Het Grote incoming topic Deel XII

Tof! Ball is een mooi merk. :ok_hand:

2 likes

beetje ball kan in de boom hoor!:+1:

2 likes

Prachtig! En dit model draagt geweldig kan ik uit ervaring (wat langer geleden) zeggen. :ok_hand:

1 like

Hoi Danny, ik liep voor de gein de Lucardi in (no promo!). Was er 30% korting en online nog een tientje eraf. Diameter is / zou moeten zijn 38mm. Na de feestdagen in huis.

Nieuwe aanwinst onder de boom, blij mee!

27 likes

Een Smiths natuurlijk. Dat moge bekend zijn. Rolex’ excuusbrief is destijds zelfs gepubliceerd in het horologische tijdschrift van Londen, en die Smiths die mee was is in het technisch museum te bewonderen.

Ik vind overigens Kuoe geen hommage aan die Oyster Perpetual. Dat is ook een mooi horloge dus niks tegen die OP, maarrrr…

• Geen lollipop secondenwijzer, maar een rechte GS wijzer, als het ware
  • Waffle dial in plaats van strak
  • Geen haaietanden als indice, maar eerder tombstones of patek-achtige pijltjes op de kardinale posities
  • Andere indeling en schaal van de minute track
  • Kortere lugs
  • Smallere bezel
  • Lume pips in de minute track in plaats van op/in indices

Dat er spear-hands worden gebruikt… allez, da’s niet alleen bij een Rolex zo geweest. Dagger hands kwamen in de jaren 20, 30 en vroege jaren 40 veel voor, om in de late jaren 40 en ook de 50er jaren vervangen te worden door spear hands. Van Roamer tot Lange, wie is er niet groot mee geworden?

12 likes

ja joh gooi nog wat olie op het vuur bij @Fate_Amenable_To_Change :joy:

Draagt Fate toch nog een soort van Rolex :slight_smile:

sorry fate, dat het niet exact dezelfde uitvoering is wil niet zeggen dat het geen hommage kan zijn.
ze lijken verdacht veel op elkaar. En die OP heeft vast ook wel eens eens een waffle dial gehad :wink:

soit wanneer komt de Kuoe?

3 likes

Iedereen koopt wel ns wat bij ome ali he.

1 like

22 likes

prachtig in al zijn glorie! net een Kuoe :wink:

4 likes

Het is zeker een hommage aan 1940-1960 horloge ontwerp, dat zegt de oprichter zelf ook, maar laten we nu niet gaan doen alsof Rolex verantwoordelijk is voor alle design cues van welk horloge dan ook. Ze hebben spear hands niet uit gevonden, mensen.

Ik vind het soms wat jammer dat de knee jerk reactie van de halve liefhebbers gemeenschap altijd is om te roepen dat alles aan Rolex refereert, terwijl de vintage mannen met koffers vol oude obscure meuk dan altijd maar wat gniffelen.

Zo kan ik ook gaan roepen dat de Rolex 1908 een Longines hommage is, net als deze Kuoe en die OP waar aan gerefereerd werd.

Want ja, Longines was er als eerste. Voor wie nu roept dat die horloges er anders uitzien:

Ik laat me net vertellen dat dat niet uitmaakt. Alles met een draaibare bezel is sowieso een Longines hommage, maar deze ook. Kom op mensen, schud de geestelijke armoede eens van je af.

Je kunt lachen, maar als Rolex nog zulke charmante Longines hommages zou maken zou ik al lang klant zijn. :smiling_face::smiling_face::+1:

21 likes

Pardon?

Er is 1 iemand die zegt dat het een hommage is die op een horloge van Edmund Hillary lijkt. Niks meer niks minder.

Je zoekt je verdedig bij sarcasme veel te ver. :sunglasses::heart_hands:

Je roept altijd wel dat je een Rolex OP wilt, maar die gaat er nooit komen. Da witte gij ook Henk.
Dito met Breguet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dat is omdat ik vintage altijd lullig vind (ik wil gewoon een horloge wat ik zorgeloos kan dragen zonder me zorgen te moeten maken of dat ene onderdeel uit 1955 nog bestaat bij gebreken), en moderne Rolexen niet meer zo charmant zijn. De moderne OP met single indices was al minder elegant dan een jaren 50 OP met spear wijzers, maar met de double cardinal indices wordt het nog weer minder elegant.

Grand Seiko geeft me in dat opzicht ook een milde beroerte, want die doen in de moderne Evolution 9 horloges heel veel goed: Andere echappementen, super coole uurwerken, prachtige proporties qua diameter en hoogte van de kasten, maar dan verneuken ze het weer door ook van die lompe dubbele indices, lelijke uurwijzers, en veel te brede banden te gebruiken.

Product-ontwikkeling is gevaarlijk, enshittification ligt altijd op de loer. Ik citeer James Brown maar weer eens: You don’t have to do no soloin’ brother. Just keep what you got, 'cause it’s a mother.

JLC begrijpt dat. Die brengen periode correcte Reversos en Masters uit:

Kijk. Niks ontwikkeling. Just keep what you got, cause it’s a mother. Ik vind Richemont een verschrikkelijk bedrijf, maar ben in potentie een goeie klant van ze. :slight_smile:

16 likes

Dat is het. U zoekt en vindt nooit. Er is altijd wel iets waarom je er een reden is om iets niet te kopen.

Zoek nou vooral de reden om iets wel te kopen en je kan volop genieten.

Dan is potentie omgezet in daden.
Prachtige horloges bij JLC. Daar zijn we het beide roerend over eens.

Soit. Fijne kerstdagen! :christmas_tree:

3 likes

wat is je polsmaat???

this ignorant big-nosed white man
:sweat_smile:

Als ik zo eens naar de kist kijk is er al genoeg daadkracht geweest.

1 like

Je kunt nog altijd upgraden voor wat klappers

2 likes

Dat is een gebed zonder einde. Ik vond vroeger een SARB033 een klapper. Toen werd de Nomos de klapper. Even later kwam er een Grand Seiko quartz klapper. Toen ging het richting de Shunbun, Santos en Reverso. Nu is een Goldfeather in edelmetaal een klapper, of een Breguet. Het houdt niet op, niet vanzelf.

Op dit forum is het makkelijk om je de kop gek te laten maken, maar ik vind het wel best zo. Dat sluit niet uit dat ik ooit nog eens een klappertje maak, maar gebrek aan daadkracht is natuurlijk de grootste nonsens.

10 likes

Koop dan.

2 likes