Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Genève lijkt me leuk, maar wat heeft Goes te bieden :man_shrugging:

1 like

Lekker centraal punt om te verzamelen? Ook voor onze Belgische mensen. Niet te druk, een Mac vlak bij de snelweg en niet helemaal dat rare Zeeland in. Middelburg was een brug te ver…

Aha, in dat geval: doen! (uitgezonderd de eetgelegenheid dan want ‘The Golden Arches’ staat nu eenmaal niet bekend om haar verfijnde keuken :face_with_raised_eyebrow:)

1 like

Niks tegen zeeland ey, nee maar oke eerlijk is het qua juweliers hier niet super… Fliers juweliers is gevestigd in zowel Oostburg als Sluis maar heeft geen horlogemakers in dienst. Wijffels in Terneuzen heeft deze wel. Verder dan dit kom ik meestal niet. :sweat_smile:

1 like

Je weet dat er een hele bewoonde wereld buiten Zeeland is, toch? :slight_smile:

1 like

Ja haha, ging vroeger geregeld naar rotterdam, utrecht, roosendaal etc… alleen ja… sinds de corona niet meer…

1 like

Hier in Goes 2 juweliers met EIGEN horlogemaker in dienst n.l Fabery de Jong en het Gouddobbertje

1 like

Waarom maakt Tudor een inhouse gmt uurwerk van 7.5mm dik

En krijgt Rolex datzelfde voor elkaar met een 4.6mm dun uurwerk?

Waarom kan bijvoorbeeld Breguet er ook nog een tourbillon inzetten met een uurwerk van 3mm dun (Breguet Classique Tourbillon Extra-Plat 5367 Automatique)? En waarom kan Piaget een heel horloge maken van slechts 2mm dun (Piaget Altiplano Ultimate Concept)?

Vakmanschap? :man_shrugging:

3 likes

Eerder een “geld” kwestie, knappe koppen zitten ook bij de andere merken. Klein en plat is duur om te maken.

Dus vakmanschap…

Het kan dunner; hebben zij dit dunner kunnen maken dan betere vakmanschap?

Rolex boeit een dun uurwerk niet, anders hadden ze er wel een gemaakt. Rolex maakt tankjes en robuust is dus belangrijker dan platheid voor ze.

Wel knap van Piaget hoor.

Die GMT weet ik niet. Is dat uurwerk echt zo dik?

Die van de Tudor, die is inderdaad 7.5mm dik ja.

Dat zie je ook aan de buitenkant, de Tudor is 15mm dik (waarvan ongeveer 2mm uitstekend glas), en de Rolex is 12 mm met plat? glas.

Andere vraag:
Bij de aanschaf van een tweedehands horloge (particulier) kreeg ik een factuur van een onderhoudsbeurt van Gassan erbij als garantie / bewijs.
Op deze factuur staat geen verwijzing naar het horloge, zoals bijvoorbeeld een serienummer of vermelding van merk of modelnummer.

Vraag: Is dat herkenbaar voor jullie?

Hoe weet je dan dat de bon bij het horloge hoort, behalve op basis van goed vertrouwen en navraag bij Gassan natuurlijk obv invoice nummer en servicenummer over de specifieke servicebeurt (als ze dat willen geven aan een derde).

Ik vind dat wel onhandig eigenlijk…

Ben ik nu gek of kan je niet langer met paypal betalen bij cheapestnatostraps?

Geen idee of het ooit mogelijk was, maar nu kan het bij mij in ieder geval niet.

Dat was het ooit was. Ooit, iets meer dan een half jaa geleden.

Wat ik me afvroeg…

Als je een automatisch horloge opwind, hoe komt het dat je geen weerstand voelt als ie helemaal is opgewonden? Je zou denken dat als de veer op spanning is je niet verder kan draaien?

Hoe kan het dus dat je gewoon door kan draaien?

Hij moet kunnen doorslippen aangezien je je pols ook niet gaat stilhouden als de veer helemaal opgewonden is. Zou de veer gefixeerd zitten dan zou dit, bij teveel polsbeweging, tot schade kunnen leiden. Dit is anders bij een handwinder. Daar zit de veer gefixeerd zodat je weerstand voelt als hij volledig is opgewonden. Het is ook wel zo prettig dat je daarmee kunt voelen dat hij goed is opgewonden.

6 likes