Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Denk dat de oplossing van de vraag waarom geen leren bandje bij een duiker ligt aan het feit dat nat leer ZEER strak opdroogt.
Dus in gewone toestand lekker om de pols, nat veel te wijd en bij opdroging gevaarlijk, bloedsomloopknellend strak.

1 like

Ik wil zo graag een plaatje posten van zo’n veearts met zijn arm tot zijn oksel in een koe met de mededeling; “dat heb ik geprobeerd, maar die rauwe bandjes zijn zo groot”.

Alleen wordt er weer veel gevlagd de laatste tijd om kleine dingen en kan iemand dat vast niet waarderen :slight_smile:

7 likes

11 likes

Maar wel om de pols, deze hele koe😂

1 like

Bij ons kwam “ome Keesie” de koeien K I te geven :slight_smile:

een bus met vloeibare stikstof waarin de rietjes bewaard werden.

1 like

Heb jaren gedoken met een Citizen op leer. Was bij het opdrogen geen probleem, maar de band slijt wel heel snel. Tegenwoordig draag ik eigenlijk geen horloge meer bij het duiken (alleen een duikcomputer). Maar als ik dat zou doen, zou rubber of staal mijn keuze zijn.

Als je niet duikt, dan maakt de band (technisch gezien) niet uit. Dus als je leer mooier vind, draag je je duiker lekker op leer.

Misschien moet ik m’n 30 jaar oude Seamaster eens een beurt laten geven en daarna eens kijken of die het blijft doen onder water. Met de huidige (onbekende) staat van de pakkingen, durf ik dat echter niet.

3 likes

Wie kan me helpen? Welk horlogereedschap is het handigste om een metalen bandje te plaatsen/verwijderen van je horloge? Of wat is het grootste verschil in gebruik tussen beide? En kan je dit ook gebruiken om enkel een veerpen (springbar) te monteren als je een nato-bandje wil gebruiken? Tot nu toe heb ik steeds een Bergeon 6767 gebruikt, maar dat is toch niet altijd even handig voor een metalen bandje…
Dankjewel! :pray:t2:

Vind dit best een goede vraag, want ik loop tegen dezelfde beperking van de 6767…

1 like

Gewoon met de vingers, moet je wel redelijke nagels hebben.
En een bepaalde handigheid, maar dat komt met de jaren wel.
Voor de rest gebruik ik een mesje en voor bracelets een passerpunt.
Ik vind die tooltjes een beetje voor noobs.

Dat wordt inderdaad nog jaren oefenen merk ik nu al… :cold_sweat:

1 like

O, dat komt helemaal goed hoor :+1:
En, never use brute force on a watch.

Ik ben door de jaren heen nogal een banden swapper geweest
en wilde allerlei soorten bandjes proberen, oefening baart kunst :grin:

Dat lijkt me toch gevaarlijk zo, met die mesjes… Zal ik dan toch maar gaan voor het noob-gereedschap? :grin::wink:

2 likes

Ja. Dat gaat op zich prima, totdat je denkt dat ie goed zit en die veer ineens vrij spel krijgt. Zo’n ding schiet ver de kamer in hè

3 likes

Nee, slechts 1 mes.
Maar dat werkt alleen met lederen bandjes.
Of rubber of welk composiet.

In principe bij bracelets hoef je maar 1 kant even
los te halen.
Dan iets liften en dan de andere kant.
Easy.

Voor nato’s zet ik ze er met mijn vingers in.
Eerst aan de ene kant de pin in de hole doen.
Dan met je nagel de andere kant van de pin
induwen en pop! dan zit de pin goed.

Ik heb ook uren zitten klooien maar uiteindelijk
krijg je het onder de knie :+1:

En als ik het kan dan moet toch iedereen dat kunnen?
Dacht ik zo :grin:

Ja dat is me in het begin een paar keer gebeurt.
Maar ook dat heb je snel door hoor.
Gewoon vaker doen net als met veel trucjes :grin:

1 like

Wat, heb jij horloges @drex?!? Ik kan me niet heugen ooit een foto van je gezien te hebben. Nu loop ik nog niet zo lang rond. Van @Candide heb ik ook alleen een Apple Watch gezien :smirk:

1 like

Same here. En ik ben hier toch al wat jaartjes. :joy:

Nehhh… dat lijkt me sterk.

Screenshot 2021-06-22 at 21.16.57

2 likes

Mwah, ik kan het me in elk geval niet heugen. Volgens mij werden er toen grapjes gemaakt dat je alles verkocht had. Daarna dat je een Apple Watch had. Maar heel zeker weten doe ik het niet, er waren een hoop topics om door te ploegen en veel mensen om te leren kennen. En het forum heeft een aardige leercurve om een lekkere “flow” te ontwikkelen waar je je prettig bij voelt.

Ik heb een Seiko monster dan Drex gezien die voor 1000 euro in het blauw stond.

1 like

Dat heb je goed onthouden. Ik had inderdaad in het najaar van 2019 die Apple Watch volgens mij. Maar daarvoor heb ik een paar honderd mechanische horloges geflipperd, een handjevol reviews gemaakt en de halve HF server bezet gehouden met al mijn plaatjes. :joy:

1 like