Een beetje elektro-magnetisme, daar kan elektronica gevoelig voor zijn. Maar EM verliest met wat afstand heel veel energie en zal dan vrij weinig invloed hebben op een stukje metaal. Bovendien draait de fase (polarisatie) heel snel, dit is veel minder schadelijk dan een statische ferro of neodymium magneet. Deze tref je o.a. aan bij luidsprekers. Blijf hier in ieder geval bij weg met een mechanisch horloge.
Ik heb veel vragen. Ook domme. Sommige zijn horloge-gerelateerd. In dit geval gaat het over horlogeboxen.
Ik heb welgeteld 1 box, met in het deksel een venster zodat je mijn prachtcollectie ook kunt zien als hij dicht is. Maar! Niet in het donker. Ik zou er een spotje op kunnen richten, maar ik was thinking inside de box. Geen snoeren natuurlijk dus usb oplaadbaar of met een batterij. Ledstrips of hele kleine units. Heeft iemand dit wel eens gezien of gedaan? Lijkt me leuk.
Ohhhh! Me wants.
Een collega heeft zijn zinnen gezet op iets moois, echter betreft het een chronograaf met datumcomplicaties uit de jaren 40-50 vóór de Incabloc. Nu vraag ik mij al langer af: waarom doet een horlogemaker geen upgrade mét een incabloc?
Bij een eenvoudige handopwinder met een gangbaar uurwer vind ik dat niet nodig, maar zoiets unieks wil je toch heelhouden?
- Kun je niet zomaar Incabloc upgrade doen?
- Of is het gewoonweg vloeken in de kerk?
Ik ben benieuwd.
Het is al wel gelagerd.

Nog een domme vraag. Die horlogedozen die de automaten in beweging houden, is dat een gimmick of is het beter dat dat soort horloges niet te lang stil blijven staan?
Veel debat over ![]()
Maar een horloge met veel complicaties zet je best wel op een winder. Scheelt een hoop gedoe met goed zetten van kalender, moonphase,… en neemt het risico weg dat je ook iets verkeerd doet op dat moment.
Voor de rest, je moet je horloge toch af en toe corrigeren. Het werkt niet voor handwinders, het maakt lawaai, enz…
Tja… Zoals @Kad al aangeeft verschillen de meningen hierover.
Ik vind het handig en een leuk hebbedingetje. Daarnaast vind ik ook functioneel, ik hoef de automaten nooit op te winden en is altijd grab and go.
Klopt. Echter heb ik er andere motoren ingezet die iets langzamer draaien en geen geluid produceren. Misschien heel licht hoorbaar als je je oor er tegen aanhoud. Maar niet meer hoorbaar als je rustig in de kamer zit (die er inzaten kwamen boven het TV-geluid uit
)
Welnee, ze staan naast mij op het nachtkastje, op 50cm afstand van mij. Ik heb goede oren.
Ik heb de mijne weggdaan, was leuk voor even maar het ene motortje liep net iets harder dan de ander en het geluid was ook niet zo heel fijn.
Boven het tv geluid uit is dan wel erg extreem.![]()
Krijg je met die goedkope troep ![]()
Ik vind de box echt mooi, maar die motoren ![]()
RPM van 30
![]()
Als je dan toch bezig bent, gelijk wat extra jewels plaatsen. Scheelt weer slijtage.
Zeker vloeken in de kerk. Of wacht, nog beter, een Quartz plaatsen. ![]()
Uitwisselbaarheid kan een probleem zijn. En een generiek onderdeel plaatsen… nah, not done.
Soms zijn er meerdere generaties van uurwerken, met een latere versie waar wel een shocksysteem in zit.
Nou hoef je echt niet panisch te zijn voor een uurwerk zonder shocksysteem. Daar kun je gewoon mee rondlopen. 99% van mijn Gruen horloges hebben geen shocksysteem. Niet laten stuiteren… dan loop je namelijk wel een risico. Maar ook met een shocksysteem kunnen er onderdelen stuk gaan. ![]()
Helder antwoord @Jenneke! Lekker zo laten is het beste. Dan laat ik deze vraag in mijn hoofd eindelijk los. ![]()
![]()
Ik heb de onderste winder die drex heeft gepost. Die doet qua geluid niet onder voor een koffiemolen ![]()
Het is de avond van de tweede kerstdag: tijd voor nog meer domme vragen.
Ik heb een account aangemaakt op Chrono24. Ik weet het: er is geen hoop meer, ik ben verloren.
Dan hier mijn vraag voorzitter: de eerste zoekopdracht die ik op voornoemde website deed, leverde alleen resultaten op uit Japan. Niet duur EN ik begrijp dat Japanners doorgaans heel netjes zijn. Maar! Hoeveel kosten komen er bij wanneer je een horloge van een particulier in Japan koopt? Postzegels, verzekering, douane, gezeur. Jullie hebt daar vast ervaring mede. Alvast bedankt en proost!
± 21% oid over totale bedrag + verzendkosten.
Indicatie van de verzendenkosten worden door de verkoper weergegeven.
Met een beetje zoeken is hier veel over te vinden op hf.