Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ja dan weet ik het echt niet meer. Gaat mijn petje te boven / heb de tools er niet voor. Dus heb die vriend al doorverwezen dat hij naar de plek moet gaan waar hij het gekocht heeft :).

1 like

Vaak alleen bij oude horloges 40’s, 50’s. Je kan bijvoorbeeld zien dat het middelste rad geen paarse jewel heeft. Later is het eigenlijk tenminste 17 altijd bij normale kwaliteit horloges.

1 like

Was er onlangs ook niet ergens een topic waarbij een jewel kompleet loos erin zat omdat de complicatie niet in dat betreffende model zat maar wel mee telde in het aantal jewels? Met andere woorden, alles jewels tellen mee ook als deze niets doet / opvulling is?
Extra vraagje: waar zijn jewels van gemaakt en waarom zijn deze (bijna) altijd roze?
Mijn GS SD heeft er 30, is dat dan niet overdreven veel?

1 like

Is er een afkortingen lijst?
Zo wist ik niet wat OHPF(on hold pending funds) betekent. NA zal wel new arrival zijn. Zijn er nog meer?

@TjH

2 likes

Er staat in de handleiding ook niets over het kalibreren zo te zien, maar wellicht heb je er wat aan.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0013/3496/8423/files/706.3_Caliber_Calendar_-User_Manual-_Fromanteel.pdf?7966

Bedankt, best interessant. Verbaast mij dan meer dat de synthetische jewels niet in meer kleuren zijn (als merk te onderscheiden of iets) gezien er dus kleurstoffen worden toegevoegd of is dat toch niet zo makkelijk als ik veronderstel?

1 like

Als ik onderweg een auto zie met in het kenteken SKX en dan denk; “ghe ghe Seiko”, ben ik dan officieel een horloge nerd?

5 likes

Polijsten = schuren, dus in theorie: ja. Gaat wel even duren denk ik zo.

2 likes

Goeie vraag. Zou wel onderscheidend zijn om synthetische robijntjes in een andere kleur te plaatsen bij een zichtbaar uurwerkje.

2 likes

Ja. Dat was vooral in de 60’s mode. Seiko had in de 60’s een model met 39 jewels waarbij ook in het kalender mechanisme veel jewels zaten die nou niet veel deden. Maar er zijn ook Orient modellen met 64 en een movememt spacer voorzien van jewels :joy: Gewoon zodat je kon opscheppen over het aantal jewels.

Nee. Extra dingen zoals de veerton en het wind mechanische zijn dan ook dikwijls voorzien van jewels wat alles behalve nutteloos is.

3 likes

De jewels in horloges zijn niet altijd rood. Bv in de horloges van Moritz Grossman, daar zitten transparante/witte jewels in.

En Ulysse Nardin in het blauw…

Het materiaal van synthetische jewels is Korund. Dat is een transparante stof, dat chemisch gezien een vorm vorm van aluminiumoxide is. Korund kan gekleurd worden door de toevoeging van ijzer (blauw), Titanium (geel) of Chroom (rood).

11 likes

Linkje werkt niet voor mij?

Die orient was dacht ik ook ter ere van de olympische spelen in 1964.
De 64 steens versie heb ik, ik hoop ooit eens de 100 steens versie te pakken te krijgen :joy:

3 likes

Aha, cool. Dat wist ik niet over de spelen. :ok_hand: De 100 jewels is een Waltham toch?

Geen nieuw idee dus :smile:

Wel mooi om te zien, nooit zo op gelet.
En nu word ik hebberig als ik foto’s van Moritz Grossman aan het bekijken ben, wat een mooie exemplaren. Zou er bijna de Moser voor weg kunnen doen.

1 like

Dus het aantal jewels wordt met kwaliteit vergeleken, hoe meer jewels hoe hoger de kwaliteit. Reuze onnozel :woozy_face:

Ook dacht ik maar ook de 64 steens orient maar dan met 100 er in gepropt :joy:
Onhandige link, sorry

2 likes

Niet alleen hele mooie horloges, maar ook prachtige techniek. Kijk hier eens naar hun Hamatic vintage automaat.

2 likes