Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Een beetje horloge kun je gelukkig omhouden😊

1 like

En ook wegleggen… :joy:

1 like

Zoek eens “sponsored by Rolex” en “sponsored by Seiko” en kijk dan bij de afbeeldingen. Het geeft je een direct een indicatie van de immense marketinginspanningen van Rolex. Percentages of bedragen zijn niet openbaar, maar de productiekosten van luxe goederen (sieraden, tassen, kleding, brillen, horloges) zijn een fractie van de verkoopprijs.

Geen oordeel, gewoon een ander businessmodel.
Grand Seiko gaat (wil) volgens mij dezelfde weg bewandelen. Zou mij niet verbazen als zij steeds grotere events gaan sponsoren.

Sorry ik heb geen tijd, het loopt spaak. #dadjoke

Dan zie ik dat Seiko de #1 op de wereld ranglijst bij Tennis heeft en Rolex de #9 :innocent:

2 likes

Even een Rolex vraagje: wat is het verschil tussen een Date, en een DateJust?

Een date is een datum. Datejust is een horloge met alleen datum van Rolex. Er is ook een Daydate, die heeft dag (maandag, dinsdag en etc) en datumnummer.

1 like

Eh kijk anders even in een goed naslagwerk …

Oh wacht!

:joy:

1 like

Aangezien mijn vintage interesse dagelijks groeit, vroeg ik me iets af. Zijn er bedrijven die onderdelen op bestelling produceren die niet meer te krijgen zijn? Stel, je hebt een nieuw anker of een tandwiel nodig, maar die zijn er niet meer.

Zal ongetwijfeld ontzettend veel kosten maar vroeg het me af. Google brengt me niet veel verder

Volgensmij zijn er nog een paar echte nederlandse horlogemakers. Die ook daadwerkelijk onderdelen maken die ze nodig hebben. Recent is er een topic over eentje geweest. Die krijgen dus vintage ter reparatie en maken dan veek onderdelen zelf.

Ene Kalle Slaap bijvoorbeeld had laatst een artikel in een krant die ik doorgestuurd kreeg van een oud horlogemaker. Die doet op youtube iets met livestreamen en daar stond het in.

1 like

Hmm. Lijkt me interessant om in de toekomst bij zo iemand “stage” te lopen. Hoe langer de tijd vordert, hoe meer dit relevant gaat worden lijkt me. Vaak is er nu al niets meer te vinden.

Edit; net Kalle slaap opgezocht. Bedankt!

Op Twitch moet je hem zoeken. Of zit hij inmiddels al op YouTube?

2 likes

Ok, dit word twitch downloaden haha. Thanks!

1 like

Ik heb vaak Tag Heuer horloges met (vintage) full lume dials in de handen, maar nog nooit gevonden hoe en waarvan deze platen nou precies gemaakt zijn. Wel vaker gezocht en ook discussies gehad met klanten, maar nog nooit verder gekomen dan dat het geen tritium/luminova kan zijn. Zou toch erg leuk zijn om een indicatie te hebben wat het kán zijn. Iemand die hier ideeën over heeft?

Voorbeeld Tag Heuer 1000:

De lumeplaten doen het vaak nog héél goed voor hoe oud de horloges zijn. Het verliest in verhouding tot standaard lume markers bijna geen kracht.

Ook interessant is dat de namaak heel slecht is. Originele wijzerplaten hebben een creme-achtige kleur terwijl de de namaakplaten spierwit zijn, blijkbaar is dit nodig om hetzelfde effect te bereiken?

Tegenwoordig worden er nog steeds horloges met full lume dial gemaakt door Tag Heuer, maar deze lijken met een andere techniek gemaakt waardoor het effect en de kleur heel anders is. De nieuwe, neppe wijzerplaten in de oude 1000 series geven ongeveer hetzelfde effect als de huidige echte.

download

Als laaste hebben de meeste oudere lume dials ook last van zwart stippen die door het materiaal komen. Schimmel, vocht of simpelweg door ouderdom, de bewerking op de plaat wordt in ieder geval aangetast.

Ik ben benieuwd naar jullie breinspinsels of bronnen!

2 likes

Ze worden in tsjernobyl gemaakt :shushing_face:

3 likes

Gewoon glow in the dark verf/materiaal? Ze blijven vast niet heel lang fel schijnen.

1 like

Verkleuren oude wijzerplaten van zakhorloges in de zon? Wil ze wel in een stolpje hangen maar ben bang dat de dial gaat verkleuren

@Snellejelle Ligt aan de plaat. Denk dat het met email wel meevalt. Lume sneller. Het scheelt natuurlijk al enorm als de zon op de achterkant valt.

1 like

Ik ga het er denk ik toch niet op gokken, ze zij zo goed als nieuw en +110 jaar oud

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 4000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Het grote horlogegerelateerde “domme” vragen topic (Deel 2).