Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Precies, had ik ook een week of wat geleden. Duurde ongeveer een dag voordat het aangepast was :+1:

Ervaringsdeskundige.:wink:

1 like

Yep, een verse.

Je vraagt hier om tips hoe belasting te ontduiken. Beter van niet.

4 likes

That didn’t age well…

2 likes

Dat bericht was snel weer weg idd.

Zijn er ook horloges die op windenergie lopen. :unamused:

Nee, wel auto’s naar het schijnt, maar voor horloges kunnen ze niet een motor maken die klein genoeg is;
https://www.dailymotion.com/video/x1vyx3k

1 like

Haha dat is een goeie…:smiley::smiley::wink:

Oke, hier komt er weer 1. Afkraken mag als het maar leuk blijft :wink:
Ik durf best wel te zeggen dat ik zuinig ben op mijn horloges, dus onderhoud en schoonmaken hoort daarbij.
Nu ben ik nogal een stevige roker (jawel, tegenwoordig dus een aso) maar goed de nicotine slaat wel degelijk op je band en glas.
Maak dus mijn horlogeglaasjes schoon met gemeente pils, maar nu zei laats iemand je kan beter een druppeltje dreft in het water doen en met een zachte doek schoonmaken. Stalenbanden gaan in de ultrasoon, maar dan de leren bandjes, die doe ik dus ook met gemeente pils. Is dat oke of kan ik dat beter met iets anders doen om mijn DNA er vanaf te halen.
Even voor de duidelijkheid, ga niet de zee in met mijn horloges!
En ja, dit hoort hier thuis ben tenslotte maar een kneus he :wink:

2 likes

Opnieuw in de wasser/droger maar dan wel een kort wasje en deze keer linksom laten draaien

5 likes

In principe zijn leer en water geen vrienden van elkaar, maar als je het spaarzaam gebruikt kan het niet zo’n kwaad. Gewoon met een vochtige doek schoonmaken en meteen afdrogen, daarna eventueel een beetje vet erop. In en rond stiksels zal nicotineaanslag sowieso moeilijk te verwijderen zijn. Ik denk dat dat eerder de levensduur van je bandjes gaat beperken dan het feit dat je ze af en toe schoonmaakt met een beetje water.

1 like

Misschien heeft u lederen zitmeubels?
Die krijgen dus dezelfde aanslag als uw horlogebandje neem ik aan.
Dus behandel het bandje met het lederschoonmaakmiddel dat u gebruikt voor uw lederen zitmeubels.

3 likes

Is dat toeval of niet, ja heb een leren bank. Goede tip :+1:

En weer een domme vraag van deze kneus, misschien krijg ik wel een slim antwoord :innocent:

Ik heb een Weishi timegrapher en wil natuurlijk e.e.a meten alleen vraag ik mij dus af, hoelang je een horloge in een bepaalde stand moet laten om een betrouwbaar overzicht te hebben. Zelf laat ik 2 keer de lijn lopen maar weet dus niet of ik dat langer moet doen.
Graag jullie hulp bij dit, kon wel een topic maken maar dat is ook weer zo wat :innocent:

Hoi Fred,

Dat kun je toch gewoon zelf uit proberen? Tenzij het uurwerk (zeer) onregelmatig loopt, zul je al snel zien dat de waarden (redelijk) constant zijn voor de diverse posities…En met afregelen kun je dan de afwijking zoveel mogelijk naar nul proberen te krijgen.

Meestal loopt het uurwerk in de vlakke positie(s)het snelst, omdat de balans dan de minste weerstand heeft. Maar die positie(s) heeft je horloge om je pols juist het minst. En dus mag het op de timegrapher dan juist iets te snel lopen. Wanneer de amplitude erg laag wordt, wordt het tijd voor een service. Ideaal was volgens de leraar rond de 270’, maar voor een eenvoudig Seiko uurwerk is dat bijvoorbeeld weer erg hoog.

Succes!

6 likes

Kun je haaienleer invetten met gewoon blanco leder vet? Want een haai lijkt me toch iets anders dan een rund, paard of varken. Wellicht moet je dan levertraan gebruiken … ik heb geen idee :smile:

4 likes

Voor haaienleer moet je waterbestendig vet gebruiken.:slightly_smiling_face:

2 likes

Maar ieder vet is toch waterbestendig? :thinking:
Behalve als je er mosterd bij doet, dat werkt als emulgator.

1 like

Potver, dan was dat een dom antwoord.:grin: Vet op waterbasis misschien? Ik heb hetzelfde dilemma met pijlstaartvis leren bandjes.:thinking:

1 like