Waarvan acte.
okzbow Schreef:
Jullie zijn echt een beetje simpel… de
kinderarbeid in China bestaat 9 van de 10x uit
eenvoudig inpak werk, sorteren, uitzoeken,
vergaren…En dat soort werk moet ook bij de blokjes
producenten gebeuren.
Ik zal niet ontkennen dat het met de mensenrechten niet helemaal goed zit in China maar er is gelukkig heel veel veranderd de laatste jaren. Overigens zijn er weinig landen waarin geen mensenrechten worden geschonden inclusief Nederland. Maar dat is een andere discussie. China groeit in positieve zin. Het zou leuk zijn als jij die ontwikkeling ook eens doormaakt want ik word soms zo moe van je.
Misschien word je moe van mij, maar dingen roepen zonder onderbouwing omdat je het ergens gehoord hebt is net zo vermoeiend… Geloof me, China groeit helemaal niet in positieve zin… China wordt er alleen beter in dingen onder de radar te houden.
De werkomstandigheden zijn alleen bij een aantal multinationals ietwat verbeterd aan de voorkant. Maar bij de productiefabrieken is het nog net zo’n puinhoop als 10jaar geleden (goedkope arbeid, enorm snelle groei, lage productiekosten… Chinan zou wel gek zijn om dat te veranderen).
Lees de analisten reports er eens op na… in die branche zal je vast niet werken, maar met een beetje zoeken moet je er best uitkomen.
Naar het schijnt heeft Gerald Genta als ontwerper dit model zowel aan Bulova als aan Audemars Piquet verkocht. Naar het schijnt zelfs als eerste zelfs aan Bulova.
Het woord hommage zou wat mij betreft alleen door de fabrikant zelf mogen worden gebruikt. Dus als Tag Heur een oud model herintroduceert zie ik dat als een homage.
Als een andere (vaak Aziatische) firma te beroerd is om zelf iets te ontwerpen, zie ik het als diefstal van een ontwerp voor eigen gewin.
Voor Precista ligt het weer even anders: Eddie Platts heeft deze reeds bestaande merknaam gekocht en bouwt horloges die net als de horloges van grote merken aan bepaalde militaire eisen moeten voldoen. Zo kom je al snel op eenzelfde uiterlijk uit. Denk hier aan IWC Mark 10 die trouwens nagenoeg tegelijkertijd ook door JLC is gemaakt en ook weer met hetzelfde (militaire) uiterlijk.
Eddie heeft ook de naam Smiths gekocht en bouwt horloges onder dezelfde merknaam als vroeger en met hetzelfde uiterlijk. Ook niks mis mee dus.
Brutus Schreef:
Voor Precista ligt het weer even anders: Eddie
Platts heeft deze reeds bestaande merknaam gekocht
en bouwt horloges die net als de horloges van
grote merken aan bepaalde militaire eisen moeten
voldoen. Zo kom je al snel op eenzelfde uiterlijk
uit. Denk hier aan IWC Mark 10 die trouwens
nagenoeg tegelijkertijd ook door JLC is gemaakt en
ook weer met hetzelfde (militaire) uiterlijk.
Eddie heeft ook de naam Smiths gekocht en bouwt
horloges onder dezelfde merknaam als vroeger en
met hetzelfde uiterlijk. Ook niks mis mee dus.
Sorry, maar dit vind ik nonsens. Precista heeft een paar originele, al dan niet ingekochte, modellen, en een aantal pure kopieën. De speedbird, italian (prs20), de Fifty Fantoms (prs 50) zijn gewoon net zo ‘hommage’ als steinhart of alpha of …
De PRS-3 kun je over discussiëren, maar de Omega elementen zijn overduidelijk. Van de prs-5 zeggen ze zelf ook dat hij op de Hamilton gebaseerd is.
Jazz Schreef:
Naar aanleiding van dit topic, waar een leuke
(deels offtopic) discussie
in ontstond, leek het me wel leuk om een
hommage-topic aan te maken. (tu)Let wel; Het gaat in feite om échte hommage’s, dus
géén replica’s want;
http://3.bp.blogspot.com/_PicuSRElKFY/S_pHV0d7PoI/
AAAAAAAAAxg/It9ZKExYsYY/s1600/fake-croton-watches.
jpghom·ma·ge [ommaazje] de; v -s hulde(betuiging),
eerbewijsWat is een Homage?
Een fabrikant maakt een hommage van een bepaald
merk/model uit eer voor dat merk/model,
hij neemt de kenmerken ervan over en zet er zijn
eigen naam op. Zo is het voor iedere koper
duidelijk dat het horloge door hem is gemaakt en
niet door het betreffende merk dat geëerd wordt.
Ook zijn er voldoende merken welke de wijzerplaat
helemaal leeg laten, dus ook hun naam ontbreekt.
Daarnaast zijn er altijd wel kleine verschillen te
vinden in de modellen, dit i.v.m. copyright.Hier twee leuke voorbeelden van hommage’s welke ik
de vandaag tegen ben gekomen;Invicta - Rolex
http://imgur.com/RXnII.jpgParnis - IWC
http://imgur.com/UQIwx.jpgKen je er meer? Plaats ze dan even, liefst met
foto.Veel hommage’s zijn over het algemeen van de
’bekendere’ merken,
en vaak ook wel voorzien van een goed uurwerk en
nette afwerking.
