Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Best een goede vraag eigenlijk.:thinking: ben ook wel benieuwd.

Ik heb een Parmigiani gehad met microrotor en nu een GlashĂŒtte. Hoewel die laatste rotor nauwelijks meer ‘micro’ te noemen is.

afbeelding

3 likes

Als een automaat niet tegen fietsen zou kunnen, zou er geen markt voor automaten (meer) zijn!
(kan dus prima, laatst zelfs mijn arm gebroken op de motorfiets met automaat. De automaat doet het nog prima!)

1 like

Hopelijk komt er iemand licht in deze kennisduisternis brengen.

Het zijn momenteel met name vrij high end merken die nog kleine rotors voeren
 En oude rommel.

1 like

En je motor?

:thinking:

1 like

Schrammen en breuken, maar de basis werkt. Heb er voor gekozen om niet de optische zaken te repareren. Zou teveel in de papier lopen voor een Suzuki met een dagwaarden van €1700
Hij rijdt en dat is het belangrijkste voor mij (woon/werk verkeer). De Oris 65 had niets. (maar dan gelukkig ook niet op terecht gekomen, anders zou het wel een ander verhaal zijn geweest)

2 likes

Als je band eigenlijk fat bars nodig heeft, maar je lugs daar te kleine gaten voor hebben neem ik aan dat je dan buisjes over je bars kan schuiven.

Waar scoor ik die ?

1 like

Dat is een goede vraag! Als je zoekt op ‘stainless tubes’ vindt je best eea. Het is lastig om precies de juiste maat te vinden (2.0 mm inner, 2.5 mm outer en dan nog de breedte van de band). Wellicht dat Rob van Monsterwatches je kan helpen (als je hem kunt bereiken), hij heeft ze in ieder geval wel, want hij levert ze mee bij zijn waffle strap.

Meteen een band besteld. Lijkt me de snelste optie :slight_smile:

1 like

Weinig indeed!
Wel de Hangzhou 5000 in China

1 like

Ik zie het nut er eigenlijk niet echt van in. Het is vooral iets uit het begin van de automatische uurwerken. Maar het werkt toch blijkbaar minder goed.

1 like

Ik dacht dat je met een micro rotor de dikte kon aanhouden van een handwinder, terwijl het gewoon een automaat is.

Dat zou kunnen. Maar ik zou dan graag willen weten waarom het dan minder goed werkt.
Er zijn nog genoeg oudjes op de markt, dus ik vermoed dat het geen duurzaamheidsissue is. Maar wat dan wel? :thinking:
En als het echt minder goed werkt, waarom zouden high end merken het dan nog wel implementeren? Of zou dat een “omdat het kan” dingetje zijn?

Panerai maakt dat nog wel.

3 likes

Je kunt een dunner horloge maken, maar het is een afwijkende constructie en dus duurder.

Duurder om te ontwikkelen, duurder om te maken
 je ziet het er aan de buitenkant niet aan af en dus lastiger om marge op te maken

Bedenk dat veel uurwerken gewoon relatief simpele evoluties zijn van ontwerpen van vijftig, zestig, zeventig jaar geleden

2 likes

Wel een aardig antwoord:

https://www.quora.com/Why-are-watches-with-micro-rotor-movements-so-uncommon?share=1

4 likes

Chopard is er ook niet vies van
c1b6831edf53f22678bca937ce4a240b0a5c5ff4_1_690x457

Zo wordt de lijst toch steeds langer :grin:

4 likes

Ik kan me wel voorstellen dat een kleine rotor minder efficiënt is.

2 likes

stroopkoeken~2

:drooling_face:

8 likes

@tompj hier staan inderdaad veel zinnige dingen tussen. Dank @Alphons!

2 likes

Zekers. En inderdaad speelt efficiency een rol.

“Another barrier is physics: micro-rotors have a lower moment of inertia. That means a few things that can’t be helped, such as more difficulty overhoring static friction. A more severe problem that basically has to be mitigated is that a given rotor rotation will provide less torque to the mainspring.”

2 likes

Wat ik lees van de polerouters is dat de microrotor modellen toch minder efficient zijn en problemen hebben genoeg opgeladen te blijven.

Misschien dat de 80h power reserve veren van nu er ook invloed op hebben.

1 like