Het horloge dat je sprakeloos achterlaat: delen mag, bezitten hoeft niet !

…en kom niet af met horloges van enkele miljoenen euro’s, dus laat de Patek Sky Moon Tourbillon, de Vacheron Tour de l’Île en consorten maar achterwege. De prijs hoeft geen strikte limiet te hebben, maar laten we het ook niet overdrijven. Voor mij persoonlijk is het een combinatie van de volgende zaken die een horloge voor mij ultiem maken:

TIJDLOOS, dit zou er lang geleden stijlvol uitgezien hebben en dit zal er binnen 100 jaar nog stijlvol uitzien
GESCHIEDENIS, Breguet heeft wat mij betreft een rijkere geschiedenis dan de overroepen holy trinity.
DNA, Guilloché, Breguet wijzers, … allemaal zo typisch voor dit merk
COMPLICATIE, ik ben sowieso al een chronograaf fan, een splitsecond is het summum
AFWERKING, veel handwerk door ‘soldered lugs’, handgegraveerde dial, anglage, black polishing …
ZELDZAAMHEID, wie zag deze al in het echt ??
DISCREET,Niets mis met een AP, Rolex, Patek maar mijn voorkeur gaat naar iets wat minder in het oog springt.

Vandaar deze Breguet 5947 Rattrapante

De Breguet 5947 is mooi omdat alles er gewoon klopt zonder gedoe. De kast heeft fijne ribbels (coin edge) die het licht mooi vangen. De wijzerplaat is rustig en duidelijk, maar toch interessant door het geguillocheerde handwerk. De typische Breguet-wijzers zien er sierlijk uit en geven het horloge iets herkenbaars. Alles is netjes in balans: geen overbodige versiering, alleen mooi gemaakt en goed doordacht. Het resultaat is klassiek, en zoals ik al zei tijdloos.

4 wijzertjes boven elkaar :slight_smile:

en dan heb je nog die achterkant …

En mouvement vaak omschreven als het mooiste chrono mouvement en gebruikt door oa Patek, Vacheron, Roger Dubuis, en andere toppers. Afgewerkt tot een zeer hoogstaand niveau.
En als ik mij niet vergis was het enkel Patek (5004) en Breguet die het durfden een splitsecond te maken van dit mouvement.

Macro shots om het kunstwerkje te zien …
De diepte op zich is al fantastisch.

Merk vooral de hoeveelheid black polishing op. Wel wat meer dan enkel vijs kopjes … het volledige splitsend mechanisme is black polished.
Let op de verschillende foto’s hoe hetzelfde onderdeel van kan variëren van ene spiegel tot zwart

Of hoe de puntjes van het tandwiel weerspiegelen op een mirror polished onderdeel eronder

Heeft meer weg van pure kunst dan horlogerie

Het is steeds persoonlijke smaak dus je mag deze met de grond gelijk maken of net als mij subliem vinden, maar laat gerust weten welk stuk jou kan betoveren.

25 likes

Grappig dat je het tijdloos noemt. Ik houd van vintage, maar dit oogt in mijn optiek ouderwets. Tijdloos zou niet mijn omschrijving zijn. Neemt niet weg dat ik het bijzonder vind en zeker niet lelijk.

Sprakeloos:

images (11)

6 likes

Daar zit pas diepte in :wink:

1 like

7 likes

Mijn “grail” heb ik al. Denk ik.

9 likes

Komt door het goud. Dezelfde in witgoud is een snoepje:

Ik zou die niet uit m’n kist schoppen. :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Sorry, maar ik heb er twee :heart_eyes:

5 likes

Zeker ook de moeite in witgoud maar Breguet is voor mij zo een merk dat geelgoud moet zijn :grinning:

En sowieso liever de 5947, die 3947 is in principe t zelfde alleen stoort de koop op 10 uur mij enorm. Imo veel mooier als de rattrapante knop is geïntegreerd in de opwindkroon

1 like

Ik vind het nog steeds ouderwets. Mooi, jazeker, maar niet tijdloos. Dat zal wel persoonlijk zijn. De Omega hierboven vind ik eerder tijdloos.

1 like

Wauw! Wat een prachtig horloge. Als ik ooit rijk word, ga ik hem kopen.

Prachtig ja. Die afbeelding komt uit dit artikel:

@Gijpy : Dit wist je natuurlijk, maar voor anderen die deze horloges mooi vinden is dat artikel aan te raden!

2 likes

Zeker :ok_hand:t2:

Jaloersmakend :heart_eyes:

Van voor en van achter indrukwekkend

2 likes

Ooit om de pols gehad…

5 likes

Je hoeft niet jaloers te zijn, ik bezit ze geen van beide :sweat_smile:

1 like

Je hebt gelijk dat is @Mauzer

Die van mij is nét anders: in het goud en planetarium iets anders. Ze zijn allemaal net anders van elkaar. Van dit model “planetarium 2000” zijn <50 stuks gemaakt, alle uitvoeringen bij elkaar.

Over die zoektocht van >10jaar, geschiedenis merk en horloge en alles heb ik inderdaad drie topics gemaakt des tijds. Na van de horloges waar ik ná de aanschaf nog steeds even blij mee ben als tijdens de “uitkijken naar” fase.

5 likes

Jouw topics met veel plezier gelezen destijds. Interessant, onderhoudend en leerzaam. Prachtig deze planetarium versies

1 like