Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Oh da’s een goeie, maar geen idee. Ik heb zelf een flieger met een dergelijk venster. Ik kijk dus even mee.

1 like

Extended date window, zo iets? :grin:
Nee, ik zou het niet weten.

2 likes

Voor een vriend van mij twee Quartz horloges opengemaakt om te kijken wat voor batterijtjes erin zaten om die te vervangen. Beide zat deze erin:

Eerste domme vraag: als ik gewoon een 371 op google vindt gewoon die bestellen toch?

Tweede ding: een van deze horloges is een Fromanteel. Hij had al ooit bij een “horlogemaker” het batterijtje laten vervangen. Te ziek aan de dikke kras op de caseback. Tot mijn verbazing kwam ik deze onderdeeltjes los tegen toen ik de case opende. Wat zijn dit?

De Fromanteel zelf (wit plastic ding eraf gehaald eerst. Hier zat het gewoon los in rondom)

1 like

Yup.

Wonderlijk. Verlenging voor de drie pushers die bij dit uurwerk overigens geen functie lijken te hebben?

Extended date window klinkt inderdaad wel als een beschrijving waarmee ik kan googelen.

1 like

Dit denk ik ook, voor de pushers. Als ik inzoom lijkt het wel alsof ze wat zouden moeten doen.

1 like

Ik kwam er niet helemaal uit. Als ik kijk naar de pusher linksonder, dat lijkt zo’n verlenging zich in de spoel te boren. Het nadeel van 2D als je eigenlijk in 3D wil kijken, vermoed ik. Je mist net dat ene stukje overzicht.

Overbodig :speak_no_evil:

4 likes

Hier lijken pushers te zitten

is dit mogenlijk??? Seiko 5 voor 6 euro?? https://www.wish.com/product/5f97fad2292f0522b43e81f4?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=NL&_force_currency_code=EUR&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5f97fad2292f0522b43e81f4&ad_cc=NL&ad_lang=NL&ad_curr=EUR&ad_price=3.00&campaign_id=9020224501&from_ad=new_pla&hide_login_modal=true&gclid=CjwKCAiA25v_BRBNEiwAZb4-ZeLotXCDyPq5-2yucvdirVGEEgXMiceod9DQIZ_aiPYchK19bjHKtxoCiyEQAvD_BwE&share=web

1 like

Je plaats hem in ieder geval in het juiste topic :wink:

Als het te goed is om waar te zijn…

Zelf nooit geprobeerd maar van horen zeggen, zijn het flinke neppers. Bij wish krijg je vaak niet wat je wenst.

2 likes

Deze vraag is misschien al gesteld!
Maar is het waar dat je beter de kroon van een automaat naar buiten trekt als je hem even niet meer gaat gebruiken?

Bij wish kun je er vanuit gaan dat het nep is. Je zal niet de eerste zijn, maar coor deze prijs krijg je geen Seiko, punt.

Gewoon leeg laten lopen (dus dat er geen gangreserve meer is) en de kroon dicht houden. Dan is de veer niet gespannen én kan er geen rotzooi in komen.

1 like

ytt: yesterday ,today tomorrow.

:grinning:

“is dit mogenlijk??? Seiko 5 voor 6 euro??”
Onlangs een Citizen Solar voor 12 euro op Wish besteld die bij Nederlandse juweliers rond de 90 euro kost. Was hartstikke nep. Geen Citizen en zeker geen solar. Gezien de prijs zou ik er van uitgaan dat het nep is.

Oh echt? Hadden we niet zien aankomen.

1 like

Zoiets?

Nee, anders. Zal hem niet plaatsen omdat hij nep bleek te zijn, maar zat wel in hetzelfde doosje!

Nu ik er zelf eentje heb (vintage), waarom worden er tegenwoordig nauwelijks nog uurwerken met een mircotor gemaakt?
Ik ken de Bulgari, volgens mij maakt Miyota er eentje. Waarom verder eigenlijk nauwelijks. Het lijkt me een prima oplossing om uurwerken dun te houden.
Wat zie ik over het hoofd?

2 likes