Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Maar wat is dan het juiste moment om een service te doen?

Dat ligt aan de oorspronkelijke prijs van het horloge. Een horloge van minder dan 1000,- zou ik niet volgens de fabrikant onderhouden als dat om de 5 jaar moet. Gewoon uitzitten tot die minder presteert of iets, en dan eens kijken. Een duurder horloge, wat waardevaster is ( rolex ofzo ), daar zou ik in verband met de waardevermeerdering wel onderhoud aan uit laten voeren volgens fabricaat advies.

Ik heb een timegrapher gekocht. Als de amplitude te zwak wordt of de beat error te hoog, of hij vertoont plotseling afwijkend gedrag qua accuratesse, dan is het tijd.

Waterdichte horloges zou ik wel minimaal eens in de twee jaar een druktest laten ondergaan.

Er gebeurt niks met zo’n ding, en het is een toolwatch. Ik denk dat je tot 55 graden geen reden hebt tot paniek. :+1::blush:

Tja. Rolex maakt toolwatches. In mijn beleving geldt een service interval voor dagelijks of toch vaak dragen. De tijd dat je olie het maar drie jaar volhield licht ver achter ons.

Als ik een horloge met een service interval van vijf jaar eens in de twee weken een dag draag durf ik er rustig zeven tot tien jaar mee te wachten.

2 likes

Schellak waarmee de ankerstenen zijn gefixeerd smelt ongeveer tussen de 80 en 90 graden Celsius.
Dan heb je een probleem want dan verschuiven de ankerstenen of komen zelfs helemaal los.

1 like

9 likes

Ik was laatst bij de Oris AD om een nieuw horloge te kopen. Ook wilde ik mijn Aquis voor servicebeurt inleveren (van december 2017, dus bijna 5 jaar oud). De AD vroeg hoe die liep, ik zei binnen spec’s (ongeveer +6 tot +10 per dag). Daarop gaf de medewerker aan om de eerste servicebeurt pas te doen als het horloge grotere tijdsverschillen ging vertonen t.o.v. gebruikelijk of de gangreserve achteruit ging. Nu al openen om te servicen raadde hij af, was geldverspilling in zijn ogen.

4 likes

Wie kan mij vertellen welk merk als eerste gebruik maakte van de zogenaamde Mercedes wijzers?

Is dat inderdaad Rolex zoals ik altijd dacht?

1 like

Ja (volgens internet).

1 like

Is het maken van een imitatie niet moeilijker dan een origineel zelf maken?

1 like

Nee. Creativiteit kost moeite.

Maar het verschil zit hem voornamelijk in de vraag/bekendheid.

Ik kon het zo snel niet vinden maar bedankt :grin:

1 like

Waar kan ik die kaart/lijst met horlogemakers ook maar weer vinden?

@Vriendje Alsjeblieft:

3 likes

Ik zit al een tijdje op de digitale zoekmachines te zoeken, maar kan niks vinden dat dingen verduidelijkt.

Ik heb de volgende vraag: Is er een relatie tussen Tissot en Zodiac?

Als ik naar de verpakkingen kijk, zou ik bijna denken dat deze en dus ook de inhoud, uit dezelfde fabriek komt.

Tissot is onderdeel van de Swatch group en Zodiac van Fossil. Dus ik vermoed dat er geen relatie is.

2 likes

Hartelijk dank voor de snelle, beknopte doch duidelijke uitleg.

Ooh, Fossil nog wel? Weer wat geleerd!

1 like

Soms lees ik iets over uitgerekte banden. Hoe ontstaat dit een waarom?

Metaal op metaal slijt met de tijd.
Na 25 a 50 jaar milimeters een paar.
Maar daardoor wordt het langzaam voor de pennen erg zwaar.
Wat kan lijden tot spijt.

2 likes

Heb er even over gedaan om er weer een te bedenken maar ik denk dat ik er weer een heb om te vragen, namelijk:

Waarom zitten op horloges de kroon aan de kant van het gewricht. Ik heb geluk dat ik linkshandig ben en er niet mee te maken heb. Maar de kroon aan die kant hebben vergroot toch alleen maar de kans dat die ergens tegenaan tikt, in het gewricht drukt of door iemand wordt bedient terwijl die op de pols ligt?

Zodat je hem met je rechter hand makkelijker kunt bedienen. Ook als je het horloge af hebt. Anders mort je hem op de kop houden of zo

1 like