Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Bij de laatste paar schakeltjes, die met een soort ronde uitsparing aan de binnenkant, kun je het onderste plaatje uit het binnenste van de schakel schuiven.

1 like

Dat is niet waar. Er zijn veel JDM banden uit de mid 70’s die geen verwijderbare links hebben :nerd_face:

Maar in dit gaatje een dunne schroevendraaier of punaise doen en het verbindingsstukje er uit wippen

1 like

En wat is dan precies het verbindingsstukje?

Een soort u vormig stukje metaal…
Zijn afschuwelijk.

1 like

Voor de liefhebbers van video uitleg zie:

2 likes

Is me een stuk duidelijker zo. Zitten alleen wel muurvast, dus daar nog wat handiger in worden.

1 like

Ja ze kunnen soms goed vast zitten. Daarom moet je dus ook iets duns in de uitsparing doen zodat je hem er uit kan wippen en meer leverage hebt.

1 like

Wat WD40 hielp enorm…

2 likes

Mijn ‘domme’ vraag van vandaag. Het kroontje van mijn Omega zit vast. Ik kan hem nog wel opwinden. Alleen kan ik met geen mogelijkheid de pin opentrekken om de tijd te verstellen. Omdat het vintage is wil ik er ook niet teveel kracht op zetten. Iemand idee wat de oorzaak is?

1 like

Goed idee, geen extra kracht zetten.

De oorzaak, zeker bij een vintage, is niet meteen met 100% zekerheid te noemen (metaalmoeheid/slijtage).
Iets blokkeert de tirette om positie te wisselen in de uitsparingen van het uiteinde van de bascule.
Maar er is wel nog druk op het liggend rad om contact te maken voor de opwinding.
Maar ook op een andere plek in het opwind- en wijzerverzetmechanisme kan een gebroken/verbogen onderdeel dwarsliggen.
Dit ga je pas zeker weten als het horloge open is.

Succes,
Lowieke.

3 likes

Mooi topic dit. Vlot en duidelijk omschreven antwoorden waar je wat aan hebt. Super.

5 likes

Hoelang hoort een nato-band van GOEDE kwaliteit eigenlijk mee te gaan? Ik heb er weinig ervaring mee. Het rafelen na twee keer dragen zoals op de foto zou niet moeten neem ik aan? Bij voorbaat dank.

2 likes

Zo te zien geeft ie ook af😉

…lijkt me toch niet zo’n “goede” kwaliteit…maar hoe komen al die gaatjes beschadigd ? Is dit mss een “familiehorloge” ? Neen, zou absoluut niet mogen dit rafelen, terug naar de horlogewinkel…

Dit ziet er niet best uit.
Wat is het?
Ik denk dat de gemiddelde nato van Dievas bijv. veel beter is.
Daar worden de gaatjes en de eindjes met laser gedaan.
Zo erg als dit heb ik het nog nooit gezien.

Hey, RLC. Is that you?

Ze zijn gewoon de gaatjes vergeten af te werken op dit exemplaar. Productiefoutje. Ik ga ervan uit dat je hem zo mag omruilen als je de verkoper verwittigt.

Heb hem, samen met een aantal andere bandjes, overgenomen van een forumlid voor weinig. Dan krijg je ook weinig blijkt. Dit is na 2 keer dragen namelijk.

1 like

Ik kom er echt niet uit: zoek van die stalen pinnetjes voor in een vintage Tissot bandje. Waar kan ik die in vredesnaam kopen?

1 like

Grote domme vraag:

Hoe post ik een gifje?