Ja, dit lijkt me synthetische aventurijn, oftewel gewoon glas met metalen spikkels, niet de edelsteen.
Maar ach, uiteindelijk is het allemaal siliciumdioxide met wat visueel interessante vervuiling erin, dus of dat in een fabriek of in de aardkorst gemaakt wordt interesseert mij weinig.
Dat is het toch allemaal. Het mineraal aventurijn van nature is groen. Dan heb je aventurine glas dat een uitvinding is naar verluidt uit Murano. Als daar nog weer een synthetische variant van bestaat, dan vermoed ik eerder plastic of iets dergelijks.
Voor zover ik weet wordt er met synthetisch aventurijn altijd naar glas verwezen.
Overigens verwacht ik dat dit horloge kort na binnenkomst door mijn vriendin geconfisqueerd gaat worden, dus de vraag waar de wijzerplaat precies van gemaakt is wordt dan misschien minder belangrijk.
Dank je, ik schat hem ook in als ‘less is more’. Fratello verwoorde het ook wel goed: You don’t always want a quad venti white mocha cappuccino; sometimes you just want your coffee black.