Die lopen toch altijd? Je kunt je tijd wijzers stopzetten en je chronos resetten, maar als je de tijd weer laat lopen gaan je chronos ook gewoon.
Op mijn horloges althans…
In Kopenhagen zit ze gewoon op een steen op je te wachten.
(goed kijken, anders kijk je er overheen. )
Dus de secondewijzer loopt altijd (net als bij een gewone automaat)?
De kleine secondewijzer (hier links op de dial) loopt altijd.
De grote secondewijzer bedien je met de pushers. Boven start/stop, onder is reset
De 2e kleine dial rechts geeft de verstreken minuten aan.
Het is niet schadelijk om de chronograaf (grote secondewijzer) altijd te laten lopen.
Ik meen dat je power reserve wel wat sneller is opgebruikt.
Met alle plezier!
Al is die wijsheid hier zeer beperkt . Mij is immer geadviseerd bij een chrono om hem zo min mogelijk te gebruiken omwille van de batterijduur. Met een automaat kun je dat natuurlijk prima zelf uitproberen en erop inspelen door indien nodig af en toe handmatig op te winden.
Ahaaa, kiekt eens aan. Dat antwoord zocht ik. Jah ik heb het over de grote secondewijzer. Dank!
Klinkt helemaal logisch, dank!
Er zal altijd iets meer slijtage zijn, bij het laten lopen van de chrono, maar dat zal verwaarloosbaar zijn. Er lopen immers meerdere tandwielen mee.
Ik doe het ook bij mijn chrono’s. Ik heb ook quartz chrono’s, daar is inderdaad het advies om de chrono niet te laten lopen. Maar aan de andere kant, een batterijtje vervangen kost ook niet de wereld… Dus laat ik ze ook daar lopen…
Heb ook wel eens gehoord dat je niet verrast op moet kijken als je horloge een paar minuten achter gaat lopen per dag als je de chrono 27/7 aan hebt.
Maar wat precies het effect is op het uurwerk zal ook per techniek verschillen.
Daar zou ik niet van verschieten, zeker bij een mechanisch uurwerk. Er lopen een boel extra raderen mee, die zorgen voor meer wrijving en dus gaat de veer ook meer moeten werken en kan die na verloop van tijd achter gaan lopen.
Maarja, wat is nu het nut van je chrono heel de tijd op ga laten staan?
Als onderdelen slijten betekent dat niet dat hij achter gaat lopen. Hij kan ook voor gaan lopen na verloop van tijd.
Ik heb het niet over slijt, maar over wrijving. Meer wrijving = meer kracht nodig voor 1 omwenteling, maar je veer gaat niet meer kracht geven dus gaat de boel trager lopen.
Als je dit lang genoeg doet gaat er inderdaad slijt ontstaan en kan het uurwerk juist weer gaan voorlopen omdat alles ‘losser’ aaneen hangt en de wrijving dus daalt
Dat is niet hoe een uurwerk werkt. De tijdsregeling gebeurt door de balans Door een lagere amplitude / kortere swing lopen veel horloges juist iets voor.
Dat dacht ik ook. Lijkt mij erg onrustig om er telkens naar te kijken. Maar goed, chronos hebben sowieso onrustige platen.
Ik gok dat je 24/7 bedoeld. Of misschien heb je een andere tijdsindeling, dat kan natuurlijk ook. Of bedoel je wat anders? Vragen, vragen…
Dat ik deze fout nog wel op een horlogeforum maak
Ach, snel getiept. Je ziet het, het kan iedereen gebeuren…
Als je horloge erg voor loopt, had je gewoon een punt kunnen hebben.
Haihai,
Weet iemand waar BF voor staat?
Mogelijk het merk/type uurwerk.