Echter zijn ook daar natuurlijk goedkopere
alternatieven voor op
ebay te vinden. Een goedkoper alternatief hoeft
niet per definitie
te betekenen dat het slecht is, er wordt dan
gewoon gebruik gemaakt
van nóg goedkopere uurwerken en mindere
materialen.Hoe denken jullie over hommage’s, vinden jullie ze
teveel op het geëerde merk/model
lijken (en dus daardoor ‘wannabe’) of hebben
jullie er niet zoveel moeite mee?
Nogmaals, we hebben het over hommage’s, géén
replica’s!
Kom op zeg: “het merk dat geeerd wordt… mag ik een emmertje…”
Ze maken echt geen look-alike om een ander merkt te eren hoor…
http://www.woorden-boek.nl/woord/hommage
Gewooon om te verdienen aan het ontwerp van een ander (doorgaans duurder) merk.
hans
hcptdg Schreef:
Kom op zeg: “het merk dat geeerd wordt… mag ik
een emmertje…”Ze maken echt geen look-alike om een ander merkt
te eren hoor…http://www.woorden-boek.nl/woord/hommage
Gewooon om te verdienen aan het ontwerp van een
ander (doorgaans duurder) merk.hans
Je hebt helemaal gelijk, Hans, ben het volledig met je eens.
Groet Jan
Ach Hans dat is hier toch altijd zo over dit onderwerp… doel redenaties, recht praten wat krom is en preken voor eigen parochie.
"Nee dit merk is toch echt heeel anders / dit horloge is meer dan 500e, dan mag het wel / je kan toch duidelijk zien dat het een hommage is / ik wil alleen goede kwaliteit en bewonder het ontwerp van Rolex, maar wil het er niet aan uitgeven / etc etc etc…
Bij een hommage van een eigen merk uit vroegere tijden… denk ik zelf aan de Tissot Heritage 150 Chronometer in RS uitvoering.
Die ik in september van een mede forumlid heb overgenomen (moet wel een servicebeurt hebben, maar daar later over), het is een prachtig exemplaar met dus een hommage van Tissot horloges uit de 40-50 jaren van de vorige eeuw.
Ach iedereen op dit forum is niet vies van het dragen van een orient,parnis,alpha, en ga zo maar door…ze blijven nooit lang te koop staan…
V3T3RAN Schreef:
Ach iedereen op dit forum is niet vies van het
dragen van een orient,parnis,alpha, en ga zo maar
door…ze blijven nooit lang te koop staan…
Beetje kort door de bocht, een minstens even groot deel van dit forum moet er ook niets van hebben.
verder sluit ik me volledig aan bij Hans CP.
Ik eer Panerai door altijd netjes te vermelden dat mijn Marina Militare een copie is van Panerai. Ik draag m trouwens met plezier en zonder schuldgevoel. Lekker horloge.
Vind trouwens veel horloges op elkaar lijken. Met die wijzers en zo, en dat glas.
:D:P
gr. Twan
Als van alle merken al hun horloges, die vanwege een of ander uiterlijk kenmerk, het soort uurwerk o.i.d. als hommage kunnen worden aangemerkt, van de markt zouden halen, dan blijft er volgens mij maar een heel klein marktje over.
We hebben immers al heel veel horlogegeschiedenis in de wereld om te vergelijken.
Mijn conclusie is dat er haast geen nieuw type/model horloge meer kan worden ontwikkeld zonder dat iets van een ander merk of type in zit.
Ik ben wel blij met mijn eigen conclusie, want dan durf ik in ieder geval nog wel eens met een gerust hart een nieuwe aanwinst aan te schaffen.
M.vr.gr.,
Flip.
okzbow Schreef:
Maar moeten we allemaal niet stiekem een beetje
lachen als we iemand in een
kitkar-lookalike-ferrari zien rijden?
haha,
zeer sterke opmerking !!
Bas
wat een onzin…
MartinB Schreef:
Brutus Schreef:
Voor Precista ligt het weer even anders: Eddie
Platts heeft deze reeds bestaande merknaam
gekocht
en bouwt horloges die net als de horloges van
grote merken aan bepaalde militaire eisen
moeten
voldoen. Zo kom je al snel op eenzelfde
uiterlijk
uit. Denk hier aan IWC Mark 10 die trouwens
nagenoeg tegelijkertijd ook door JLC is gemaakt
en
ook weer met hetzelfde (militaire) uiterlijk.
Eddie heeft ook de naam Smiths gekocht en bouwt
horloges onder dezelfde merknaam als vroeger en
met hetzelfde uiterlijk. Ook niks mis mee dus.Sorry, maar dit vind ik nonsens. Precista heeft
een paar originele, al dan niet ingekochte,
modellen, en een aantal pure kopieën. De
speedbird, italian (prs20), de Fifty Fantoms (prs
50) zijn gewoon net zo ‘hommage’ als steinhart of
alpha of …De PRS-3 kun je over discussiëren, maar de Omega
elementen zijn overduidelijk. Van de prs-5 zeggen
ze zelf ook dat hij op de Hamilton gebaseerd is.
