Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Zeker niet elke dag. Het is voor de smering goed als het horloge af en toe loopt maar eens per maand is meer als voldoende. Het is een punt van discussie, maar een automaat is er eigenlijk niet voor gemaakt om dagelijks met de hand opgewonden te worden. Dit veroorzaakt meer slijtage dan automatische opwinding door de rotor.

2 likes

top dan weet ik genoeg! heb namelijk een seiko SRPD23K1 die ik niet elke dag draag en netjes wil houden dus vandaar.

1 like

ā€œEerst de andere kant op draaienā€

Ja duh… dat weet toch ieder…

Oh …

Dat werkt :slight_smile:

1 like

En meteen mijn volgende issue;
De SRP773J seiko ging braaf open en na wat afstellen liep ie rete strak. (Een dag of drie geleden)

Tot een uurtje geleden.
Niks meer. Ook niet na een paar bemoedigende klapjes…

Ding is drie maanden oud (nog geen maand in mijn bezit, nog niet eens buitendeurs gedragen)

Dus ik neem aan dat ie normaal nog in de garantie zou zitten.
Mag ik er vanuit gaan dat dat gezeik gaat opleveren ? (want het is vrij duidelijk dat ie open is geweest)

Dat werkt met alles dat los moet. Eerst nóg vaster en dan pas los :grin:

Maar waarom een nieuw horloge open maken? Als ie niet goed liep had je hem toch sowieso terug kunnen sturen?

Hij liep ietwat rapjes (binnen specs, maar ik heb het graag in de buurt van nul)

1 like

Tsja. Dat is net zoiets als je Opel Astra met 70PK zelf gaan opvoeren zodat ie 72 PK heeft. Dan had je beter gewoon de 90 PK versie kunnen kopen.

Ik zou m’n verlies nemen maar je kunt het altijd proberen.

1 like

Ik heb geen idee wat er mis is.
Natuurlijk is de aanname dat ik zelf iets verneukt heb zeer valide.
Dus dat er kosten voor mijn rekening zijn is ook niet raar.

Vraag me alleen af of terugsturen richting Seiko een handige zet is of dat ik er iemand anders naar moet laten kijken.

Met mijn beperkte kennis zie ik zo snel geen dingen die fout zijn…

Ik weet niet of het handig is als je die kosten zelf moet betalen. Eventueel een nieuw uurwerk door een handige forummer laten plaatsen zal dan zelfs goedkoper zijn. Maar zelf met beperkte kennis gaan rommelen is sowieso niet verstandig.

Een uurwerk plaatsen is mezelf al een paar keer gelukt. (Maar ja, zo’n ding reguleren was ook nooit een probleem)

Het ding is (na een paar minder subtiele klappen) weer aan het lopen. Maar eens zien hoe lang ie het vol houdt…

1 like

Het is jouw horloge natuurlijk, maar kun jij niet beter quartz kopen?

Sowieso lijkt het me onnodig om een hagelnieuw uurwerk al af te regelen. Ik heb hier vaak genoeg gelezen dat een uurwerk eerst een tijd moet inlopen, en dat je dan op z’n vroegst eens aan afstellen zou moeten denken. Dan lijkt mij 3 maanden wel heel kort dag.

1 like

Na drie maanden weet het uurwerk wel wat-ie wil hoor. Mijn ervaring is, na service, ongeveer twee etmalen inlopen maximaal.

Maar zonder technische onderbouwing ā€œevenā€ een Seiko afregelen is inderdaad geen goed idee. Ik vind het zelf de moeilijkste horloges om echt goed te krijgen. En dan weet ik nog hoe je de beat-error er uit krijgt, de spiraal centreert tussen de kompaspennen, die kompaspennen uit elkaar en naar elkaar toe draait… …en waarom je dit alles moet doen.

3 likes

Mogelijk in het verkeerde topic of al eerder gevraagd, maar :
Als ik in Duitsland ( of elders in EU) bij een juwelier een nieuw horloge koop, betaal ik daar in de winkel dan geen BTW en betaal ik na terugkeer in Nederland het nederlandse tarief over de aankoopsom ?

Als consument betaal je btw in het land van aanschaf (EU). Zakelijk koop je ex btw en geef je dit aan in NL.

3 likes

Geen fan van Pippi Langkous neem ik aan ?

Ding snort nu als een zonnetje op een tikje boven de +1 per dag.
Vind ik fijn :slight_smile:

Quartzen krijg ik trouwens ook gewoon stuk (met hydromodden enzo)
Mijn record staat daarbij op ā€œeen half uurtje na de postbodeā€. Maar bij de derde nagelnieuwe klok ging alles meer dan voorbarig.

5 likes

Ook knap, meestal ben ik dan nog in gevecht met de doos :see_no_evil:

Misschien een domme vraag, maar daar is dit topic voor. Wat is dit precies? Ging het na het derde horloge nu wel of niet goed?

ā€œMeer dan voortreffelijkā€ was wellicht een betere bewoording geweest.

Daverend success bij poging 3 :slight_smile:

1 like

Haha, gelukkig. De hobby is al duur genoegšŸ˜‚

Je betaalt beslist gewoon de plaatselijke BTW. De stickerprijs dus. Alleen voor non-EU inwoners bestond deze regeling, maar volgens mij is die al lang opgeheven. Dat laatste herinner ik me uit mijn retail-tijd en dat is lang geleden.

1 like