Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Meer mat keramiek in dit topic

1 like

Leuk, zijn er verassend veel zeg! Van de Pelagos bijv wist ik dat helemaal niet :slight_smile:

Welk model is dit?

Ah bedankt! Buiten het feit dat ze minder snel krassen zijn er geen andere voordelen?

Die matte ceramic bezels zien er wel gaaf uit! Beter dan die glimmende imo

1 like

De Seiko spb147.

1 like

Er bestond wat onduidelijkheid over het materiaal van de bezel van SPB147. Aanvankelijk werd aangenomen dat het een matte keramische bezel was, maar volgens mij is het inmiddels duidelijk (en ook door Seiko bevestigd) dat die bezel van roestvrij staal is.

1 like

@merl is de bezel van jouw spb147 nou van keramiek of rvs/alu?

Keramiek kan eerder breken.

Geen idee, van mijn SPB143 :wink: zou ik dat laatste zeggen gezien de foto’s er van.

11 likes

Domme vraag:

Als Seiko bevestigt dat de bezel van RVS is, is het dan niet RVS? Of moet ik het zien als “Wij van WC-eend zeggen…”?!

Brushed steel, geen keramisch helaas.

Twee domme vragen:

  1. Waar kan ik zo’n stalen pinnetje kopen voor in een stalen band? Gaat om een Seiko Sportura. Of heeft de gemiddelde juwelier/horlogerie ze wel op voorraad?

  2. Ik wil een polijstsetje kopen voor op de boormachine. Er zijn er echter heel veel. Heeft iemand ervaring met een setje wat op de boormachine pas en waar ik een glaasje mee kan polijsten?

  1. Heb je geen foto van het betreffende pinnetje? Seiko gebruikt niet altijd standaard pinnetjes.

  2. Ga aub geen plexi glaasje polijsten met een boormachine. Door de snelheid wordt het erg warm en smelt het plexi. Gewoon met de hand of op een heeeel laag toerental. Van Dremel zijn er wel setjes te koop. bij de Action zijn soms dremelachtig setjes te koop met polijstschijfjes.

2 likes

Gaat om dit pinnetje die dus normaal vast op elkaar zit. Deze ging stuk bij het eruit halen. Wil ze eigenlijk allemaal in de band even vervangen. Lijkt inderdaad wat anders dan een normale pin.

Wbt het polijsten, het is geen plexiglas maar echt glas, ik denk mineraalglas.

1 like

Het is een standaard splitpen zo te zien, die kun je in allerlei maten vinden op eBay.

1 like

Ik kwam vandaag een certina big date tegen (zeer fraaie horloge) en vroeg mij af hoe ze de datumschijf / schijven nu zo gemaakt hebben.
Ik had verwacht met 2 schijven die onderelkaar gaan: een voor de eerste positie en een voor de tientallen, de tientallen zal telkens rechts van het cijfer een open plek hebben zodat de eerste schijf ook te zien is. Op de foto’s lijkt het alsof de tientallenschijf lager ligt en boven staande niet klopt

Weet iemand hoe dit zit?
Als het precies andersom is waarom doet men dit dan, de tientallen 2x laten verspringen lijkt mij logischer dan de enkeltallen.

2 likes

Splitpen! Wist niet dat het zo heet.

Ik weet niet beter dan dat het twee naast elkaar liggende schijven zijn, al baseer ik dat op een enkele foto die ik elders ooit gezien heb. Niet deze, maar een soortgelijke:

Ik heb geen idee of dit in het algemeen geldt, of dat het bij verschillende uurwerken anders is ingericht.

4 likes

Ziet er wel gaaf uit zo.
Gezien de positie van het datumvenster denk ik niet dat dit mogelijk is bij de certina, even een fototje van het geheel

4 likes

Ik vrees dat ik je hier gelijk in moet geven.

Ik kan verder alleen maar speculeren, een foto van de voorkant van een 80.651 kan ik vooralsnog niet vinden. Misschien staan de tientallen op een kruis (met een draaipunt zo tussen de de ‘ia’ van ‘Special’ en het datumvenster in) dat boven de enkeltallenschijf draait? Maar dat strookt niet met je observatie dat de tientallenschijf lager ligt.

Bij nadere beschouwing denk ik op de foto wel te zien dat boven de 0 en de 8 de onderkant van andere cijfers te zien is, mogelijk een 3 en een 9? Dat zou dan weer passen bij twee schijven naast elkaar, maar ik zie net als jij niet goed voor me hoe die daar passen, zo ver naar buiten op het uurwerk.

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/6/f/9/6f9cbaf6405a7386a9cb6748c50d368757416765.jpg

Haha ik zou bijna willen suggereren dat het lintjes zouden kunnen zijn, maar dat is gekkenwerk en dan nog waren ze ongetwijfeld binnen een maand versleten. :joy::see_no_evil:

3 likes