Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

De kroon heeft geen tweede positie? Kroon uit geprobeert en semi random gedrukt maar biedt geen soelaas.

Natuurlijk wel. Gewoon uittrekken, je voelt een klik. Zo niet, is je tiretteveer stuk. Elk horloge heeft minimaal twee kroonposities.

Ik weet wat je bedoelt. Andere horloges van mij hebben inderdaad ook twee kliks. Deze echter totaal niet.Dus dan is het vermoedelijk die veer? Dat is een brug te ver voor mij ben ik bang. Of is dat iets makkelijks om te vervangen?

De uurwerkjes die Fromanteel monteert, zijn eigenlijk niet reparabel. Kosten een paar euro inkoop. Uurwerk vervangen is het enige. Maar ik denk nog steeds dat je iets over het hoofd ziet.

1 like

Ze zijn inderdaad minder efficient. Ik vind het altijd een plus omdat de uurwerken lekker dun blijven.

Bij polerouters zijn ze ook nog een zwak punt omdat er volgens mij geen jewels inzitten en ze dus redelijk hard slijten.

1 like

Haha inderdaad, ik vind dit altijd zo’n rare functie. Wanneer ‘vergeet’ je ineens welke datum het gisteren was of morgen wordt? Bovendien klopt het 5x per jaar een paar dagen niet (als een maand geen 31 dagen heeft).

2 likes

Het voorkomt wel dat je bij de wisseling van datum, helemaal niets af kunt lezen.

1 like

Weet iemand hoevaak je Polywatch kunt gebruiken? Zou je in theorie ‘door’ het glas van je Speedmaster kunnen gaan op een bepaald moment?

Het is half een, is dat dan niet de dag/datumverzet tijd waardoor ze niet uitlijnen?

Ook al bekeken of het verschil maakt welke datum / tijd je zit, maar dat doet niets. Is het echt zo dat een kroon altijd twee posities heeft?

Ik heb een vraag,zo dom,dat het bijna genant is.
Ik zit gisteren naar de achterkant van een horloge te turen en zie staan.,26 jewels.bij een andere 17, weer een andere 15. Plotseling bedenk ik me dat ik helemaal niet weet waar die steentjes voor dienen. Of dat dat elk willekeurig aantal kan zijn,en zo ja, wat dat dan uitmaakt. Zou iemand daar in Jip en Janneke taal een antwoord op hebben? Alvast bedankt voor de moeite.

Ja. Altijd tenminste een neutrale/opwind stand en een 2e tijds verstellen stand.

2 likes

Jewels verminderen de weerstand tussen de platine en de bewegende elementen in een horloge zoals de tandwielen. Metaal op metaal slijt harder, en doordat de tappen van de tandwielen in jewels draaien slijt het veel minder en gaat ze langer mee.

Hoe gecompliceerder het horloge, hoe meer bewegende onderdelen hoe meer jewels in de regel.

Jewels zijn synthetische robijntjes. Heel vroeger echte.

4 likes

De bewegende raders in een horloge draaien in robijnen lagers (de jewels). Dit is om verschillende redenen, onder andere voor een lagere weerstand en minder slijtage. De hoeveelheid hangt af van wat er allemaal gelagerd is en wat niet. 17 is een beetje het minimum en zijn alle snel draaiende onderdelen voorzien van lagers. Jewel count hangt ook af van complicaties.

1 like

15 in een handwinder is volgens mij ook ok. Maar verder is 17 een redelijk minimum denk ik.
Higher end quartzen hebben soms ook jewels, maar dan vaak maar een paar.

2 likes

17 is wel vaak het minimum dat je ziet

1 like

Klopt.

1 like

Bedankt jongens. T Is hier echt u vraagt en wij draaien.
Die 15 die ik zei is bij een heel oud klein klokje van de kringloop…

2 likes

Ja dan weet ik het echt niet meer. Gaat mijn petje te boven / heb de tools er niet voor. Dus heb die vriend al doorverwezen dat hij naar de plek moet gaan waar hij het gekocht heeft :).

1 like

Vaak alleen bij oude horloges 40’s, 50’s. Je kan bijvoorbeeld zien dat het middelste rad geen paarse jewel heeft. Later is het eigenlijk tenminste 17 altijd bij normale kwaliteit horloges.

1 like