Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ongeborstel en ongepolijste RVS staal zou ik zeggen. Vandaar de kleur verschil. Het kan ook een beschermd coating zijn ter bescherming van de onbehandeld stukje.

1 like

Ik denk gecoat. RVS kan nog steeds roesten als het nat wordt (roest vast staal, niet roest vrij staal). Er kan best wat tijd overheen gaan als daar vocht tussen je sluiting gaat zitten, voordat het er tussenuit is opgedampt.

Het is wel tape, 1% kans dat je het er kan afkrabben.

7 likes

Denk ook dat het coating is. Vandaag viel me trouwens ook op dat de tekst “Seiko” op de klep in dezelfde kleur en fijne structuur is.

Wat is een klatser precies?

2 likes

:raised_hands:

1 like

Staat niet echt bij wat het is toch? Gewoon een groot horloge?

Yesss, groot, dik, badass, patserig (alles in relatieve zin en per definitie niet allemaal tegelijk noodzakelijk om het een klatser te noemen)

2 likes

Nog een domme vraag: wie o wie?

1 like

Tja, dat is volgens mij het eerste dat je leert op de Crime Academy: patsen, provoceren en opvallen is niet handig! Sommige mensen begrijpen dat niet en die krijgen gratis kost en inwoning van de overheid. :wink:

1 like

Copy/Paste:

Bij de doorzoeking werden een geldhond en een drugshond ingezet. De geldhond vond ruim 50.000 euro aan contant geld

Ik heb eigenlijk maar een vraag, waar kan je een geldhond krijgen :thinking:

16 likes

Intelligentie is dus niet te koop. Hahaha

1 like

Ik ben geen duiker. Dus, heb ik een domme vraag over de bezel:

Waarom is de rode zone op een zogenaamde Pepsi/CocaCola bezel eigenlijk bedacht? Is dat om professionele redenen? Of gewoon om esthetische redenen?

Niet altijd, soms heb je duikhorloges waarbij er 20 minuten rood zijn en de rest blauw;

https://images.app.goo.gl/JY89wfeKV5SmFNPF8

Volgens mij was dat omdat een duikfles meestal 20 minuten lucht kan geven. Duik je erin, zet je de driehoek waar de minutenwijzer staat en weer je hoe lang je nog hebt zonder na te denken.

Ik weet het alleen niet zeker. Misschien weet een van onze duikers (@HorlogeOpa?) het wel zeker voor je.

1 like

Niemand wordt vrolijk van een duik van slechts 15 of 20 minuten. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in de decompressiestops of safetystops, zeker in combinatie met de nauwkeuriger minutenaanduiding die je hier vaak ziet. Wat dan wel moet gebeuren aan het begin van je stop is het terugdraaien (in praktijk meestal vooruit draaien bij unidir.)van je bezel naar 0, om goed te kunnen timen.

1 like

https://www.quora.com/Why-is-the-first-20-minutes-usually-red-coloured-on-a-sports-watch-face

Toch zit ik kennelijk goed (langer dan een half uur lijkt me ook wel slopend qua duiken…). Maar duikers weten het vast beter. (Zie het tweede antwoord, eerste gaat over de kleur)

1 like

Aan het begin van de duik draai je de 0 van de bezel op de minutenwijzer. Zo kun je makkelijk zien hoeveel minuten je onder water bent.
Hoe lang je onder water kunt blijven is afhankelijk van de diepte.
Dit is om te zorgen dat je binnen je nultijden blijft. Dit houd in dat je duikt zonder dat je decompressiestops moet maken omdat er teveel stikstof in je bloed en weefsels zit.
Uit mijn hoofd telt die 20 minuten bij een diepte van een meter of 30. Dit staat vaak op de strap van het horloge.

Een klein beetje ouderwets is het wel. Tegenwoordig duikt bijna iedereen met een duikcomputer.

Als ik in de grevelingen duik kom ik meestal niet dieper als 10 meter en dan haal ik op een 12L cilinder makkelijk 75 minuten.

5 likes

Ter info mijn duikcomputer.

4 likes

Nee.
In het stuk staat duidelijk dat het gaat om het weer omhoog gaan: resurface, resurfing.
Dus het deel van de veiligheidstops (en in professionele situaties decompressiestops), en die zijn aan het einde van de duik.

In short, often times, such coloration on a diver bezel is decorative but based on a tradition of using the rotating bezel to measure the timing of mandatory decompression stops as divers slowly resurface from deeper dives. In order to prevent the “bends” divers can get when resurfacing too quickly, they sometimes need to stop for up to 20 minutes at a time.

1 like

De meeste Pepsi/CocaCola duikers hebben inderdaad een rode zone van 20 min. Het gekke is alleen dat mijn Samurai een rode/orange zone heeft van 15 min. Dat ben ik wel vaker bij duikers tegengekomen.

Wat zou daarvan de reden zijn? Kan het zijn dat die 20 minuten niet hard is en dat 15 minuten ook voldoende is?

1 like