Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Net bedacht dat de makkelijkste oplossing is om de rotor te vervangen door een platina exemplaar :smile:

En zojuist al binnen !!

Twee dagen tussen dubbelklikken en brievenbus. Ik had nog voor wat extra dingetjes gevraagd, zaten er ook bij.

Koelere wat een snelheid.

Iemand enig idee hoe het Seiko SII NH35 uurwerk bekend staat en of het makkelijk te onderhouden dan wel te vervangen is?

Voor zijn pijsklasse een prima uurwerk.
Geen bijzonderheden m.b.t. onderhoud, kan iedere horlogemaker mee omgaan.

1 like

Het is hetzelfde uurwerk als de 4r15/16 of wat zit er tegen woordig in de 5-jes. Staat geen Seiko op dus kunnen ze het aan anderen verkopen.

Goedkoop dus makkelijker vervangen dan onderhouden.

1 like

Een robuust en betrouwbaar uurwerk.
Bij onderhoud of reparatie is vervangen goedkoper.
Ze lopen met gemak 10 of 15 jaar zonder service.
En waarschijnlijk nog wel veel langer.
Nauwkeurigheid is niet echt top of the bill maar ze zijn
behoorlijk precies in te regelen.

1 like

Hi all,

Waren inderdaad voor de pushers en het is mij gelukt ze terug te monteren. En het werkt.

Alleen zijn de wijzers nu niet goed uitgelijnd van de dag en maand. Cijfers voor dag van de maand is wel goed uitgelijnd. Kk denk dat dit al zo was VOOR mijn actie van het batterijtje vervangen + pushpinnen terugzetten.

Iemand enig idee hoe dit "makkelijk"te verhelpen is voor een leek? Of moet deze echt langs een horlogemaker?

edit: de lange wijzer lijnt ook niet lekker uit. Daar ben ik 100% zeker van dit al vanaf the get go zo was.

Kroon uittrekken in tweede positie en semi-random de pushers indrukken, kijken wat er gebeurt. Dito voor de derde positie. 99% kans dat je op die manier je wijzers kunt uitlijnen.

2 likes

De kroon heeft geen tweede positie? Kroon uit geprobeert en semi random gedrukt maar biedt geen soelaas.

Natuurlijk wel. Gewoon uittrekken, je voelt een klik. Zo niet, is je tiretteveer stuk. Elk horloge heeft minimaal twee kroonposities.

Ik weet wat je bedoelt. Andere horloges van mij hebben inderdaad ook twee kliks. Deze echter totaal niet.Dus dan is het vermoedelijk die veer? Dat is een brug te ver voor mij ben ik bang. Of is dat iets makkelijks om te vervangen?

De uurwerkjes die Fromanteel monteert, zijn eigenlijk niet reparabel. Kosten een paar euro inkoop. Uurwerk vervangen is het enige. Maar ik denk nog steeds dat je iets over het hoofd ziet.

1 like

Ze zijn inderdaad minder efficient. Ik vind het altijd een plus omdat de uurwerken lekker dun blijven.

Bij polerouters zijn ze ook nog een zwak punt omdat er volgens mij geen jewels inzitten en ze dus redelijk hard slijten.

1 like

Haha inderdaad, ik vind dit altijd zo’n rare functie. Wanneer ‘vergeet’ je ineens welke datum het gisteren was of morgen wordt? Bovendien klopt het 5x per jaar een paar dagen niet (als een maand geen 31 dagen heeft).

2 likes

Het voorkomt wel dat je bij de wisseling van datum, helemaal niets af kunt lezen.

1 like

Weet iemand hoevaak je Polywatch kunt gebruiken? Zou je in theorie ‘door’ het glas van je Speedmaster kunnen gaan op een bepaald moment?

Het is half een, is dat dan niet de dag/datumverzet tijd waardoor ze niet uitlijnen?

Ook al bekeken of het verschil maakt welke datum / tijd je zit, maar dat doet niets. Is het echt zo dat een kroon altijd twee posities heeft?

Ik heb een vraag,zo dom,dat het bijna genant is.
Ik zit gisteren naar de achterkant van een horloge te turen en zie staan.,26 jewels.bij een andere 17, weer een andere 15. Plotseling bedenk ik me dat ik helemaal niet weet waar die steentjes voor dienen. Of dat dat elk willekeurig aantal kan zijn,en zo ja, wat dat dan uitmaakt. Zou iemand daar in Jip en Janneke taal een antwoord op hebben? Alvast bedankt voor de moeite.

Ja. Altijd tenminste een neutrale/opwind stand en een 2e tijds verstellen stand.

2 likes