Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Wellicht een count down timer met blokjes, zoiets als dit:

3 likes

Vandaag deze maar weer eens om gedaan:

Wat me weer opviel, en irriteerde, is dat de sluiting, de gesp in dit geval, niet recht onder mijn pols en het horloge zat maar aan de zijkant van mijn pols. Zit niet lekker en is ook geen gezicht.
Wat ik al vaker merkte aan sommige bandjes is dat ik het laatste of één na laatste gaatje nodig heb. Ik denk dat ik grote polsen heb. Ik denk: laat ik het eens meten. Want meten is weten. 21cm schoon aan de haak! Was het maar zoals de Duitsers zeggen: Wie das Handgelenk des Mannes, so sein Johannes.
Maar goed, niet getreurd. Google is onze vriend. Ik vond al snel een tip over wat te doen. Bleek eenvoudig simpel.

Voor:

Na:

Bandje omgedraaid. Nu zit de sluiting precies goed. Is toch raar?
Stalen banden inkorten is soms een klusje. Goed kijken wat je doet. Vooral dus ook: welke kant maak je korter.

En nu dus de domme vraag: hebben meer mensen hier last van? Is deze oplossing bekend? Is het andersom, met kleine polsen, ook zo? Ben ik raar met mijn 21cm en moet ik een spuitje?

2 likes

hier op HF wel, waar men gemiddeld kinderpolsjes schijnt te hebben, maar in de echte wereld valt het wel mee.

2 likes

Nee hoor, ik doe standaard de korte kant op 6. Staat ook chiquer aangezien de gesp naar je toe zit. En zo zit de sluiting hier ook recht onder de pols.

Je bedoelt, langer?

Ja.

Ook ja.

Kan ik geen uitspraken over doen.

Neen, dat gebeurt pas bij meer dan 24cm.

1 like

Een nieuw weekend, een nieuwe domme vraag. Hier op HF is een draadje: ‘Numerieke Dials Only’. Voor wijzerplaten met cijfers er op. Het liefst allemaal van 1 t/m 12. Fliegers en Fieldwatches enzo. Vind ik mooi.
Je hebt er ook met alleen 12, 3, 6 en 9. Soms zit de daydate in de weg. Ik zag ook al eens een horloge met alleen plek voor een 9. Gekkenhuis. Liefhebbers van Russische horloges, bij voorkeur uit de CCCP tijd, betalen goed geld voor horloges met een grote 0 (nul) op de plaats waar de 12 hoort. Vind ik ook raar. Maar!
Gisteren kreeg ik mijn tweede automaat. De eerste was een Orient Tristar en nu een Seiko 5. Grote blij.

Als ik ze naast elkaar leg, valt er iets op. NB: dit is totaal onbewust gebeurd. Dat wil zeggen: ik doe mijn aankopen doorgaans diep in de nacht en in kennelijke staat. Blijkbaar heb ik een onbewuste voorkeur voor wijzerplaten zonder cijfers. (en ook voor rode secondenwijzers, daydates en allemaal niet te duur)

Dus mijn domme vraag voor vandaag is: hoe noemen we een wijzerplaat zonder cijfers? Ik wil daar graag een nieuw draadje over beginnen maar moet dan wel weten hoe ze heten.

2 likes

Indices only?

1 like

Een wijzerplaat zonder cijfers.

3 likes

Mee eens, maar in het Nederlands?

2 likes

Fliepeltjes :man_shrugging:

2 likes

Uurmarkeringen alleen?

2 likes

Ja, maar klinkt toch anders…. :roll_eyes:

Zoals mijn C Kadettje coupé uit 1974
Ziet er heel Sjonnie uit van buiten.
Tot je de motorkap open doet :joy:
motor_enhanced|nullxnull

2 likes

Don’t get me started over auto’s! :partying_face:

Ik ben de trotse eigenaar van een Weishi 1000. Leuk speelgoed! Ik vroeg mij alleen af; mag ik de metalen klem voor de kast op de microfoon afplakken met schilderstape om het risico op krassen te verkleinen? Of vernaggel ik dan de klankkast functie van de metalen klem op de kast?

2 likes

Ja, dat kan zeker. Sommigen gebruiken kapton tape in plaats van schilderstape.

2 likes

Dank!

1 like