Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Waar is deze aanduider precies voor?

En, indien het een power reserve indicator is, is het een probleem dat hij altijd naar de min wijst? Zelfs als hij ‘opgeladen’ is?

Dit is de fijnafstelling voor de nauwkeurigheid van het uurwerk. Ik zou er maar vanaf blijven! :grimacing:

6 likes

Als je niet weet wat het is… deksel er weer op en klaar :+1: niet mee gaan rommelen.

4 likes

Dank! Ik zat er helemaal naast dus :joy:
Ik blijf er zeker van af

2 likes

De min betekent trager lopen en de plus sneller. Hij is dus bijna helemaal op z’n traagst gezet :thinking:

Graag jullie mening.

Ik kan een mooie oris aanschaffen, alleen zit er geen aankoop factiur bij.

Is dit een dealbreaker, zakt de prijs iets of helemaal geen zorgen.

Zonder hoge resolutiefoto’s van voorkant, achterkant en vooral uurwerk kan niemand daar wat over zeggen, zeker niet omdat er nogal wat ‘Oris’ horloges in omloop zijn die ergens in India in elkaar geknutseld worden.

Alles ziet er goed uit. Ook de garantiekaart etc. De vraag is niet of die nep is maar of het een hoge factor is dat de aankoop nota ontbreekt.

1 like

Persoonlijk zou ik mij daar niet zo druk over maken, maar dat kan per persoon verschillen. Als je de Oris mooi vindt en het niet ziet als investering waarbij waardevastheid een belangrijke rol speelt, ga ervoor.

Mogelijk scheelt het wat nog in de prijs ook.

1 like

Persoonlijk zou ik enkel even het serienummer opzoeken op stopheling en bedenken of garantie een rol speelt.

1 like

Garantie kaartje zit er wel bij. En serienummer komt overeen met het horloge als ik die invoer op de oris site.

Ik heb nog nooit tweedehands horloges gekocht waar een aankoopfactuur bij zit.
Als ik horloges verkoop doe ik er ook geen aankoopfactuur bij.

1 like

Kijk, dit topic zocht ik. Loop namelijk al een tijdje met een ‘domme’ vraag. Het valt me op dat bij veel horloges met Latijnse cijfers de 4 wordt uitgebeeld als IIII. Terwijl dit bij mijn weten IV zou moeten zijn.

Zit ik er nou helemaal naast of is hier een goede reden voor? Puur esthetisch misschien? Ben benieuwd of iemand het antwoord voor me heeft!

2 likes

Een zoekopdracht met ‘Watchmakers four’ in Google typen en je hebt weer een poosje wat te lezen.

https://www.hautehorlogerie.org/en/watches-and-culture/encyclopaedia/glossary-of-watchmaking/s/roman-numeral-iiii-on-dials-1/

4 likes

@Capibara dankjewel! Gelukkig ben ik niet de enige met deze vraag. Ik ga er eens in duiken :nerd_face:

1 like

Sommige merken hebben wel de echte romijnse cijfers.

2 likes

Beetje verlaat antwoord maar lugs zijn altijd fixed. Het verschil zit hem hier in de bar. Het is dus fixed bar.
Die kan je dus niet verwijderen zonder de lugs uit te boren.

2 likes

Ik heb een buitenhuisverzekering afgesloten zodat ik mijn Rolex(en) ook buiten durf te dragen i.v.m. diefstal.

Stel, stel… ik word beroofd tijdens een horlogedeal. Ben ik dan verzekerd? Ik vraag dit vanwege de volgende zin in de voorwaarden:

"Zijn diefstalgevoelige persoonlijke bezittingen ook verzekerd?
Ja, als een verzekerde daar extra goed op let of goed heeft opgeborgen.

  • De verzekerde houdt de spullen vast of binnen direct handbereik en ziet ze direct. "

Tijdens een horlogedeal laat je meestal de ander het horloge toch even vasthouden en omdoen.

1 like

Als je hem afgeeft is die volgensmij niet meer daaronder verzekerd. Ten minste in mijn voorwaarde stond dat het verzekerd is zolang die buiten huis wordt gedragen.

1 like

Precies, zo denk ik ook. In het Rolex circuit komt er helaas toch ook wat ander volk op af… ondanks dat ik voorzichtig ben geeft deze verzekering me toch dat extra vertrouwen om af te durven spreken met mensen. Dit maakt het toch weer wat lastiger helaas.