Jewels verminderen de weerstand tussen de platine en de bewegende elementen in een horloge zoals de tandwielen. Metaal op metaal slijt harder, en doordat de tappen van de tandwielen in jewels draaien slijt het veel minder en gaat ze langer mee.
Hoe gecompliceerder het horloge, hoe meer bewegende onderdelen hoe meer jewels in de regel.
Jewels zijn synthetische robijntjes. Heel vroeger echte.
De bewegende raders in een horloge draaien in robijnen lagers (de jewels). Dit is om verschillende redenen, onder andere voor een lagere weerstand en minder slijtage. De hoeveelheid hangt af van wat er allemaal gelagerd is en wat niet. 17 is een beetje het minimum en zijn alle snel draaiende onderdelen voorzien van lagers. Jewel count hangt ook af van complicaties.
15 in een handwinder is volgens mij ook ok. Maar verder is 17 een redelijk minimum denk ik.
Higher end quartzen hebben soms ook jewels, maar dan vaak maar een paar.
Ja dan weet ik het echt niet meer. Gaat mijn petje te boven / heb de tools er niet voor. Dus heb die vriend al doorverwezen dat hij naar de plek moet gaan waar hij het gekocht heeft :).
Vaak alleen bij oude horloges 40’s, 50’s. Je kan bijvoorbeeld zien dat het middelste rad geen paarse jewel heeft. Later is het eigenlijk tenminste 17 altijd bij normale kwaliteit horloges.
Was er onlangs ook niet ergens een topic waarbij een jewel kompleet loos erin zat omdat de complicatie niet in dat betreffende model zat maar wel mee telde in het aantal jewels? Met andere woorden, alles jewels tellen mee ook als deze niets doet / opvulling is?
Extra vraagje: waar zijn jewels van gemaakt en waarom zijn deze (bijna) altijd roze?
Mijn GS SD heeft er 30, is dat dan niet overdreven veel?
Bedankt, best interessant. Verbaast mij dan meer dat de synthetische jewels niet in meer kleuren zijn (als merk te onderscheiden of iets) gezien er dus kleurstoffen worden toegevoegd of is dat toch niet zo makkelijk als ik veronderstel?
Ja. Dat was vooral in de 60’s mode. Seiko had in de 60’s een model met 39 jewels waarbij ook in het kalender mechanisme veel jewels zaten die nou niet veel deden. Maar er zijn ook Orient modellen met 64 en een movememt spacer voorzien van jewels Gewoon zodat je kon opscheppen over het aantal jewels.
Nee. Extra dingen zoals de veerton en het wind mechanische zijn dan ook dikwijls voorzien van jewels wat alles behalve nutteloos is.
Het materiaal van synthetische jewels is Korund. Dat is een transparante stof, dat chemisch gezien een vorm vorm van aluminiumoxide is. Korund kan gekleurd worden door de toevoeging van ijzer (blauw), Titanium (geel) of Chroom (rood).