Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Continuing the discussion from Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1).

Previous discussions:

3 likes

Goedzo systeem!

4 likes

Trots op mijn topic :heart:

3 likes

Duurde wel 3 jaar!

2 likes

Dat maakt me niet minder trots.

5 likes

@Snellejelle die ik in de stolp heb hangen is nu een kleine 112 jaar oud. Enkel wat gouden puntjes, zwarte streepjes en email op de wijzerplaat dus niets wat echt door de indirectr zon kan worden beschadigt. Niet voordat het zelf uitelkaarvalt dan. Vandaar dat ik het daarmee wel aandurf. Een goed horloge van 10 - 15 jaar geleden is een ander verhaal. En daarom dat het ook afhankelijk is van wat er op de wijzerplaat staat.

1 like

Ik heb ooit afgelopen jaar dit onding gekocht, maar het werkt niet bij duikers:

Domme vraag:

Wat is nu een echt goed en betaalbaar gereedschap om een bezel van een duiker (bijv. een SKX) te verwijderen?

Ik doe het hiermee. Lekker scherp zodat je er makkelijk tussen kan komen. En je hebt er ook nog het ĂŒberzakmesicoon mee. :wink:

5 likes

Hier krijg je hem wel mee los denk ik

afbeelding

Edit ; en betaalbaar stuk gereedschap.

7 likes

Hi forummers, vraagje
 Is het normaal dat een gloednieuw horloge bij het inlopen anders loopt dan na, ik noem maar wat, een jaar? Ik heb het eigenlijk met al mijn nieuwe horloges wel gehad (waaronder ook een chronometer) dat ze de eerste maand zeer nauwkeurig lopen, maar daarna toch wel wat afwijken en dan ook na jaren op dat gemiddelde blijven.

2 likes

Ik weet niet wat jij voor schoenen koopt, maar bij mij blijft het horloge gelijk lopen. Eerste keer dat ik inlopen en horloge in 1 zin samen zie. Maar misschien dat iemand dit ook ervaart.

2 likes

Een auto moet toch ook “inlopen”?

1 like

Dat was 35 jaar geleden


2 likes

Ik heb een vraag: wat is het voordeel aan een ‘domes sapphire’? Vinden mensen het gewoon mooier of is er ook echt iets objectief beter aan dan aan een vlakke?

Ik heb sinds kort een Squale 50 atmos (vlak) na eerder een 60 atmos te hebben gehad (domed) en met de huidige ben ik minder bang voor krassen en past beter bij een overhemd, omdat het platter is.

Enige wat ik daarnaast kan bedenken is dat het minder snel volledig gespiegelt is.

Ik vrees dat een domed glaasje veel meer reflecties veroorzaakt dan een vlak glaasje. Misschien wanneer het glaasje een goede AR-coating heeft, dan niet. In ieder geval mijn ‘domed’ horloges reflecteren het omgevingslicht als een fietsreflector doet. Vreselijk met andere woorden!

Ik denk dat een domed glaasje alleen maar voordelen heeft wanneer het horloge onder grote druk wordt gezet bij het duiken; een domed glas barst minder snel dan een vlak glas. Maar dan twijfel ik nog steeds het nut ervan, aangezien je dan naar onmenselijke diepten moet gaan, meen ik.

Dus, in mijn ogen, heeft het alleen cosmetische redenen.

4 likes

Hoe zit het ook al weer?

Een nieuw horloge loopt de eerste dagen soms een paar seconden per dag te snel of juist te langzaam ?
:woozy_face:

De theorie is dat een nieuw mechanisch horloge in het begin iets te langzaam kan lopen. Ik heb dat zelf overigens nooit opgemerkt.

Via CreationWatches:

“Like most mechanical devices, a new automatic watch (or a watch that has not been used for some time) has a break-in period that lasts for about a month or so. During this time, your watch is distributing the oil around, and is breaking in its gears.”

3 likes

Is dat niet de reden dat Rob van Monsterwatches adviseert om het nieuwe horloges — bij eerste gebruik —eerst twee volle dagen vooruit te stellen alvorens de juiste tijd in te stellen?!

2 likes

Dank, het gaat maar om een paar seconden per dag.
Dat “inlopen” van het mechaniek, kan mij er wat bij voorstellen.