Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Cool! Morgen even proberen

1 like

Het werkt! Nadeel is dat ik even een demagnetiseerder moet aanschaffen :joy:

2 likes

Dit ken ik als Nato strap:

Ondingen die veel te lang zijn en die je raar op moet rollen.

Maar hoe heten deze dingen dan?
Zelfde spul, normale lengte.

En waar zijn die te koop met 1-2 dagen levertijd?

1 like

Dat noemt een Zulu, kan je bijna overal krijgen.

2 likes

Die groene is toch een single pass nato.
Een Zulu is toch een nato met grover ijzerwerk…?:hushed:

2 likes

Ik zal verkeerd zoeken denk ik? :grimacing:
Kom alleen die hele lange nato gevallen tegen.

Mea culpa, @Floydian67 heeft gelijk.

Sorry dat ik je op het verkeerde been zette.

2 likes

Noemen ze die niet ook vaak een Zulu? Net als dat een unicompax vaak een bicompax genoemd wordt; het is verkeerd, maar mensen doen het toch?

@Capibara bij Cousins noemen ze 3 ring style Zulu.

https://www.cousinsuk.com/product/zulu-3-ring-style-stripe-mil-spec

Gaan er wel niet binnen 1 a 2 dagen zijn.

1 like

Zoeken op ā€˜single pass nato’ levert inderdaad ook aardig wat zoekresultaten.

De 1 Ć  2 dagen levertijd moet nik misschien maar even bijstellen naar een dag of drie, maar ja, ben gewoon ongeduldig als ik iets wil hebben.
En misschien wat verwend door de welbekende bandenleverancier uit Utrecht.

Volgens mij zijn deze bekend onder verschillende namen; Cheapestnato noemt ze adjustable single pass straps, Crown&Buckle noemt ze Chevron Straps en zo zullen er wel meer zijn.

1 like

Zoals bekend maken veel merken gebruik van uurwerken van ETA en Sellita en geven er een eigen draai aan door de rotor aan te passen en er een eigen kalibernummer aan te plakken. Breitling Calibre 17, TAG Heuer Calibre 5, Oris 733, ga zo maar door.
Ik kan er op dit forum en elders op internet vrijwel niets over vinden, maar wat ik me afvraag is in welke staat ETA of Sellita ze aflevert alvorens ze gecased worden. Worden ze met rotor en al in de fabriek gemaakt en afgelevert of krijgt het merk een pakketje onderdelen die ze zelf in elkaar schroeven?

Waarschijnlijk worden ze compleet geleverd, zeker als het om een merk gaat wat niet onder de Swatch groep valt. In de Swatch groep zelf zitten er over het algemeen wat meer veranderingen onder de motorkap, zoals bij Hamilton.

1 like

Volgensmij is dit recent gewijzigd. Voorheen waren het hoofdzakelijk onderdelen op basis waarvan het bedrijf diens eigen werk toevoegde (een basisplaat met de bruggen bijvoorbeeld). Er is echter afgelopen periode iets verandert waardoor ze nu volgensmij alleen nog volledige uurwerken leveren. Dat was volgensmij ook een rede voor de introductie van volledig zelf ontworpen en geproduceerde uurwerken door veel merken. Neem bijvoorbeeld Breitling en Tag Heuer.

1 like

ETA is op de vingers getikt door de europese mededingingsautoriteit. Ze werden te dominant.
Als gevolg daarvan schroeven ze langzaam de productie terug en leveren ze minder aan partijen buiten de Swatch groep.
Daardoor pakt Sellita meer aandeel.

Bij ETA kon een leverancier alles bestellen, van volledig customized uurwerk tot basis onderdelen om zelf verder wat op te bouwen.

Dat meer merken nu zelf uurwerken gaan maken is dus vooral omdat ze geen toegang meer hebben tot goede goedkope uurwerken van ETA.

5 likes

Dus dat customized of ā€œeigenā€ variant is een wassen neus en ETA maakt alles alsnog :no_mouth: Interessant!

1 like

Waar ligt de scheidslijn? Wanneer je als fabrikant je eigen rotor ontwerpt, dan is het wel zo efficiƫnt wanneer de uuurwerkbouwer dat onderdeel er bij productie meteen op zet.

1 like

Ik lees het net idd. Persoonlijk vind ik de maatregelen die ze tegen het begrijf hebben genomen wel extreem. Het is volgensmij niet bepaald zo dat ze echt de concurentie de markt uit hebben geprijst of hele hoge monopolie prijzen rekenden toch?

Efficient? Ja. Maar het uurwerk wordt er niet meer ā€œeigenā€ door.

Heeft niemand hier een idee over?