. Iets wat overigens, in deze tijd, niet meer reëel is als je het mij vraagt. Denk ik.