Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Hahahaha lekker hoor. Je schudt ze ook zo uit je mauw :joy::joy:

1 like

Een serieus domme vraag. Het hele topic doorgescrold en er nix over kunnen vinden. Is het,op wat voor manier dan ook, slecht voor het uurwerk van een automaat als je haar maar zo af en toe eens laat lopen. Zeg maar,twee keer per maand een paar dagen. Zou dat bv invloed kunnen hebben op de gangreserve, zou het telkens weer op tijd zetten schade kunnen veroorzaken. Whatever. Bedankt alvast,

Helemaal niets. Voor het uitdrogen van olie op langere termijn is het voor elk horloge wel goed om in ieder geval af en toe te lopen. Een paar dagen per maand lijkt me uitstekend.

Zie net de aan welke hand draag je als linkshandige je horloge discussie van april langskomen. Hier miste ik een toch wel belangrijk argument,namelijk de schokbestendigheid van je horloge. We zitten nu eenmaal niet allemaal aan een bureau. Toen ik ruim 40 jaar geleden als linkshandige bouwvakker een tijdje hele grote spijkers in hele dikke balken moest slaan kwam ik al heel snel tot de conclusie dat het,op mijn links gedragen digitale Seiko elke dag meerdere keren 1januari 12.00 uur smiddags was. Horloge rechts gaan dragen, probleem opgelost. Toch niet onbelangrijk lijkt me.

3 likes

Maar serieus, ik loop regelmatig bij een AD of handelaar binnen in binnen of buitenland.
Hoi, ik wil graag model x of y passen. En dan als je idd aangeeft dat het je hobby is, komt er veel meer op tafel.

En dit is een selectie van 2 winkels.

In het ergste geval verkopen ze een horloge aan je.
Als verkoper noem je dat, het zaadje planten.

4 likes

Wauw! Tof om te zien zeg, dit zijn wel extreme modellen zeg hoor haha. Ik ga het binnenkort gewoon eens doen en dan zie ik wel hoe het gaat haha :sunglasses:

1 like

Dat was de insteek van de foto’s. Gewoon gaan en passen. :+1::+1:

1 like

Is het ook, gewoon kijken kost niks maar om mensen te belasten met werk waar verder niets uit komt vind ik not done. Overigens heb ik er niets mee en wordt ik niet heel warm of koud om het om de pols te hebben. Het gaat daarna toch weer terug en heb je 5 minuten iets om je pols gehad wat je toch niet kunt betalen of gaat kopen.

Ieder zijn meug maar niet aan mij besteed

7 likes

Zo’n hekel aan. Ook met huizen verkopen. Baas van mijn vrouw heeft 3 kopers gehad waarbij het op de financiering afketste. Je gaat toch eerst kijken wat je kan lenen en binnen dat budget zoeken?! Onbegrijpelijk!

Ik zal dus ook alleen een winkel binnenlopen met een budget dat ik uit kan geven en een paar modellen in gedachte die ik wil proberen.

Maar ieder z’n ding. :man_shrugging:

5 likes

Dat is dus ook het punt wat mij tegenhoud, gelukkig klinkt het nu minder gek. Ik snap je helemaal en vandaar dus ook mijn vraag. Kan mij voorstellen dat niet iederen juwelier zit te wachten op een horlogemerk die f leuk een middagje horloges wilt passen.

Ik zou bijvoorbeeld alleen een patek philippe passen als de juwelier het zelf aanbied, ik zal nooit vragen van Goh hebben jullie ook zon mooie nautilus die ik f om mn pols mag slingeren voor een foto.

Ik heb al wel wat modellen in mijn hoofd die ik dol graag in het echt zou willen ervaren voor een eventuele toekomstige aankoop maar die aankoop zit er nu niet in.

2 likes

Ik ook; ik vind het wel fijn om ze van tevoren een keer om de pols gehad te hebben, aangezien een plaatje soms een heel ander beeld geeft dan het horloge om mijn eigen pols. Soms past/staat het gewoon niet.

Gewoon eerlijk zeggen, ik ga ze nu niet kopen, maar ik wil ze wel proberen wat ik zit er serieus over na te denken. Altijd vriendelijk ontvangen, nooit problemen gehad.

2 likes

Ik hou er dus ook niet van. En om dan allemaal plaatjes te maken voor jouw lol op kosten van een ander zijn tijd vind ik echt triest.

Je ziet complete collages hier voorbij komen en ik heb sowieso het idee dat men nogal vaak dit soort dingen doet om interessant te doen. Als het allemaal open gaat naar een verkoper die daar mee in stemt en het dan leuk vind om met jou te gaan zitten voor het één of ander soit.

4 likes

Met zo een verhaal kun je best binnen stappen, dan ben je gewoon open. Dan is het aan de verkoper om te zeggen wat die doen wil of niet.

2 likes

precies, en als je dan vantevoren kijkt of het niet te druk is, zullen de meeste winkels je graag helpen.
Ik geef ook aan of het oriënterend is, en nog nooit meegemaakt dat ze dan weinig zin hebben.
Ik begreep wel dat ze (terecht) een hekel hebben aan prijs onderhandelaars die toch niet willen kopen. Dat zou ik dus niet doen.

2 likes

Dan kom je inderdaad al met een andere insteek die zaak binnen lopen, dat helpt natuurlijk ook wel mee.

3 likes

Hier een domme vraag:
Bijt het chloor uit op een aluminium bezel insert? Dan bedoel ik niet het dikbleek voor de ghostmod, maar zwembad water.

Ik kan me voorstellen dat het iets bijt, maar een stuk minder als dunne bleek en al helemaal minder als dikke bleek. Het zou me niet zoveel boeien eigenlijk, het blijft een gebruiksartikel. Mijn invicta 1953 houdt het voorlopig prima. En die zal vast niet de beste coating hebben.

2 likes

Thanks!

Ik ben op zoek naar een goed setje schroevendraaiers. Het valt me op dat de standaard setjes vaak te dik zijn voor de priegelige schroefjes. Terwijl die standaard setjes toch ‘horlogemakersetjes’ genoemd worden.

Wie heeft een goede tip voor een setje?

bergeon…https://www.hobbyklok.nl/nl/alle-categorien/horlogemakersgereedschap-werkplaats-producten/bergeon/schroevendraaier-set-bergeon-5-stuks-in-kunststof-etui-337145

met neuwsbrief aanmelding 10 euro korting

1 like