Ben van de stalen banden normaal gesproken, dus ik mag het vragen
Kun je bij een niet origineel lederen bandje altijd de gesp overzetten? Dus dat je niet vastzit aan (vaak erg prijzige) OEM banden, meer keuze hebt en dus lekker kunt wisselen, maar wel met de juiste gesp erbij.
Die gesp zit meestal gemonteerd met een pushpin, dus moet lukken. Wel even opletten dat je de juiste maat neemt.
Twee domme vragen over stalen bandjes.
Aan de eindschakel van stalen bandjes zie ik soms aan de onderkant een soort “vleugeltje”. Die is net wat breder dan de breedte van de opening tussen de lugs. Hebben die iets te maken met los maken van de band? Of hebben die een andere functie?
Op deze bandjes lijkt het op het oog best moeilijk om ze los te maken: alleen een heel klein schroevedraaiertje past door een bijna net zo klein gaatje. Moet je daarmee dan de pushpin lossen? Of bestaat er hiervoor een soort “special tool”?
Volgensmij zijn die “vleugeltjes” bedoeld om een holle eindschakel sterker te maken. Deze kan je verder niks mee. Als je aan de zijkanten vam de pootjes van je horlogekast niks ziet dan moet je inderdaad met een micro schroevendraaier of een pushpin tool de pushpin vanaf de onderkant indrukken. Er zit een soort randje op de pushpin waar je het achter kan plaatsen. Dus tegelijk daarmee een kant van de pushpin een stukje indrukken tot er wat beweging in komt (heel lichtjes drukken om te zien wanneer er beweging in komt). Dan zo houden en herhalen aan de andere kant. Pas wel op dat je het niet zover beweegt dat de pushpin verdwijnt tot in de oneindigheid.
Dus plat micro schroevendraaiertje in het gaatje tussen het pootje en de schakel. Dan als je merk dat I aan de kant van het randje zit aan de kant van het pootje kan je de pushpin richting de schakel indrukken. En dit voor beide kanten herhalen
Dank je wel, dat klinkt logisch. Ik ga het uitproberen.
Nog een voor dit topic.
Zag een demagnetiseer apparaat te koop staan, maar hoe werkt dat nu eigenlijk?
Als je dat apparaat koopt gewoon preventief even een keer in de maand je horloge er op leggen en aan zetten? Of moet het uurwerk gedemonteerd worden? Of is het juist schadelijk als je het af en toe doet ipv alleen als het echt nodig is.
Zou het alleen doen als je horloge merkbaar sneller of langzamer begint te lopen. Het herindeeld de magnetische velden in het matteriaal. Waar die bij magnetisering op elkaar afgestemd raken en dus de boel doet aantrekken.
(Dit is geen informatie van een natuurkundige dit is hoe ik het begreep van de middelbare school.)
Nog even over die chrono’s. Je moet uiteraard je mechanische horloges één keer in de zoveel tijd een tijdje laten lopen zodat niet alles vast gaat zitten qua smering. Maar dit zou dan toch ook voor het chronograaf gedeelte van een mechanische chrono moeten gelden? Maar daar hoor ik dan nooit iemand over. Hoe zit dat dan? Elk chrono gedeelte wat ik van dichtbij heb gezien is het net zo goed een stel tandwielen die in juwelen ronddraaien.
Je kunt met een ouderwets kompas controleren of je horloge magnetisch is.
Hoe werkt dat dan? Ben ik wel benieuwd naar
Kompas neerleggen en dan met het horloge er overheen. Beweegt de naald dan is het magnetisch.
Als je een te grote afwijking hebt, kan dit inderdaad daaraan liggen. Zoals Henk al zegt, is dit te controleren met een kompas. Als de wijzer uitslaat dan helpt het apparaat. Even erop leggen, langzaam omhoog en dat was het😊 ik heb het eerst op een ouder horloge geprobeerd en daarna mijn navitimer. Werkt echt super!
Precies. En het apparaat kost weinig.
Ik heb dit model. Er zijn veel verschillende leveranciers van. Let op de juiste stekker, de reviews en de levertijden.
Bedankt voor de tip! Eens kijken of er nog ergens een kompas rond slingert.
Ja zo iets had ik inderdaad gezien, voor dat geld altijd handig om te hebben.
Anders een app genaamd Lepsi om magnetisme te checken
Volgens mij dienen die vleugeltjes om de schakel op z’n plaats te houden ten opzichte van de kast, zodat de eindschakel niet draait en daardoor niet meer netjes aansluit op de kast - ik neem ff aan dat het om zo’n soort schakel gaat. Als de schakel niet meer lekker aansluit zal die vleugel verbogen zijn. Solid endlinks hebben volgens mij geen last van dit soort kwalen.
Please correct if wrong…
Via een app? Op je telefoon? Werkt dat ook echt?
Er zit meestal een kompas in een mobiele telefoon dus een sensor voor magnetisme is doorgaans aanwezig. Of een app gebruik kan maken van die sensor om betrouwbaar iets te checken aan een horloge dat durf ik niet te zeggen, Ik kan het me wel voorstellen.