Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Vraag: als ik van een Seiko 5 de caseback heb open gehad, en daarna weer netjes heb dichtgedraaid, kan ik dan nog met zo’n horloge veilig gaan zwemmen? En zo nee: wat doet een fabrikant/horlogemaker dan anders, zodat het wél kan?

Als je het goed doet, kan het. Doe je het niet goed, dan niet.

Testen of het horloge nog waterdicht is. Eventueel pakkingen vervangen als ze beschadigd zijn geraakt.

2 likes

Een Seiko 5 is uberhaupt niet heel waterdicht. Een standaard vijfje 30 of 50m volgens mij. Wat voor model is het?


100m, zegt’ie.

Moet je in principe veilig mee kunnen zwemmen, mits je niet ver onder water gaat…

Wil je het zeker weten of ie nog waterdicht is zal je toch moeten druk testen.

1 like

Dank. We zullen zien. :sweat_smile:

Tsja… tis een gokje natuurlijk. Die rubbers moeten in goede staat zijn, en niet per ongeluk beschadigd.

1 like

Waar kan ik hier terecht met vragen over het zelf herstellen van horloges?

Rechtbovenin je vraag invoeren. Dan komt je antwoord vanzelf.

100m is een beetje “zwemmen op eigen risico” :sweat_smile:

100m is zwemmen, snorkelen en gewoon een beetje zwembad duiken, maar zeker niet diep.

Risico was meer gericht op zwemmen met potentieel beschadigde rubbers.

Vraagje: in n titanium band met stalen pennetjes. Deze pennetjes zitten los en laten zich (zeer) makkelijk uitdrukken. Ligt dit dan aan slijtage van de schakels of slijtage van de pennetjes?

Het kan zijn dat je de collar mist, die houdt hem op zn plek.

Even een domme vraag :flushed:

Waarom wordt zilver eigenlijk zo weinig gebruikt voor kasten/banden van moderne horloges?

Bij zakhorloges werd dit wel vaak gebruikt en het is het meest reflecterende (glanzende) metaal dat we kennen. Het is veel glanzender dan goud of platina en dus erg mooi.

Het wordt wel langzaam dof maar dat geldt toch alleen voor voorwerpen die niet gebruikt worden?

Ik kan alleen maar gissen, maar ik denk enerzijds omdat zilver vrij zacht is en dus snel beschadigingen zal vertonen en anderzijds inderdaad omdat zilver snel zwart wordt als je het niet regelmatig poetst. Ik denk dat veel kopers daar geen zin in hebben.

1 like

Ik krijg condens aan de binnenkant van mijn horoge. In koude temperaturen … echter als ik deze in het water aandoe komt er geen water in … gaatje ? :thinking:

Er zit altijd water in de lucht in de vorm van waterdamp (ook binnenin de kast) bij lage temperaturen condenseert dit tot vloeibaar water. Het horloge even opwarmen in je broekzak maakt dit water weer gasvormig.

Met andere woorden niks aan de hand?

Niet echt. Als je je er aan ergert kun je eventueel het horloge openmaken en samen met een zakje silicagel een nachtje in een afgesloten container leggen. Die zakjes worden met veel elektronica meegeleverd. Die zijn echter al uitgewerkt, wat te zien is aan de licht roze kleur van de indicator die erin verwerkt zit.

Je kunt die weer re-activeren door die een uurtje in een heteluchtoven te leggen bij circa 120 graden. De kleur moet lichtblauw zijn.

Of iets van Bison vochtvreter spul uiteraard.

2 likes

Thx voor de info