Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Als je voor dat soort werk een loep nodig hebt, kan je het best een braille plank aanschaffen.
:rofl:

5 likes

Voor banden inkorten en batterij plaatsen?! Totaal onnodig!

3 likes

Misschien eerst een leesbril halen in de supermarkt.

2 likes

Tot je de schroefjes niet meer kunt vinden.:grimacing:

3 likes

Herkenbaar :rofl:. Afgelopen weekend nog de nodige tijd aan besteed.

1 like

Dan kan je beter een magneetje gebruiken dan een loupe. :man_shrugging::sweat_smile:

2 likes

Dan helpt een zaklantaarn met sterke straal beter dan een loep.
(volgens mij gelezen dat een uv lamp dan nog beter is, ben ik niet zeker van)

2 likes

Of dit ja. Ik gebruik de zaklamp van mijn telefoon als ik mijn contactlens weer een keer kwijt ben :joy:

1 like

Ik een maglite, in halletje, kan ook als knuppel gebruikt worden :grinning:.

Ook na de inval is er nog steeds vanalles te koop. Persoonlijk vind ik daar iets van; vanaf dat moment koop ik dan ook alleen nog maar vostoks vanuit Ukraine (plenty pre-used voorraad daaro)

3 likes

Kijk daar heb ik iets aan! Ik kijk al een beetje naar Vostoks etc. Veel vind ik niet mooi. Ik kom vast nog wel een pareltje tegen. Dank!

Mijn nieuwe Casio Lineage had het bandje heel kort staan dus ik wilde er eventjes wat schakels tussen zetten. Ik had tot voor een half uur geleden nog nooit gehoord van het ‘pin and bush’ systeem. Ik denk dat er een speciaal plekje in de hel is voor de uitvinder hiervan.
Wonder boven wonder ben ik niks kwijtgeraakt en is het me ook nog gelukt met een beetje gemopper. Is dit Casio eigen of hebben meer makers dit in hun assortiment? Wat een ellende.

4 likes

Seiko is er berucht voor! :joy:

2 likes

Nu mijn verzameling aan het groeien is, zal er binnenkort ook wel een Seiko moeten komen, anders tel ik niet echt mee natuurlijk. Dan koop ik er wel een van iemand die ook grote polsen heeft. Gedoe.

3 likes

Dat komt vast goed. Een SKX of Turtle wordt meestal met meerdere banden geleverd, dat past altijd wel. Daar zou ik mee beginnen als je voor gebruikte + Seiko + riante polsmaat gaat.

2 likes

Als je weet wat te doen is het echt een fluitje van een cent. In dat goedkope setje tools wat je hebt gekocht (dat was jij toch?) zitten 3 soort prikkers. Daarmee duw je die pennen met de hand* door de schakels - bij mij althans tot nog toe de goede maat. Even opletten dat je die kraagjes niet verliest, da’s het belangrijkste.

'* Als het met de hand niet lukt kun je dat draai-ding gebruiken. Maar die is dikker en helpt alleen de eerste paar millimeters

2 likes

Dank! Ja dat was mijn goedkope setje. Precies op tijd en ook precies de goede spullen. Geen ‘kraagje’ kwijt geraakt hoewel ik eerst niet wist wat dat waren cq wat ik er mee moest. Toch gelukt. Slecht systeem.

Ik heb hier drie prachtige Seiko 5’s liggen. Deze zijn ieder voorzien van hardlex glas. Ik weet dat er saffieren glaasjes bestaan die je erin kan laten zetten. Maar bestaan er ook acryl glaasjes voor? Voor de wat meer retro feel.

https://watchparts24.de/Seiko-acrylic-crystals

2 likes

Gaaf! Bedankt! :smiley:

1 like