Is ook een mening…
Wel leuk dat je het eerste deel van mijn originele post niet aanhaalt en als nonsens bestempeld:)
Jazz Schreef:
Naar aanleiding van dit topic, waar een leuke
(deels offtopic) discussie
in ontstond, leek het me wel leuk om een
hommage-topic aan te maken. (tu)
Wow, wat een verhitte discussies weer, maar had wel zo een vermoeden
Volgens mij vond je het wel leuk om even te stoken hier ;)
hom·ma·ge [ommaazje] de; v -s hulde(betuiging),
eerbewijsWat is een Homage?
Een fabrikant maakt een hommage van een bepaald
merk/model uit eer voor dat merk/model,
hij neemt de kenmerken ervan over en zet er zijn
eigen naam op. Zo is het voor iedere koper
duidelijk dat het horloge door hem is gemaakt en
niet door het betreffende merk dat geëerd wordt.
Ook zijn er voldoende merken welke de wijzerplaat
helemaal leeg laten, dus ook hun naam ontbreekt.
Daarnaast zijn er altijd wel kleine verschillen te
vinden in de modellen, dit i.v.m. copyright.
Die definitie (klokken die ‘sterk’ op andere bekende klokken lijken, zonder dat de bijbehorende merknaam op staat) ben ik ook gaan gebruiken, omdat het door de meesten ook zo gebruikt wordt.
Maar als eerbetoog voor een bepaald merk/model… Zoals velen denk ik dat er hier meer een commerciele achtergrond aan vastzit. Maar dat gezegd te hebben, begrijp ik ook dat anderen successen gaan imiteren. ‘Beter goed gejat, dan slecht verzonnen.’
Hoe denken jullie over hommage’s, vinden jullie ze
teveel op het geëerde merk/model
lijken (en dus daardoor ‘wannabe’) of hebben
jullie er niet zoveel moeite mee?
Nogmaals, we hebben het over hommage’s, géén
replica’s!
Zoals elders eerder gezegd, ik heb persoonlijk geen problemen met het gebruik hommages EN replicas. Ik vind het wel leuk om de kopies met de originele te vergelijken en de verschillen eruit te halen. Het liefst moeten ze dan wel zo goed mogelijk lijken. Hoe moeilijker het is om de verschillen te zien, hoe groter de uitdaging.
Maar voor het normaal/dagelijks dragen kies ik liever een klokje met een meer eigen gezicht. Zo denk ik dat ik straks heel veel plezier zal hebben van m’n SKX007. Vooral als het me lukt om het zelf ge(de)monteerde 7S26 uurwerkje erin te krijgen.
Verder vind ik het wel fijn dat kopies bestaan, omdat ik er de originele modellen mee kan uitproberen en vergelijken voor een eventuele aanschaf. Zo ben ik er achter dat ik een Sea-Dweller leuker/mooier vind dat een Sub-Mariner (geen loep, wel datum). En was er ook achter gekomen toen ik van een achter-neef een Radiomir kon overnemen dat het toch niks voor mij was (mis de secondewijzer, die van hem was geen Black Seal; en handopwind vind ik een leuke afwisseling, maar vind een automaat toch nog een stukkie leuker en praktischer).
Verder was ik er ook achter gekomen dat ik de Seamaster GMT door de extra wijzer maak niks vond.
Hommages draag ik overigens ook mee naar buiten. De replicas alleen binnenshuis. Ergens vind ik het niet kunnen om een horloge met het merkje te dragen, terwijl ie niet echt is. Maar meestal lijken de replicas beter op het origineel dan de hommages en zijn daarom voor mij ook beter als vergelijkingsmateriaal te gebruiken. Vandaar dat ik ook replicas uitprobeer. Echter om er niet mee ‘betrapt’ te worden, blijven ze binnenshuis. :o
Zijn er hier nog meer die kopies gebruiken om een aankoop te overwegen. Of hebben jullie aan het uitproberen bij de juwelier/horlogerie voldoende om een goed beeld te krijgen van een klokje?
(Was eerder al eens door iemand geoppperd dat het een smoesje zou zijn om geen ‘dure’ klok te gaan kopen, maar dat is niet zo. Als het niet helemaal mijn ding is, dan koop ik het origineel niet. Als het wel mijn ding is, dan koop ik na het uitproberen (en soms sparen :+) pas het origineel. Ik heb gewoon voor de duurdere klokken wat meer tijd nodig om uit te vogelen of ik het echt leuk vind of dat ik me aan dingen ga storen (bijv. Submariner datumloep). Aangezien ik geen klokken verkoop, zou elke miskoop duur uitpakken. Met het uitproberen is bijvoorbeeld de Sea-Dweller eruit gerold ipv een Sub-Mariner. En ipv een Seamaster GMT is het een Hamilton T2 geworden. OK, die laatste is kwa prijs goedkoper, maar was 1 van de weinige GMT’s die geen 3e wijzer heeft en ik mooi vind).