Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Die orient was dacht ik ook ter ere van de olympische spelen in 1964.
De 64 steens versie heb ik, ik hoop ooit eens de 100 steens versie te pakken te krijgen :joy:

3 likes

Aha, cool. Dat wist ik niet over de spelen. :ok_hand: De 100 jewels is een Waltham toch?

Geen nieuw idee dus :smile:

Wel mooi om te zien, nooit zo op gelet.
En nu word ik hebberig als ik foto’s van Moritz Grossman aan het bekijken ben, wat een mooie exemplaren. Zou er bijna de Moser voor weg kunnen doen.

1 like

Dus het aantal jewels wordt met kwaliteit vergeleken, hoe meer jewels hoe hoger de kwaliteit. Reuze onnozel :woozy_face:

Ook dacht ik maar ook de 64 steens orient maar dan met 100 er in gepropt :joy:
Onhandige link, sorry

2 likes

Niet alleen hele mooie horloges, maar ook prachtige techniek. Kijk hier eens naar hun Hamatic vintage automaat.

2 likes

Thank you!

Daar is het centrumrad niet gesteend. Scheelt twee steenlagers.

1 like

En deze?

Linkje werd vreemd afgekapt zie ik.

Edit: ook niet…

Even scrollen naar SWISS QUARTZ CALIBER 706.3

Ik merk op dat ze hier zelf niets zeggen over een ā€œneutrale standā€ van de kroon terwijl ze vrij basale zaken uitleggen. Ik begin toch te vermoeden dat er maar 1 stand is van de kroon. Staat niets in inderdaad over calibratie. Ik zal nog een laatste keer beetje gaan pielen of het mij lukt door wat te spelen met de push buttons.

Vraagje van een newbie. Waarom is staal soms beter dan goud als kast?

Harder, dus slijtvaster en zeker zo belangrijk:goedkoper :grin:

1 like

Duidelijk, maar is een gouden kast zoveel slechter voor het mechanisme dan goud

Nee, materiaal van de kast maakt niets uit.

Maar zeker bij oudere horloges is er vaak flink gepolijst. Veel gekrast. Staal is harder en blijft mooier. Oud staal kan mooier bewaard blijven dan veel oud goud. Er zijn wel hele mooie gouden.

Double/verguld en gold-capped zijn nog minder gewaardeerd dan vol goud omdat t laagje eraf kan en dat is duur om te herstellen.

Daarnaast is goud een beetje uit.

2 likes

Het is inderdaad compleet overbodig maar ik vind het in het geval van de Raymond Weil Freelancer Diver wel mooi staan. Heeft iets sportiefs.

2 likes

Veel vintage, stalen Pateks zijn veel meer waard dan gouden exemplaren.

Omdat daar dan tientallen i.p.v. een paar honderd van gemaakt waren… :grin:

Seriously, als we ooit weer normaal kunnen doen met z’n allen, bezoek ASAP het Patek Philippe museum in Geneve. Zodra het weer mag en realistisch kan, ga ik weer - terwijl ik er pas 2 jaar terug nog was. :wink:

3 likes

Dat is wel een uitzondering :stuck_out_tongue:

2 likes

I know. :wink: Maar echt, als je ook maar iets geeft om horloges… …met de Geneva City Pass is het nog gratis ook. :moneybag:

1 like

Hm, meer tips voor musea die dan gratis zijn? Ik zie een HF-Goes-GenĆØve-tripje aankomen. Iemand die tzt een reisbureau heeft/kent die dat wel in elkaar kan flansen?

2 likes

Hoe zijn jouw ervaringen met capped horloges eigenlijk @peterlc?