Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Het hangt denk ik ook een beetje van het uurwerk af. Maar ik heb een oris met selita uurwerk gehad en dat was net zo makkelijk als de datum verzetten.

Het “lastige” is dat maanfase een beetje uit de losse pols gaat. En ik daar aan moest wennen.
De maanstand verschilt met je geografische locatie. Het is op een ander tijdstip volle maan in amsterdam dan dat in Venlo is. Dus je moet eerst een website zoeken die de stand weergeeft voor jou locatie. Veel websites spreken elkaar echter tegen of houden centraal europa aan. Dus kies er een en houd die aan. En dan moet je de stand bijv. 15,3 vertalen naar je horloge.

De oris ging in stapjes van 0,5. Dus 15,3 werd 15 of 15,5. Andere horloges geven een afbeelding van een maan weer en is het handig als je een website heb die een plaatje weergeeft zodat je het op die manier gelijk kan stellen.

1 like

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een flieger type A en type B?

Type A:

Type B:

7 likes

Bedankt snap het

Volgende domme vraag.

Het leed dat 2 automaten heet… Ik heb een Omega Seamaster en sinds kort een Ball Engineer en draag ze beiden wekelijks. Toch kies ik er vaak voor om hetzelfde horloge 3-4 dagen achter elkaar te dragen. Gevolg: het andere horloge stopt met lopen. Tweede gevolg: tijd en datum goed zetten als ik het 2de horloge weer ga dragen. En daar komt mijn vraag ook vandaan.

Ik pas de datum aan (met beide wijzers onder 9 en 3 positie is mij geleerd) en vervolgens de tijd. Horloge loopt weer lekker, datumpje staat goed. Maar nee hoor 12.00 uur ’s middags, BAM datum verspringt naar de volgende dag…

Hoe weet ik nou bij het gelijk zetten van de tijd of het horloge al bezig is met de datum te wijzigen? Of met andere woorden; hoe weet ik nou of ik de wijzers bijvoorbeeld in de 07.00 uur stand zet, of in de 19.00 uur stand?

Wat doe ik niet goed??

Ik draai een stilgevallen horloge altijd door totdat de datum verspringt. Zo weet ik dat het een nieuwe dag is. Doordraaien tot na 03.00u. Vervolgens de datum goedzetten en tijd.

3 likes

Antwoord is al gegeven. Of je gebruikt een winder. Kan nog erger als je een dagaanduiding hebt met meerdere talen of een maanfase

Dank voor de oplossing!

1 like

Gewoon in een watch winder stoppen, dan ben je van al je problemen af✌🏻

Huh, kunnen jullie de datum lezen dan :joy: Ik laat het meestal voor wat het is…
maar idd zoals hierboven is aangegeven, gewoon doordraaien tot ie verspringt,…

1 like

Volgende domme vraag, ik heb een horloge met een ‘Seagull Manual Winding ST-1901 with gilt Swan Neck regulator’, een handopwinder dus. Moet ik om de dag via de kroon het horloge voorzien van energie of kan het via de dagelijkse ‘polsbeweginfen’?

Dit zegt alles. Dus opwinden. Alleen een automaat windt op door polsbeweging.

2 likes

Een handwinder kan je het beste elke dag opwinden.

1 like

Dit was geen domme vraag maar voor mij een goede vraag met een heel duidelijk antwoord!

1 like

Is er een naam voor bandjes met zo een uiteinde ?

1 like

Ze worden aangeduid als “Stepped end watch straps”.

9 likes

Als ik mijn stilstaande horloge gelijk ga zetten, dan draai ik de datum (uiteraard mits de tijd niet in de verboden zone staat) door tot 1 dag voor vandaag en vervolgens mij de minutenwijzer doordraaien naar het juiste tijdstip. Zo kan je dus kiezen tussen bijvoorbeeld de 07.00 of 19.00 :slight_smile:

3 likes

Ik wil een tijdmachine gaan bouwen iemand zin om mee te doen. Kan dan de horloges die ik tegen mijn zin heb verkocht terug halen.:stuck_out_tongue_winking_eye::kissing:

1 like

Plotseling gaat het in.,Wat dragen wij vandaag., meermalen over.,vaste lugs.,
Ik zal wel de enige zijn die het niet weet maar,
Wat zijn vaste lugs?
Ze hangen er toch bij geeneen horloge los aan?

OKÉ, Dank je :+1: