Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

En deze?

Linkje werd vreemd afgekapt zie ik.

Edit: ook niet…

Even scrollen naar SWISS QUARTZ CALIBER 706.3

Ik merk op dat ze hier zelf niets zeggen over een “neutrale stand” van de kroon terwijl ze vrij basale zaken uitleggen. Ik begin toch te vermoeden dat er maar 1 stand is van de kroon. Staat niets in inderdaad over calibratie. Ik zal nog een laatste keer beetje gaan pielen of het mij lukt door wat te spelen met de push buttons.

Vraagje van een newbie. Waarom is staal soms beter dan goud als kast?

Harder, dus slijtvaster en zeker zo belangrijk:goedkoper :grin:

1 like

Duidelijk, maar is een gouden kast zoveel slechter voor het mechanisme dan goud

Nee, materiaal van de kast maakt niets uit.

Maar zeker bij oudere horloges is er vaak flink gepolijst. Veel gekrast. Staal is harder en blijft mooier. Oud staal kan mooier bewaard blijven dan veel oud goud. Er zijn wel hele mooie gouden.

Double/verguld en gold-capped zijn nog minder gewaardeerd dan vol goud omdat t laagje eraf kan en dat is duur om te herstellen.

Daarnaast is goud een beetje uit.

2 likes

Het is inderdaad compleet overbodig maar ik vind het in het geval van de Raymond Weil Freelancer Diver wel mooi staan. Heeft iets sportiefs.

2 likes

Veel vintage, stalen Pateks zijn veel meer waard dan gouden exemplaren.

Omdat daar dan tientallen i.p.v. een paar honderd van gemaakt waren… :grin:

Seriously, als we ooit weer normaal kunnen doen met z’n allen, bezoek ASAP het Patek Philippe museum in Geneve. Zodra het weer mag en realistisch kan, ga ik weer - terwijl ik er pas 2 jaar terug nog was. :wink:

3 likes

Dat is wel een uitzondering :stuck_out_tongue:

2 likes

I know. :wink: Maar echt, als je ook maar iets geeft om horloges… …met de Geneva City Pass is het nog gratis ook. :moneybag:

1 like

Hm, meer tips voor musea die dan gratis zijn? Ik zie een HF-Goes-Genève-tripje aankomen. Iemand die tzt een reisbureau heeft/kent die dat wel in elkaar kan flansen?

2 likes

Hoe zijn jouw ervaringen met capped horloges eigenlijk @peterlc?

Genève lijkt me leuk, maar wat heeft Goes te bieden :man_shrugging:

1 like

Lekker centraal punt om te verzamelen? Ook voor onze Belgische mensen. Niet te druk, een Mac vlak bij de snelweg en niet helemaal dat rare Zeeland in. Middelburg was een brug te ver…

Aha, in dat geval: doen! (uitgezonderd de eetgelegenheid dan want ‘The Golden Arches’ staat nu eenmaal niet bekend om haar verfijnde keuken :face_with_raised_eyebrow:)

1 like

Niks tegen zeeland ey, nee maar oke eerlijk is het qua juweliers hier niet super… Fliers juweliers is gevestigd in zowel Oostburg als Sluis maar heeft geen horlogemakers in dienst. Wijffels in Terneuzen heeft deze wel. Verder dan dit kom ik meestal niet. :sweat_smile:

1 like

Je weet dat er een hele bewoonde wereld buiten Zeeland is, toch? :slight_smile:

1 like

Ja haha, ging vroeger geregeld naar rotterdam, utrecht, roosendaal etc… alleen ja… sinds de corona niet meer…

1 like

Hier in Goes 2 juweliers met EIGEN horlogemaker in dienst n.l Fabery de Jong en het Gouddobbertje

1 like

Waarom maakt Tudor een inhouse gmt uurwerk van 7.5mm dik

En krijgt Rolex datzelfde voor elkaar met een 4.6mm dun uurwerk?