Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Je doet me pijn. Dat heeft zo’n mes toch ook niet verdiend.

2 likes

Tja. JLC laat ze naar verluid 1000 uur inlopen voor ze de fabriek verlaten. Zitten ook nog wat testjes bij, dat wel.

Bij mijn Seiko transocean wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Fixed lugs is iets van militaire horloges.

Pfoe, 4 maanden nadenken. Gelukkig lopen schoenen en JLC’s sneller in…

2 likes

Er zijn ook leren banden die speciaal daarvoor gemaakt worden.
Je schuift het einde van de band door de ruimte tussen fixed lug en kast, buigt het om en plakt het einde aan de onderkant van de band of bevestigt het met een metalen pin oid.

Zoiets
grafik

grafik

Nee hoor. Was voor de oorlog veel voorkomend bij alle soorten horloges.

3 likes

Jhaaaah ik heb ook even een vraagje. Iedereen kent de max bill horloges van Junghans maar er zijn meerdere merken die deze max bill type horloges maken… Maar wat is nou eigenlijk de verzamelnaam voor dit type horloge?

Ik ben namelijk zoekende naar een dergelijk horloge en ik wil graag even kijken wat er allemaal op de markt te vinden is.

Ik hoor het graag!

1 like

Ik een Drenth die in Groningen woont…

Ik denk dat als je zoekt op “Bauhaus horloge” er wel het een en ander te voorschijn zal komen met vergelijkbaar ontwerp.

2 likes

Ja maar wie heeft nou een vooroorlogs horloge? :innocent:

bevalt het?

1 like

Wie niet?

1 like

Grensgebiedje, valt dus goed te overzien :joy:.

Als ik niet op tijd afrem ben ik weer in de provincie Groningen…

2 likes

Ligt er wel een beetje aan voor welke oorlog :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb een sterke voorkeur voor stalen banden op mijn horloges. Nu heb ik net een nieuwe stalen band binnen, een originele Seiko oyster. De lengte is prima, maar ik wil een schakeltje verplaatsen omdat de sluiting voor mij net niet op de goede plek onder mijn pols zit. Er moet dus aan de ene kant een schakel tussenuit. Die zet ik aan de andere kant er weer tussen. Ik heb het gereedschap in huis om de pinnetjes uit de schakels te drukken en weer terug te plaatsen.

Maar welke kant moet ik op? Er staan pijltjes gedrukt op de binnenzijde die de argeloze noob daarbij moeten helpen. Dus het zou heel simpel moeten zijn. Maar hoe moet ik de pijltjes lezen? Druk het pinnetje in die richting naar buiten? Of is het juist: druk de pinnetjes in de richting van de pijl naar binnen?

1 like

Deze inderdaad.

3 likes

Top, antwoord met de lichtsnelheid :ok_hand:t2:

Ik ga direct aan de gang.

EDIT: en het is al gelukt. Dat ging inderdaad prima. Ik heb eerst één, nu twee schakels verplaatst. Mijn band zit nu een stuk fijner.

4 likes

Wie weet waar het teken ‘’’ voor staat, lees regelmatig caliber 10’’’ bijv…?

Ligne
Dat is/was de aanduiding voor het formaat van een uurwerk.
10’" zul je trouwens niet vaak tegenkomen, 10½’" wel. Dat is een uurwerk met een doorsnee van 23.3mm
Dus een Ligne is ongeveer 2.2 mm

Bij vormwerken (rechthoekig, ovaal enz.) werd meestal de maat als volgt aangegeven: 6¾ x 8 (breedte x lengte)

5 likes

Thnx voor je uiteenzetting

1 like