Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Dat je met een mechanisch/automatisch horloge de datum niet moet wijzigen als de uren tussen 21:00 en 03:00 staan, dat weet ik. Maar hoe zit het met een quartz horloge?

1 like

Tijdsvenster is misschien anders, maar verder hetzelfde verhaal.

1 like

Een nieuwe week, een nieuwe maand, alarm om 12uur, een nieuwe domme vraag.

Ik zoek een woord, een term. Een woord voor een horloge dat er eenvoudig uitziet, maar toch heel veel moderne features heeft. Want ik denk dat dit soort horloges mijn favoriete horloges zijn. Ik vroeg het eerst aan Google. Die kwam met vier suggesties:

1. Sleeper watch. Afgeleid van Sleeper Car: een auto die er gewoontjes (stock) uitziet maar toch heel hard kan. Maar bij horloges gaat het bij ‘sleepers’ vaak over een plotseling grotere waarde van een oorspronkelijk goedkoper exemplaar.

2. Stealth Wealth. Gaat alweer over de waarde. Hele eenvoudig uitziende horloges die veel meer waard zijn dan je zou zeggen. Gaat helemaal niet over moderne features.

3. Minimalist Smartwatch. Hier was Google even in de war.

4. Understated Tech. Kijk, dat begint ergens op te lijken. Misschien is dit de juiste term?

Misschien maken plaatjes duidelijker wat ik zoek. Ik heb nu een paar horloges. Deze vind ik een van de mooiste:

Een handopwinder. Loopt soms te snel, soms te traag. Geen datum, niks. Alleen heel erg mooi.

Deze is veel minder mooi, maar heeft alle features die je maar wilt. Loopt op zonlicht, radio controlled, tijdzones, alarmen, safier, alles.

Een combinatie van deze twee werelden zou perfect zijn. Hoe zou zo iets heten? Hoe zou zoiets er uit zien? Gisteren leerde ik over het bestaan van de Seiko sbtm319:

Die loopt ook altijd op tijd en heeft geen batterij nodig. Schitterend! En betaalbaar ook nog.

Maar misschien zijn er meer in dit genre? Moeilijk zoeken als je niet weet hoe het heet. Vandaar mijn vraag.

Hoe noem je een horloge dat er klassiek uitziet maar toch moderne functies heeft? Alvast bedankt! :+1:

1 like

Gewoon bij Casio en G-shock kijken … veel functies en diverse uitvoeringen. :wink::+1:

1 like

90% van mijn verzameling bestaat uit Casio’s. En G-Shocks vind ik niet mooi klassiek. Sorry dat je mn vraag niet goed hebt begrepen.

Geen probleem … ik denk dat het lastig gaat worden :wink::+1:

1 like

Misschien een eco drive van citizen

240 dagen, +/- 15 sec per maand, Batterij-ontladingsindicator, Datum, Eco-drive, Ring Solar

3 likes

Dat is de AW1240-57L

1 like

Ana-digi is het woord wat je zoekt (denk ik). Breitling heeft daar wel wat leuke modellen van uitgebracht.

2 likes

Dank. Maar nee. Geen digi schermpjes. That gives it away dat het iets nieuwerwets is. Haha!

Toen ik voor het eerst ‘eco-drive’ hoorde, dacht ik dat de reclame jongens (en meisjes) weer iets bedacht hadden om de aandacht te trekken. Maar nee! Dat is dus echt iets anders dan ‘tough solar’ of een automaat. Schitterende techniek! Cudos voor Citizen. Komt zeker in aanmerking. Dank!

1 like

Het is maar wat je “nieuwerwets” vindt. Er zit meer tijd tussen nu en het eerste Quartz horloge. Dan tussen de eerste Quartz en het polshorloge als gemeengoed.

Dat is natuurlijk waar. Ik vind een horloge op zonne-energie al een wonder. En dan atoomkloktijden ontvangen via radio? Mind is blown. Automatisch de tijd aanpassen tijdens reizen of zomer/wintertijd: wow. Nou ja, dat dus. Ik hou van al die features, maar je moet er wel mee over straat kunnen. (T. Maassen)

Dan de Seiko SBTM want zowel de zonnecel and de radio functie valt nauwelijks op. Heeft gewoon 1 kroon en een multi functioneel verzonken knopje dat niet opvalt. Ook geen blabla teksten op de wijzerplaat.

3 likes

Of misschien is de Junghans Max bill MEGA Kleine Sekunde Edition 60 iets voor jou. Radio controlled en een klassiek uiterlijk.

Junghans heeft veel keuze, komt natuurlijk ook uit “DCF-77” land.

1 like

Ja wow, die Junghansen zien er mooi uit! Dank voor de suggestie. Dat wordt sparen :see_no_evil:

1 like

https://www.chrono24.nl/junghans/junghans-mens-59202002-max-bill-mega-38mm-solar--id39583164.htm

Onopvallend, stijlvol, tijdloos, radio controlled, solar, saffier, titanium…

1 like