Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dank voor je reactie. Ik zal daar nog eens op gaan zoeken. Wellicht gewoon met kleinere set beginnen, maar wel met goed spul.

1 like

‘kan’ en ‘kunt’ mag beide.
Ik vind ‘kunt’ echter mooier.

Tot zover dit taalkundig intermezzo.

Ik kom uit het gedeelte waar we zeggen: “het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet” :wink:

1 like

Sjemig
 hopeloos verloren dus
 :roll_eyes:
Sterkte. :sweat_smile:

Mijn strategie wat betreft tools is koop eerst een mwa setje en wat het eerst kapot gaat vervang je door iets fatsoenlijks. Zo heb je alles wat je nodig gaat hebben, maar alleen goed spul voor de dingen die je vaak gebruikt.

2 likes

Tijd om mezelf belachelijk te maken

Ik heb een mooie Datejust uit 2006 gevonden (16220) waarbij het serie nummer klopt. Nu is de bracelet code echter (Jubilee) een CL4 wat 2004 aangeeft.

Is het mogelijk dat horloges geproduceerd werden met een eerdere bracelet?

Oke, gelijk nog een domme vraag, wat is Mwa😂

Zo’n setje van Amazon

1 like

Nee joh!

Maak hier een topic en ze kunnen hier alles vertellen over je horloges in ieder geval gefeliciteerd!

Dit is een hele andere dynamische setting.
Dan praat je over G’s en oppervlakte-impact

Ik had het over onderwater.
Waar de vissen zwemmen

onderwater weet je wel
blup blup
 :fish:

3 likes

Zover ik weet, is www.watch-tools.de een goede en betrouwbare webwinkel. Wel een beetje spartaans qua vormgeving, maar het doet z’n werk.

1 like

Tsjah, komt een waarschijnlijk domme vraag aan:

Hoe laat je een chronograaf lopen? Ik vind het mooie aan een automatisch uurwerk dat de secondewijzer zo smoooooth doorloopt (kan er gebiologeerd naar kijken).

Bij een chronograaf moet je de secondewijzer aanzetten (voor timing). Maar is dat schadelijk voor het uurwerk als de secondewijzer 24/7 loopt? :roll_eyes:

Dank u voor het delen uw wijsheid. :pray:

5 likes

Die lopen toch altijd? Je kunt je tijd wijzers stopzetten en je chronos resetten, maar als je de tijd weer laat lopen gaan je chronos ook gewoon.
Op mijn horloges althans

1 like

In Kopenhagen zit ze gewoon op een steen op je te wachten.

(goed kijken, anders kijk je er overheen. :slight_smile: )

1 like

Dus de secondewijzer loopt altijd (net als bij een gewone automaat)?

De kleine secondewijzer (hier links op de dial) loopt altijd.
De grote secondewijzer bedien je met de pushers. Boven start/stop, onder is reset
De 2e kleine dial rechts geeft de verstreken minuten aan.
Het is niet schadelijk om de chronograaf (grote secondewijzer) altijd te laten lopen.
Ik meen dat je power reserve wel wat sneller is opgebruikt.

2 likes

Met alle plezier!

Al is die wijsheid hier zeer beperkt :joy:. Mij is immer geadviseerd bij een chrono om hem zo min mogelijk te gebruiken omwille van de batterijduur. Met een automaat kun je dat natuurlijk prima zelf uitproberen en erop inspelen door indien nodig af en toe handmatig op te winden.

1 like

Ahaaa, kiekt eens aan. Dat antwoord zocht ik. Jah ik heb het over de grote secondewijzer. Dank!

Klinkt helemaal logisch, dank!

1 like

Er zal altijd iets meer slijtage zijn, bij het laten lopen van de chrono, maar dat zal verwaarloosbaar zijn. Er lopen immers meerdere tandwielen mee.

Ik doe het ook bij mijn chrono’s. Ik heb ook quartz chrono’s, daar is inderdaad het advies om de chrono niet te laten lopen. Maar aan de andere kant, een batterijtje vervangen kost ook niet de wereld
 Dus laat ik ze ook daar lopen

1 like