Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Ola watchgenoten,

Ik heb een vraagje over de ETA7753. Ik heb begrepen dat je bij een chrono uurwerk met een zgn. vertical clutch de chronometer kan laten lopen en dat dat geen slijtage aan het uurwerk tot gevolg heeft.

Mijn vraag: klopt dit en heeft de Valjoux 7753 een vertical clutch?

Alvast dank voor de feedback!

1 like

Je er dus geen actieve herinnering aan…:rofl:

1 like

Vertical clutch betekent vaak dat er een koppelingsplaat is die dus doormiddel van een veerend metaal de chronometer logekoppeld houd. In plaats van met tanden. Er is dus minder slijtage bij het koppelen aan de tandwielen en het loopt soepeler in aanstand dan een horizontale clutch. Nu zal er echter altijd meer slijtage zijn wanneer de chronograaf aan staat ongeacht horizontale of verticale koppeling want die tandwielen van de minuut, seconde en uren draaien anders niet en slijten dus ook niet als de boel niet geactiveerd is.

Ik ben geen kundige dit is wat dit forum en youtube mij hebben geleerd. Om een opmerking te maken over de ETA 7753 en het gebruik van Valjoux laat ik aan iemand anders over daar weet ik te weinig van.

2 likes

Ik schijn er smsjes over ontvangen te hebben op mijn Nokia…maar ja, die opslagcapaciteit is nogal beperkt! :rofl:

1 like

Ik zal @Etturkram even taggen
:roll_eyes:

1 like

Dank voor je moeite @Bwatched! Weer een hoop geleerd.

1 like

Als dit een Pepsi is,

En dit is een cola,

Is dit dan een Sisi of een sinas?

2 likes

meer een Nono…

1 like

:face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Daar vind ik dit dan toch net iets meer bij passen :wink:
Screenshot_20220529-152633_Samsung Internet

2 likes

Hahahaha, haar glaasje(s) is(zijn) minder gekrast.

1 like

Maar wat achter het glaasje zit is waarschijnlijk net zo doorleeft

1 like

Vraagje. Wat betekenen al die ellen en xen bij de vervolgtopics?
Met dit als voorbeeld.
29 schrijf je volgens mij toch echt als xxlx.

L is 50
I is 1

LXIII dus 63 bv

Mja. Maar we zitten al over de 60, volgens mij?
De software van dit forum heeft ooit een update gehad waarna er automatisch vervolgtopics werden gemaakt. Ik heb het niet opgezocht maar het zou best kunnen dat 29 van voor die tijd was?

1 like

Weet ik, maar dit staat als laatste post bij het vorige deel.

Zeg maar major update!

Sindsdien hebben we het over BU en AU …

1 like

Ik krijg het niet goed gekopieerd, maar als laatste post bij het vorige deel staat.lxiii ( deel 29)
Vandaar

Daar is de software dus gaan tellen AU.

quartz trilt niet meer

1 like