Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Als aanvulling
Bedenk ook dat dit altijd zo geweest is, ook toen alle horloges nog handwinders waren, met een geringe gangreserve.
Toen moest je ze veel vaker opwinden en ook op tijd zetten.
Dat was dan veel gemakkelijker om te doen terwijl je het horloge droeg.

Heb zelf altijd begrepen dat het veel beter is om juist je horloge af te doen als je de kroon bedient.

De reden van @JeR lijkt me dan ook plausibel. Als je vroeger met rechts moest schrijven (rechts-georiënteerde maatschappij) was het vast ook makkelijker en natuurlijker met rechts je horloge op te winden. En dan is het wel zo fijn om met het op tijd zetten met je rechter hand tegelijkertijd te kunnen zien op welke tijd je hem in stelt .

1 like

Volgens mij bedoelen we alledrie hetzelfde hoor.

Vraag me trouwens zelf ook al langere tijd wat af over het opwinden van horloges. Heb zelf één handwinder en meerdere automaten die ook handmatig kunnen worden opgewonden. Als ik de horloges handmatig opwind met de kroon, dan pak ik de kroon vast en draai vervolgens telkens de kroon dezelfde kant op, oftewel: ik draai een slag, laat los, herpak en draai opnieuw. Je kunt er echter ook voor kiezen de kroon vast te houden en deze beurtelings linksom dan wel rechtsom te draaien zonder de kroon los te laten. Is er een technische reden om het één dan wel het ander te prefereren? En zo ja, welke en waarom?

Gelukkig😅

Geen enkel idee, maar ik denk dat de manier die jij gebruikt wel de natuurlijke manier is.
Probeer op de andere manier bv maar eens een schroef vast te draaien
Dan ben je wel even bezig.

:joy: Dat je dan nog even bezig bent is wel zeker ja, klinkt als sisyphos.

Maar juist omdat de kroon geen schroef is, vroeg ik me af of het uit maakt.

1 like

Nou, dan doe mij toch die schroef maar.

1 like

Maakt niks uit, als je de kroon loslaat om hem daarna weer beet te pakken wordt hij vergrendeld en hetzelfde palletje dat dat doet werkt als ratel als je hem terugdraait. Geeft hooguit wat meer slijtage.

1 like

In dat geval verdient mijn methode wellicht toch de voorkeur?

2 likes

Domme vraag wellicht. Gmt horloges hebben altijd op de 12 de datumwissel. Waarom eigenlijk niet op de 6? Dan lijkt het mij een beetje in lijn met de zonnestand, om 12 uur op zn hoogst. Zoals deze:

Begrijp er echt niets van.

Datumwissel op 6?

In principe verspringt de datum om 00.00 in je hometime, en dus op je GMT ook. Iets anders lijkt me gewoon verkeerd.

1 like

Om dat te bewerkstelligen, zou je je bezelinsert 180 graden kunnen verzetten.

Aaah, je hebt de oplossing zelf al gevonden. :slight_smile:

Ik heb nog wel een aardige domme vraag voor dit topic!

Hoe weet je wanneer je horloge volledig is opgewonden?

Snap dat er een redelijke kans is dat ik hier nogal wat foute reacties mee afroep maar dat risico neem ik voor lief :joy:

3 likes
  • Sommige horloges hebben een indicator op de plaat of aan de achterkant.

• De meeste moderne uurwerken hebben een overwind protection.
  • Vaak staat in de gebruiksaanwijzing beschreven hoeveel slagen nodig zijn om het horloge volledig op te winden.

• Voelen. Bij het bezit en bedienen van automatische en mechanische horloges komt een beetje technische sensitiviteit kijken denk ik. Het mechaniek vertelt je met een subtiele verandering in weerstand en soepelheid dat de veer is opgewonden of dat de kroon de pakking raakt etc. en dan weet je dat je niet verder hoeft te draaien.

1 like

Briljant. Ik wou dat elk horloge dit had. Desnoods alleen op de achterkant.
Stel dat je een dagje gaat klussen of wat dan ook, dan kan je direct zien of ie stil staat de volgende dag of niet.

Bij een handopwinder voel je dat aan de enorme weerstand die je opeens krijgt. Die is echt niet subtiel. Draai je verder door dan kan je de boel slopen.

Een automaat kan je niet kapotwinden, zodat de rotor niet eeuwig op de opwindveer blijft beuken. Daar kan je vaak een miniscuul klikje voelen of horen van het mechanisme dat doorschiet. Maar dat is heel subtiel.

Ik niet, vind het maar lelijk.

1 like

Bij gebrek hieraan zal ik helpen.

Dat het nat is aan de binnenkant is in iedergeval geen teken. En inderdaad als het tijdens het opwinden best wel hard word is het maximaal opgewonden. Daarnaast is het bereiken van een bepaalde rood tint van indicatoren anders dan in andere gevallen vaak een teken dat het juist niet opgewonden is.

4 likes

Ik lees regelmatig dat witgoud of platina als kastmateriaal superieur gevonden wordt ten opzichte van staal, maar waarom? Edelmetalen zijn immers zachter, slapper, duurder…

Gaat het om de waarde(vastheid), is het een statussymbool, of spelen er andere zaken?

Statussymbool 50-90%, 49-9% waarde toename materiaal, 0%<1% horloge is volledig van goud (echt alles) en ligt in de opslag.

1 like