Als student ben ik ooit met 4 vrienden naar Frankrijk gereden. Om het goedkoop te houden kochten we een 20 jaar oude Volvo 240 GLE voor 750 gulden. De verkoper vertelde me dat ik op de snelweg niet harder moest gaan rijden dan 120/130kmh anders trok de motor het niet meer! Hij riep me nog toe “Behandel het met respect”. Zo moet je een vintage horloge ook zien, tijd bij houden kan zonder veel problemen maar ermee sporten zou ik niet doen. Tenzij hetzij sub 1680 is (1974) die gebruik ik nog om mee te zwemmen.
Trouwens bij terugkomst de auto verkocht voor 750gulden, briljant was dat.
Dit zijn inderdaad wel de belangrijkste maten.
0.8 tot 1.4 zijn de maten die je het meest zult gebruiken.
Misschien dat je nog een losse 0.6 bijkoopt.
Als je de mogelijkheid hebt, altijd kiezen voor schroevendraaiers met verwisselbare bladen.
Iets teveel kracht op een eigenwijze/vastgeroeste schroef en je blad zegt ‘krak’.
Soms is het recht te vijlen, maar vaak moet je een nieuwe insert erin stoppen.
Merken als Bergeon, Horotec, VOH heb je een levenlang plezier van.
Gangreserve haal je uit je veer en die laat zich niet zo gemakkelijk beinvloeden.
Een kwaliteitsveer is gemaakt voor jaren ge-/misbruik.
De tijd goedzetten mag ook geen belasting voor het uurwerk zijn, mocht dit zo stroef gaan dat je het gevoel hebt dat je iets vernachelt, dan loopt er ergens iets aan oid en kun je hem beter even laten nakijken.
6 jaar geleden een Ford Mondeo speciaal voor de vakantie gekocht voor 400. Met koude airco. Na 3 weken voor 600 verkocht. Moest even snel een andere auto hebben want er stond eentje met een storing bij de garage.
Bij de laatste paar schakeltjes, die met een soort ronde uitsparing aan de binnenkant, kun je het onderste plaatje uit het binnenste van de schakel schuiven.
Mijn ‘domme’ vraag van vandaag. Het kroontje van mijn Omega zit vast. Ik kan hem nog wel opwinden. Alleen kan ik met geen mogelijkheid de pin opentrekken om de tijd te verstellen. Omdat het vintage is wil ik er ook niet teveel kracht op zetten. Iemand idee wat de oorzaak is?
De oorzaak, zeker bij een vintage, is niet meteen met 100% zekerheid te noemen (metaalmoeheid/slijtage).
Iets blokkeert de tirette om positie te wisselen in de uitsparingen van het uiteinde van de bascule.
Maar er is wel nog druk op het liggend rad om contact te maken voor de opwinding.
Maar ook op een andere plek in het opwind- en wijzerverzetmechanisme kan een gebroken/verbogen onderdeel dwarsliggen.
Dit ga je pas zeker weten als het horloge open is.
Hoelang hoort een nato-band van GOEDE kwaliteit eigenlijk mee te gaan? Ik heb er weinig ervaring mee. Het rafelen na twee keer dragen zoals op de foto zou niet moeten neem ik aan? Bij voorbaat dank.