Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Gewoon polished links toch? Op de speedmaster zitten ze iig los en articuleren (?) ze los van de links aan de buitenkant.

Edit: als ze los zijn van de brede links , zijn het gewoon links en als ze vastzitten zijn het gepolijste delen van de link.

1 like

En die ruitenwisser random ergens op de plaat vind je wél OK?

7 likes

Ik dacht “tramrails”.

2 likes

Gelukkig niet op de Hesalite, daar geborsteld, net zoals de rest van de band.

1 like

Ik vind het helemaal niet lelijk. Kan zijn dat er mooiere bracelets zijn, maar Grand Seiko heeft bedacht dat deze er bij hoort. Ik ben er voorstander van om dingen origineel te houden. Net als met auto’s: nieuwe banden zijn af en toe nodig, maar de velgen laat je origineel.

Echt niet.:smiley:

1 like

Welk tape kan je het beste gebruiken om een bezel af te plakken voordat je het plexi opfrist met polywatch/plexirevive?

1 like

Dit misschien?

1 like

Dank, ik dacht dat ik ook vaak een soort blauw schilderstape voorbij zag komen?

1 like

Mijn ervaring is dat, als je een drupje op het plexiglas doet en dan met 1 vinger in een microvezeldoekje het glas polijst, je dan de bezel volledig kunt mijden.
Je gebruikt per keer maar heel weinig Polywatch.
Afplakken is vooral voor de gemoedsrust maar eigenlijk niet nodig.
De pest is dat je niet zulk flexibel tape hebt dat vloeiend de omtrek van het glas kan volgen.

4 likes

Dat kan, zal tape zijn dat bij spuiten van auto’s wordt gebruikt

1 like

Afplakken doe ik als ik ga schuren en glaasje er niet uit wil halen. Niet als ik alleen polywatch gebruik.

Een stukje tape op maat vd bezel kun je maken ahv de vorm van de “glasopnameplaat” die bij je glasafnemer zit.

Op stukje tape de vorm aftekenen en afknippen. Dan de 4 stukjes over de bezel plakken. Ik pak papieren verpakkingstape (die bruine rol met tape). Krijg je ook makkelijk er weer vanaf.

(Plaatje vh net)

2 likes

Eveneens ultra lilluk.
Wat ik ook niet trek is dat de meeste ruitenwissers verkeerd om aanduiden:
Wijzer laag is vol, wijzer hoog is leeg. Dubbel dealbreaker! :blush:

2 likes

Hierbij een “domme” vraag over het opwinden van automaten: waarom moet de kroon bij het ene horloge tientallen keren worden rondgedraaid voordat ie begint te lopen en waarom volstaan een paar halve slagjes bij het andere horloge? Hoe zit dat technisch gezien?

1 like

Dat kan komen doordat de krachtoverbrenging van het ankerrad op het anker dode punten heeft (namelijk als het anker in zijn uiterste standen is). Die zijn ook nodig, want anders kan het anker de beweging van het ankerrad niet controleren.

Een bewegende balans duwt het anker steeds door die dode punten heen. Maar als de balans stilvalt, dan blijft het anker in zo’n dood punt hangen, en dat kan het blijven doen als de veer al een eindje opgewonden is. Er is dan een klein tikje of schokje nodig om het uurwerk weer in beweging te krijgen—bij het ene uurwerk meer dan het andere.

BAECA77F-E1C7-4EC5-8F00-B39EFC445096

Hier leer je er alles over:

10 likes

Los van bovenstaande, bij een handwinder (ander geval) met gelijk uurwerk is het zo dat de diameter van de kroon ervoor kan zorgen dat je het gevoel hebt vaker te moeten winden.
Een grotere kroon zal evenveel omwentelingen moeten maken, maar de lineaire afstand die je vingers om de kroon moeten afleggen wordt groter.
Gezien ik niet aan de kroon draai, maar er boven / onder langs glijd, moet dat dus meer bij een grote kroon.

1 like

Dank voor de link en het antwoord. Interessant. Ik ga het rustig tot me nemen. En hopen dat ik het helemaal begrijp :wink:

1 like

Wat heeft een minutenmarkering voor zin bij een digitaal horloge?

3 likes

niets. Ring draait vermoedelijk ook niet eens. Puurt voor the looks.

2 likes

Bij een horloge met nep pushers, kan ik me nog wat voorstellen, dat ziet er tenminste nog een beetje stoer uit, maar een digitaal horloge zonder wijzers maar wel met minutenmarkering is gewoon dom!