Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Vanuit Hoogkerk is dat toch maar een stukkie?

5 likes

Als je op m’n avatar tikt zie je toch echt.,Brabander.,staan

1 like

Zegt niks :slight_smile: Ik ben een Groninger die in Drenthe woont .

Zegt alles. Een echte Brabander blijft in Brabant.

3 likes

Ik heb de volgende vraag; een van mijn automatische horloges loopt na 24 uur al 3/4 minuten achter, is dit te verhelpen? En zo ja, aangezien ik zelf niet zo handig ben, hebben jullie goed adres in Noord Holland?

Deze heeft wel een beurtje nodig zo te horen.
Kijk hier eventjes:

1 like

Heeft de horloge branche ook last van het chiptekort de kwarts horloges dan.:smiley:

Zou wel moeten want volgensmij is er een tekort aan grondstof voor de plaat van de chip toch? Nu is het opzich wel een kleine markt wat waarschijnlijk resulteert in veel kleinere verschillen dam de computer of auto industrie.

Als je een normale handelaar in Japan hebt kan je daar goed zaken mee doen inclusief garantie. Ik heb meerdere keren wat in Japan gekocht en nooit problemen. En anders doe je het via Chrono24 als je dat zekerheid geeft. Vergeet niet de btw! De invoer zal verwaarloosbaar zijn.

1 like

Ja ik zou niet direct je laten afschrikken door de locatie. Japan is geen “shithole country” en over het algemeen prima mensen om zaken mee te doen. Enige waar je wel rekening mee moet houden is inderdaad de import. Maar als het elders niet verkrijgbaar is dan is het je enige optie.

Heb een Casio F-91W besteld.
Levering februari 2022.
Dus ja. :grin:

2 maandjes is nog te doen :wink:

Andere vraag die nooit eerder in me opkwam: bij een horloge met maanfase en datum, moet je dan om het een beetje werkbaar te houden het horloge in een winder te houden? Of verzet je deze makkelijk naar de juiste stand?

1 like

Het hangt denk ik ook een beetje van het uurwerk af. Maar ik heb een oris met selita uurwerk gehad en dat was net zo makkelijk als de datum verzetten.

Het “lastige” is dat maanfase een beetje uit de losse pols gaat. En ik daar aan moest wennen.
De maanstand verschilt met je geografische locatie. Het is op een ander tijdstip volle maan in amsterdam dan dat in Venlo is. Dus je moet eerst een website zoeken die de stand weergeeft voor jou locatie. Veel websites spreken elkaar echter tegen of houden centraal europa aan. Dus kies er een en houd die aan. En dan moet je de stand bijv. 15,3 vertalen naar je horloge.

De oris ging in stapjes van 0,5. Dus 15,3 werd 15 of 15,5. Andere horloges geven een afbeelding van een maan weer en is het handig als je een website heb die een plaatje weergeeft zodat je het op die manier gelijk kan stellen.

1 like

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een flieger type A en type B?

Type A:

Type B:

7 likes

Bedankt snap het

Volgende domme vraag.

Het leed dat 2 automaten heet… Ik heb een Omega Seamaster en sinds kort een Ball Engineer en draag ze beiden wekelijks. Toch kies ik er vaak voor om hetzelfde horloge 3-4 dagen achter elkaar te dragen. Gevolg: het andere horloge stopt met lopen. Tweede gevolg: tijd en datum goed zetten als ik het 2de horloge weer ga dragen. En daar komt mijn vraag ook vandaan.

Ik pas de datum aan (met beide wijzers onder 9 en 3 positie is mij geleerd) en vervolgens de tijd. Horloge loopt weer lekker, datumpje staat goed. Maar nee hoor 12.00 uur ’s middags, BAM datum verspringt naar de volgende dag…

Hoe weet ik nou bij het gelijk zetten van de tijd of het horloge al bezig is met de datum te wijzigen? Of met andere woorden; hoe weet ik nou of ik de wijzers bijvoorbeeld in de 07.00 uur stand zet, of in de 19.00 uur stand?

Wat doe ik niet goed??

Ik draai een stilgevallen horloge altijd door totdat de datum verspringt. Zo weet ik dat het een nieuwe dag is. Doordraaien tot na 03.00u. Vervolgens de datum goedzetten en tijd.

3 likes

Antwoord is al gegeven. Of je gebruikt een winder. Kan nog erger als je een dagaanduiding hebt met meerdere talen of een maanfase