Je kunt met een ouderwets kompas controleren of je horloge magnetisch is.
Hoe werkt dat dan? Ben ik wel benieuwd naar
Kompas neerleggen en dan met het horloge er overheen. Beweegt de naald dan is het magnetisch.
Als je een te grote afwijking hebt, kan dit inderdaad daaraan liggen. Zoals Henk al zegt, is dit te controleren met een kompas. Als de wijzer uitslaat dan helpt het apparaat. Even erop leggen, langzaam omhoog en dat was het😊 ik heb het eerst op een ouder horloge geprobeerd en daarna mijn navitimer. Werkt echt super!
Precies. En het apparaat kost weinig.
Ik heb dit model. Er zijn veel verschillende leveranciers van. Let op de juiste stekker, de reviews en de levertijden.
Bedankt voor de tip! Eens kijken of er nog ergens een kompas rond slingert.
Ja zo iets had ik inderdaad gezien, voor dat geld altijd handig om te hebben.
Anders een app genaamd Lepsi om magnetisme te checken
Volgens mij dienen die vleugeltjes om de schakel op z’n plaats te houden ten opzichte van de kast, zodat de eindschakel niet draait en daardoor niet meer netjes aansluit op de kast - ik neem ff aan dat het om zo’n soort schakel gaat. Als de schakel niet meer lekker aansluit zal die vleugel verbogen zijn. Solid endlinks hebben volgens mij geen last van dit soort kwalen.
Please correct if wrong…
Via een app? Op je telefoon? Werkt dat ook echt?
Er zit meestal een kompas in een mobiele telefoon dus een sensor voor magnetisme is doorgaans aanwezig. Of een app gebruik kan maken van die sensor om betrouwbaar iets te checken aan een horloge dat durf ik niet te zeggen, Ik kan het me wel voorstellen.
Ja dat werkt, even configureren en klaar.
Bij mij zit de sensor links boven. Bij het configureren wel even je scherm draaien anders blijf je in het menu komen 
Cool! Morgen even proberen
Het werkt! Nadeel is dat ik even een demagnetiseerder moet aanschaffen 
Dit ken ik als Nato strap:
Ondingen die veel te lang zijn en die je raar op moet rollen.
Maar hoe heten deze dingen dan?
Zelfde spul, normale lengte.
En waar zijn die te koop met 1-2 dagen levertijd?
Dat noemt een Zulu, kan je bijna overal krijgen.
Die groene is toch een single pass nato.
Een Zulu is toch een nato met grover ijzerwerk…?
Ik zal verkeerd zoeken denk ik? 
Kom alleen die hele lange nato gevallen tegen.
Noemen ze die niet ook vaak een Zulu? Net als dat een unicompax vaak een bicompax genoemd wordt; het is verkeerd, maar mensen doen het toch?