Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Klopt :sweat_smile:

Top, dank je. In mijn geval gaat het om een gloednieuw horloge. Dan lijkt mij jouw eerste verklaring het meest plausibel. Ondertussen heeft de fabrikant het horloge teruggenomen om het voor mijn onder garantie op te lossen.

2 likes

In hoeverre houden de pakkingen rond de kroon de gel in een horloge na hydromodden? Bestaat er een kans dat bij het verstellen van datum en tijd je horloge gaat lekken?

De meeste mechanische horloges hebben een standaard opwindas, zoals op onderstaand plaatje:

Maar ik heb nu al een paar keer bij een ETA uurwerk, zoals nu bij een ETA 2763, een opwindas met een afwijkende vorm. Hiervan is het vierkanten gedeelte aan het eind namelijk voor een deel (een kwart) gedraaid. Waarom is dit?

2 likes

Mijn eerste gedachte is omdat iemand er aan is gaan hangen en heeft gedraait terwijl het niet verder kon.

1 like

Dat dacht ik de eerste keer ook. Maar een opwindas is van zulk hard staal, dat je die niet zomaar in een kronkel draait. Het hoort echt zo, maar met welke reden.

1 like

ETA 2873 heeft dit ook. Geen idee waarom. Vind ook niet direct iets via Google.

Misschien blijft ie dan beter in het transmissierad steken?

1 like

Zeker wel. Ik bezit ook duikers en mijn gootsteen is ook niet zo diep :grin:.

Ik heb verschillende lekkende horloges meegemaakt na wat hydromod experimenten. Geen van allen lekte via de kroon.

Dus dat lijkt wel mee te vallen …

1 like

Wat zijn je batterij-duur ervaringen tot nu toe met meerdere horloges?

Ik heb er 1 gedaan en die stond na drie maanden stil geloof ik. Maakt me huiverig om verder te experimenteren maar het kriebelt wel.

Batterijen gaan drie- tot vier keer zo snel leeg, lijkt het.

1 like

Ik probeer de werking van een dubbele veerton te snappen. Het doel is uiteraard helder, maar ik kan niet vinden hoe het precies werkt. Neem bijvoorbeeld calibre 400 van Oris die door 2 veertonnen een gangsreserve heeft van 5 dagen.
Kon op internet onderstaande vinden. Neem aan dat deze dan valt onder categorie 2. Ik neem aan dat veerton 2 pas opgewonden wordt als veerton 1 helemaal opgewonden is? Als beide veertonnen namelijk tegelijk worden opgewonden, snap ik niet hoe dat kan leiden tot een langere gangsreserve (wel meer kracht).
Ben benieuwd naar jullie antwoorden! :slight_smile:

Multiple barrels can be configured in three different ways

1. The barrels can be linked in parallel, driving the same gear train and providing extra torque for a movement’s complications as well as longer power reserve; for example, the Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle 14-day Tourbillon has two sets of two stacked barrels all unwinding together.

2. The barrels can be set up serially, driving a single gear train with longer power reserve, as in the Longines L890 of 1975.

3. The barrels can also be set up to drive multiple gear trains; for example, the JLC 380 in the Jaeger-LeCoultre Duomètre à Chronographe uses one barrel and gear train for the time movement and another separate barrel and gear train for the chronograph functions.

1 like

Wat is functie van een museumhorloge? Plaat zonder afwerking en datum boven de 12, waarom, wat is hier de bedoeling?

Het is een historisch ontwerp, niet meer niet minder.
Het is een stip overigens, geen datumvenster. Stelt de zon voor, de wijzers de beweging van de aarde.

gewoon even gegoogled

Weet niet hoe dom de vraag is maar denk dat ik 'm best hier kan stellen. Ik wil de bracelet losmaken van mijn nieuwe, 7 maanden oude, Aquaracer. Bij één van de pushpins wil één kant niet “inveren” waardoor ik de bracelet niet los krijg. WD40 heeft niet geholpen. Wie heeft de gouden tip voor mij?

Ik heb geen tweezers enkel een Bergeon 6767, welke normaliter altijd voldoet.

Kun/mag je met een duikhorloge de afwas doen?
Nee toch?

Ik lees graag even mee. Mijn Slava horloge heeft er ook twee, maar dat vertaalt zich niet naar een betere gangreserve dan andere horloges van me die maar één veerton hebben; gewoonlijk ergens rond de 40 uur. De veertonnen zijn wel erg klein, wat er mogelijk iets mee te maken heeft.

Ze worden, voor zover ik uit de constructie op kan maken, parallel opgewonden.

1 like

Zou niet weten waarom niet. Als ze tegen (relatief gezien) agressief zout zeewater kunnen, dan zeker tegen een sopje. Ik heb regelmatig de afwas gedaan met een Orient Mako om de pols. Ik spoelde achteraf wel even het sop er onder de kraan even af en maakte het droog.

1 like

Als je wasbak niet dieper is dan de waterdichtheid van het horloge, is dit geen probleem. Wel even naspoelen met schoon water.

4 likes

Sure, gelijk even de wrist-cheese eraf wassen toch?!

2 likes