Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Door zweten gaat de band een beetje “glijden”, waardoor het lijkt alsof hij losser zit.

1 like

Bij mij werkt het precies omgekeerd. Mijn horloges zitten altijd los, maar bij een beetje warmte of de minste zweetdruppel zit ie al redelijk strak.

2 likes

Derhalve stilzitten en bier drinken

2 likes

Lekker :blush: En koffie!

1 like

Helaas niet inderdaad :frowning:

Weet iemand of dit type band ook een “eigen naam” heeft? Ben opzoek naar een endlink en met een naam gaat dit sneller :grin:

Vaak staat er een nummer op de endlink of in de sluiting. Als het een beetje hoge kwaliteit is dan kan je daarmee en met het merk zeker onderdelen krijgen.

Staat niks op helaas, vandaar ook mijn vraag.

Dan is 5 link/schakel of pilot horlogeband/watchbracelet het beste wat je kan vinden.

1 like

Weer een is-dit-schadelijk-voor-mijn-horloge-vraag…

Afgelopen vrijdag ben ik de hele dag in een stad geweest maar heb mijn horloge in de auto gelaten, weliswaar in een horlogedoosje > in mijn rugzak tussen de kleding > in de kofferbak. Helaas geen parkeergarage maar open parkeerplek, dus de auto stond daar de hele dag in de zon… Ik heb het totaal onderschat en bij terugkomst was de rugzag en (plastic) horlogedoosje warm. Horloge zelf dus ook; niet loeiend heet maar gewoon warm.
Hele stomme vraag misschien, maar is dit schadelijk? Nou snap ik uiteraard best dat als je een horloge draagt deze net zo warm wordt, maar de hele dag in een hete auto (weliswaar goed verpakt… Ik ben erg zuinig op m’n horloge en zou willen weten, is/kan dit schadelijk zijn?

Wreed schadelijk. Ik zou em in het blauw zwieren.

Beter van niet natuurlijk, maar zou er moeten tegen kunnen.

1 like

Ik heb ooit een specificatie gezien van Seiko waarin ze riepen dat een horloge (qua smering, waarschijnlijk is de olie het zwakkere punt) rond 45 graden celcius gewoon werkt.

Maar de vraag is eerder dit:

Wat voor horloge was het? Quartz of Mechanisch, en indien quartz, Analoog of Digitaal? Ook de circuits in quartz hebben een optimaal temperatuurbereik waarbinnen ze werken. En batterijen gaan sneller leeg bij vorst dan hitte, dus hitte is an sich niet onplezant voor een digitale quartz.

Maar een temperatuur van 30 graden in een kofferbak is inderdaad niet slecht voor wat voor horloge dan ook. :slight_smile:

Mwoah, we moeten in Nederland nog iets meer klimaatverandering voor de kiezen krijgen alvorens we een horloge niet meer in de kofferbak kunnen laten liggen omdat de olie verdunt of de raderen uitzetten. :rofl:

Overigens:

https://support.casio.com/global/en/wat/manual/5553_en/VPCVSYekuwhwdn.html

Casio zegt wel dat LCD’s het niet fijn vinden om buiten de 0-40 graden celsius bandbreedte te werken. Analoog for the win dus.

1 like

Kan me niet voorstellen dat dit ook maar een beetje kwaad kan zolang het niet loeiheet is

1 like

Met de zon er vol op wordt het snel warmer, kan zomaar 40-50 graden worden in je auto. Maar in ieder geval geen temperaturen waarbij horloge kapot gaat of veel negatieve gevolgen heeft.

3 likes

Wel ietsje warmer. Ik heb een keer een bril laten liggen in de auto. Glas was gesprongen door de hitte.
Was wel een zwarte auto in Florida, maar toch…

1 like

Het horloge van mijn vrouw is in de was én droger geweest. Het loopt nog maar is gedraaid(?).
Weet iemand hoe ik dit zou kunnen herstellen?

Nb. Ik weet het. Plakmerk, rommel etc maar wellicht heeft iemand een idee. Dank!

afbeelding

6 likes

Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord :ok_hand: Het was een automaat (Longines HydroConquest). Zat goed verpakt in een doosje in mijn rugzak en dat in de kofferbak. Gelukkig dus geen direct zonlicht erop de hele dag…
Ik weet, het is een duiker en gebruiksvoorwerp maar ik ben erg zuinig op dat ding en heb erg onderschat hoe heet de kofferbak ook kan worden.

Stel de fabrikant geeft aan dat je een horloge na 2-4 jaar en services moet geven. Hoe erg is het als je pas na 5-6 jaar en service doet als je het horloge niet zo vaak draagt?

Helemaal niet, er tikken horloges die al 20 jaar geen service hebben gehad.