Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Zo simpel dus… ja dan was dit echt een domme vraag :smile:

4 likes

Unknown

2 likes

Pas op dat hij je niet aan het lijntje houdt!

Hoi iedereen,
Ik heb een domme vraag. Mijn vader kreeg 1999 een Camel Trophy horloge als trouw cadeau. Echter is dit horloge gestopt met lopen in 2006 en een nieuwe batterij werkt niet. In het horloge zit een Ronda 315.
Nu was ik van plan om hem te verassen door een uurwerk swap te doen, maar ik kwam er achter dat de Ronda 315 niet meer te koop is. Past hier de Ronda 515 ook in? Kan ik evt ook upgraden naar een 715? Ik wil natuurlijk dat hij wel gewoon in de movement holder past en dat de wijzers passen. Kan iemand me aan wat info helpen?

1 like

Een Ronda 515 heeft dezelfde externe afmetingen en dezelfde dimensies qua diameter van de wijzers.
Ja, de 515 kan op de plek van de 315, volgens de groothandel.

1 like

Toppie!

Ik heb een HF gerelateerde vraag, mag natuurlijk ook hier. Als ik reageer op iemands post, wordt diegene niet altijd getagd. Terwijl ik als ik aan het tikken ben, wel diens naam zie. Bij quoten gaat het wel goed. Hoe kan dit?

1 like

Jawel, alleen niet zichtbaar als jij de direct opvolgende post bent.

Dubbelcheck.

2 likes

Opgehelderd, thx Siedo!

1 like

Er zijn betere manieren. Uurwerk uit de kast halen, leren band demonteren. Horlogekast, deksel en kroon in de ultrasoon (voor een paar tientjes online te koop). Lauw water met een paar druppeltjes afwasmiddel. Afhankelijk van de vervuiling meerdere keren in bad stoppen. Goed afspoelen en GOED laten drogen voordat je in omgekeerde volgorde weer alles monteert.

a2ca98ec52bdc0b18f4f48e7dfbd4f339be8a56d_1_375x500

Goedemiddag,
Ik wil de datum van mijn oude Roamer goed zetten, maar ik kan de kroon maar één positie naar buiten trekken. Kan het zijn dat je bij oude horloges aan de wijzers moet draaien om de datum goed te zetten? Dus als ik met de datum twee dagen achterloop dan moet ik het horloge 2 x 24 uur doordraaien? Of is er een ander trucje voor? Het gaat om dit horloge:

Doordraaien of de kleine wijzer bij 3 uur terug draaien naar 9 en dan weer naar 3 en dat blijven herhalen. Ik zou het alleen niet te vaak doen.

Bedankt voor de reactie.
Van drie uur terug naar negen en dan weer naar drie werkt helaas niet, dus er zit niks anders op dan doordraaien (of niet meer opwinden en wachten tot het weer de eerste van de maand is :unamused:).

Met 9u bedoel ik wel 21u. Komt het misschien daardoor? Want als het datumverzet wel normaal functioneert moet het zo ook kunnen.

Dus: van 21u naar 3u, datum verspringt. Dan terug naar 21 (9) en weer naar 3u. Als het goed is verspringt de datum weer.

Ja, stom van me, nu is het wel gelukt:

Bedankt!

1 like

De beste oplossing, gewoon de datum niet goed zetten :sunglasses:

1 like

Ik heb sinds gisteren mijn eerste automaat die je ook met de hand kan opwinden. Nu was ik even bezig om de tijd en datum goed te zetten. Maar hoe kan ik de kroon nu terug vast zetten?

Als ik naar beneden draai, draai ik hem los en naar boven dan wind ik het uurwerk op. Drukken en naar boven draaien heb ik ook geprobeerd, maar dan voelt het nog steeds aan alsof ik het uurwerk aan het opwinden ben.

Ik dacht ik vraag het eerst hier even voor ik iets kapot maak. :joy:

Indrukken en naar boven draaien, het klopt dat je het uurwerk dan nog wat opwind! Bij een automaat kan dat zeker geen kwaad.

Waarom wordt vaak in handleidingen aangeraden bij het verzetten van de tijd de minutenwijzer iets te ver door te draaien en dan terug te zetten?

1 like