Eender welk merk bij AD ?

Vragenronde vandaag :smiley:

Stel, je bent danig tevreden van een bepaalde AD maar je wilt een horloge van een merk dat hij/zij normaal niet aanbiedt, bijvoorbeeld omdat de dichtstbijzijnde officiële AD wat te ver is.

Naar jullie ervaring, houden AD’s zich liever strikt aan ‘hun’ merken of zijn ze hier eerder soepel in ?

1 like

AD = authorised dealer. Als ze een bepaald merk niet verkopen zijn ze dus geen AD daarvan. Lijkt mij dan ook niet dat ze het gewenste horloge voor je hebben. Je gaat ook niet naar de audi dealer voor een nieuwe BMW.

14 likes

Ik zal je zeggen dat mij dat wel eens gelukt is.

Een horloge kopen bij een niet AD van dat merk.

Tegen een prijs die ik wilde. :ok_hand:

Dat is nu wel een uitzondering. Ik zou voor een Audi zelfs niet naar een officiële Audi dealer gaan :stuck_out_tongue:

1 like

Waar ik de bedrijfswagens koop is ook een merkdealer, maar als je een ander merk wil, regelt hij gewoon hoor.
Vind ik wel fijn opzich dat alles via m’n vertrouwde persoon geregeld kan worden.
Hij zal er vast wat marge tussen houden dan, maar dat is dan ook van harte gegund.
Lijkt mij dat dat met een horloge ook wel moet kunnen.

2 likes

Daar hoef je niet steeds een ander topic voor te openen. Seiko QC controle is ook al meermaals aan bod gekomen op dit forum, daar had je de zoekfunctie voor kunnen gebruiken. Maar soit, dat ging nog over horloges.

Deze gaat over horlogewinkels, en in hoeverre een Breitling AD je ook een Seiko verkoopt. Antwoord: Als hij dealer is van meerdere merken wel ja. Zo niet, dan nee, en daar zijn de meesten niet soepel in. Maar dit topic is natuurlijk een beetje onzin, dat had ook in het grote vragentopic gekund.

De zoekfunctie is je vriend. :slight_smile:

Gewoon vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Wie weet is hij wel bevriend met andere juweliers en kan hij via via aan je gewenste horloge komen?

same hier :slightly_smiling_face:
ook ik had zoiets dergelijks,
ik vond hem goedkoper op een site en vroeg mijn AD of hij hem mij ook kon leveren doch moest wel de volle pot betalen.
mijn AD wist intussen dat ik bij wat duurdere horloges de lederen bandjes meteen liet vervangen om de originaliteit te behouden van het geheel :+1:
dus mocht ik gratis een lookalike bandje met snel sluiter (claps) mee bestellen wat het verschil in prijs bijna nihil maakte :+1: :smiley:

2 likes

De AD waar ik zo van te spreken ben, is AD van Seiko, Ebel, Oris, Certina en Rado.

Ik heb de laatste tijd goed overwogen wat ik nog wou voor mijn volgende horloges en ben er eindelijk uit (denk ik toch :blush: )

Er is een model van Oris dat ik toch nog eens opnieuw wil op mijn pols zien dus die zou ik dan zeker kopen, maar ik heb ook nog een model van Mühle Glashütte op het oog.
Er zijn maar 2 dealers in België, eentje daarvan sluit de deuren eind november, de andere zit in Waterloo, Brussel maar de naam komt niet overeen met die op de site van Glashütte. Bovendien blijf ik liever weg uit Brussel tenzij het niet anders kan.
De dichtste daarna is in Nederland, zo’n 250 km van waar ik woon ; bovendien is de site van die AD ook niet echt uitnodigend. Alle andere dealers zijn veel te ver.

Ik zou online kunnen bestellen, maar goed, ben geen voorstander. Dus dan misschien via een ‘niet officiële’ AD…
Gezien het model van Mühle Glashütte hetzelfde gangwerk als Oris als basis gebruikt (Selita SW200-1), natuurlijk met de respectievelijke aanpassingen per merk, zal die AD daar wellicht niet zo terughoudend tegenover staan (qua onderhoud etc.)

Nu, ik vraag het wel eens maar wou toch eens polsen naar ervaringen op het forum…

Ja, ok, my bad.
Trouwens, domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden… :smiley:

1 like

Ik zou daar wel terughoudend in zijn als je het horloge nog nooit hebt gepast. Die AD zal niet heel blij zijn als hij van alles in werking zet om dat horloge te leveren en jij hem toch niet willen afnemen.

Het uurwerk dat wordt gebruikt, moet voor de AD geen rol spelen. Garantie en service verloopt toch via het merk.

In dit geval zou ik dan juist liever op hun website zelf bestellen ipv van een niet officiële of grijze dealer…. Just my 2 cents :see_no_evil:

Welles.
(Die van jou was overigens prima hoor)

1 like

Ik was er woensdag nog, en ik had hetzelfde gevoel. Wat een ongure buurten heb je daar zeg.

:thinking::joy:

Begrijp ik goed dat je de originele band niet gaat dragen omdat je die als origineel wilt bewaren ?
Die banden zijn er ook gewoon om te dragen toch ?

2 likes

En gewoon een nieuwe bestellen als de originele op is lijkt me ook niet onmogelijk.

1 like

Dit kan dus wel, er zijn voorbeelden van dat bij vrachtwagens zeker, een bepaald merk gewoon bij een hele grote dealer voor een betere prijs nieuw geleverd kan worden.

Daarom hebben we met z’n allen het woord “domme” in airquotes gezet. :slight_smile:

Ik ben hartstikke lief. De zoekfunctie is zijn vriend. Als je bedenkt wat ik allemaal al gevonden heb met die functie… Super.

Waarom niet? Binnen de EU heb je 14 dagen herroepingsrecht, en via Chrono kun je bijvoorbeeld ook met escrow accounts werken. Je bent aan alle kanten beschermd.

Tja. Ik zou, als ik horloges zocht via een juwelier / ad zou ik bij m’n vrinden van Juwelier Kremer in Emmen gaan. Topgasten, en de vader-zoon combo speuren graag horloges op, deels ook omdat ze ze dan zelf door handen kunnen laten gaan. Het zijn aardige gasten die gewoon ook liefhebber zijn.

Alleen voor de lange termijn kopen of enorme afschrijving kunnen handelen, mentaal. Die dingen zijn zo courant als een natte vaatdoek. Ik kan het weten, heb er vijf jaar eentje gehad.

Mooie horloges hoor, verder.

Stuk couranter. Ergens vind ik Mühle leuker, maar Oris is couranter. De Cervo Volante, Momotaro, Art Blakey en Rectangular zijn super tof. Cotton Candy ook. Maar Mühle is zo’n lekker kneuterig typisch Duits familiebedrijf.

1 like

Zal ook een beetje afhangen van het merk dat je wilt kopen bij een niet AD.
Die niet AD zal het horloge moeten betrekken bij een AD en die zijn denk ik bij de premium merken niet erg genegen om door te leveren op dit moment.

Zolang het geen Rolex tegen listprijs betreft geen probleem.