Jaloersmakend ![]()
Je hoeft niet jaloers te zijn, ik bezit ze geen van beide ![]()
Die van mij is nét anders: in het goud en planetarium iets anders. Ze zijn allemaal net anders van elkaar. Van dit model “planetarium 2000” zijn <50 stuks gemaakt, alle uitvoeringen bij elkaar.
Over die zoektocht van >10jaar, geschiedenis merk en horloge en alles heb ik inderdaad drie topics gemaakt des tijds. Na van de horloges waar ik ná de aanschaf nog steeds even blij mee ben als tijdens de “uitkijken naar” fase.
Jouw topics met veel plezier gelezen destijds. Interessant, onderhoudend en leerzaam. Prachtig deze planetarium versies
Fantastische foto’s. Mag ik vragen wat voor camera/ lens je gebruikt?
Er is geen horloge op de wereld wat me met stomheid slaat.
Ik heb erg veel schik van m’n Reverso, het moet gezegd:
Maar ook van simpele quartzjes.
Wat ik wel een beetje spannend vond was de Cartier Mass Mystérieuse. Is het horloge te groot? Zeker. Is het een gimmick? Absoluut. Zou ik het kopen of dragen? Natuurlijk niet, ook niet als ik het geld had.
Maar toch tof dat het gemaakt is.
Bij het lezen van de titel wist ik al dat het jouw post was @helaasweermijnloginvergeten
Ik ben benieuwd naar een verzamelenpost van je collectie, gezien je brede kennis.
Deze was ik eerlijk gezegd een beetje vergeten, bedankt voor de reminder!
Alleen al het idee om het complete uurwerk als rotor te laten fungeren vind ik fantastisch.
Als je dat dan ook nog eens weet te realiseren: fabelachtig!
Enigszins left-field voer ik een dameshorloge op;
Van Cleef en Arpels’ Heures Florales.
Vanwege de onorthodoxe uurweergave op een prachtige creatieve manier uitgevoerd en het mechanisch meesterwerk eronder dat dit mogelijk maakt:
Ik kan hier ademloos naar blijven kijken
Lekker nuchter. Lekker Hollands. ![]()
Oh men, deze is zo modderf… vet
![]()
Macrolens Sigma 105mm
Canons Eos 760D
Ben effe moeten gaan kijken op de dingen zelf want ik ken eerlijk gezegd niets van fotografie ![]()
Ga je mond spoelen. Ik heb niets met Holland te maken.
Thanks, Ik ken wel iets van horloges maar zo breed zou ik de kennis niet noemen. Er lopen er ongetwijfeld een hoop rond die veel meer weten.
Wel effe bijzeggen dat ik HEEL veel fotos nam van horloges die niet van mij zijn. Maar als je al 30 jaar een enorme passie hebt voor die dingen dan bouw je wel connecties op die je de mogelijkheden geven om letterlijk alles te zien en bezichtigen wat je wil zien en bezichtigen. Ik leerde mensen kennen met de meest waanzinnige collecties en kreeg zo vaak de opportuniteit dingen te zien en dragen die ik in mijn leven nooit zou tegenkomen ![]()
Ook manufacture bezoeken zijn zo leerrijk en ik denk dat ik alles gezien heb wat ik maar kan dromen. Enkel Rolex lukte (nog?) niet. Voor de rest denk ik dat ik in de afgelopen 2-3 decennia 1-daagse en meerdaagse bezoeken aan Patek, Glashutte, Grossmann, IWC, Panerai, JLC, Zenith, Minerva, Lange, … maar ook de minder bekende ( enfin minder bekend voor een grote massa maar op een horlogeforum wellicht wel meer bekende ) Voutilainen, De Bethune, Vianney Halter, … tot de eerder zeer onbekende zoals Florent Lecompte, Hervé Schluchter, Philippe Narbel, Beat Haldimann, Yosuke Sekiguchi, Cedric Johner, Rexhep Rexhepi en zijn broer Xhevdet Rexhepi, …
Al die zaken samen samen zorgen er wel voor dat je ‘iets’ van horloges kent … maar er is zo veel dat ik niet weet.
En nog eens … alles wat ik in die pakweg 30 jaar zag is uiteraard niet van mij ![]()
Maar lekker nuchter is lekker Hollands. ![]()
Een zekere mate van misplaatst “exceptionalism” is zeer zeker Hollands. Die geef ik je. Holland is honderden jaren lang deel geweest van het Friese rijk, wat van Zeeland tot Flensburg strekte, dus ik denk dan altijd “wat is er fout gegaan?”.
Nuchterheid lijkt op het eerste oog een protestantse tic die je in Zwitserland net zo hard tegen komt, maar de Schotten die van oorsprong katholiek zijn kunnen er ook wat van, om maar te zwijgen van de orthodoxe Finnen.
Als techneut zie ik vaak de trade-off, dat heeft niets met nuchterheid te maken. De aller knapste horloges op mechanisch gebied zijn vaak gewoon een draak van een ontwerp (dat geldt ook voor de Cartier die ik aanhaalde), terwijl de horloges die gewoon heel goed van ontwerp zijn vaak een recht op en neer uurwerkje hebben wat tijd weergeeft.
Op de dag dat iemand met complicaties aankomt die me oprecht verbazen in een ontwerp wat dermate simpel is dat het een mooi horloge van goede proporties blijft ben ik officieel sprakeloos.
Dat komt wel akelig dicht in de buurt. Ik heb alleen voor me dat ie 40 bij 13mm is, en dat vind ik groot. Dus heel, heel erg mooi, maar niet voor mij. Op de dag dat ze het in 38 bij 11mm proppen hebben ze m’n aandacht.