Hét horloge van Opa

Tja wat moet ik beginnen,

Dit horloge heeft behoorlijke betekenis. Altijd sprak hij over dit horloge. Hij kocht dit horloge toen hij zijn geweer verkocht. Deze gebruikte hij om hazen, vogels en andere beesten te schieten. Dit was ook in die tijd niet helemaal toegestaan zonder vergunning.

Op een dag wilde hij stoppen met “stropen” en verkocht hij zijn geweer. Van de opbrengst kocht hij dit gouden horloge. Mijn opa is inmiddels 15 jaar geleden gestorven op hoge leeftijd.

Is er een kenner die enige info heeft over die exemplaar? Ik ben heel benieuwd. Het horloge kan zomaar 50 jaar oud zijn.

15 likes

Ik heb hem even in “vragen over type, waarde etc.” gezet.

Mooi horloge trouwens!
Ik heb ook nog ergens zoiets liggen uit de familie. Ik volg daarom even. :wink:

1 like

Altijd leuk om te lezen dit soort topics :slightly_smiling_face:, ben benieuwd wat eruit komt!

Ik ken het merk niet maar de vrijwel onuitputtelijke database van Mikrolisk geeft de volgende informatie:

Als het een in Nederland bij een juwelier of horlogewinkel aangeschaft horloge is de ‘fabrikant’ waarschijnlijk de middelste vermelding: Zurel Uurwerken BV.
Dit was geen uurwerkfabriek, maar een Nederlandse handelsfirma, die verschillende horloge merken voerde. Oneerbiedig ook wel ‘Plakmerken’ genoemd. Men importeerde horlogekasten en uurwerken uit (toen nog) meestal Duitsland of Zwitserland en ‘plakte’ daar een eigen handelsmerk op.
Hieronder een tweede lijstje uit Mikrolisk die laat zien welke merken zij nog meer op de (Nederlandse) markt brachten:

Gezien het 'C-shape’design van de horlogekast schat ik het op begin jaren '70, dus je schatting van 50 jaar oud is denk ik wel correct. De kans is groot dat er een degelijk Zwitsers uurwerkje in zit.

Als je het bij een horlogemaker een servicebeurt laat geven (het zal in die jaren niet veel onderhoud hebben gehad, denk ik) en je monteert er een mooi (bruin?) leren bandje op heb je er een mooi, goed draagbaar horloge aan en een prachtige herinnering aan je grootvader aan de pols!

Veel succes en veel plezier van je leuke erfstukje.

17 likes

Wat cool zeg! Dat is meer info dan ik had durven hopen. Op de dial staat dat hij “swiss made” is. Maar dat moet dan haast over het uurwerk zelf gaan.

Er zit nu een elastische rekband om heen. Maar met leren bandje zou hij zeker mooi kunnen zijn. Bedankt voor je reactie!

1 like

Wow nice!!
Als je hem ooit onder handen laat nemen ik doe het graag voor je.

Mvg,

Toke

4 likes

Memphis is geen bekend merk, maar dat zegt op zich niet veel over de kwaliteit van het horloge. @Lexaf liet het lijstje van Mikrolisk al zien. Zurel uurwerken registreerde de naam Memphis in 1982, maar dit horloge is van voor dat jaar. Dus zeker een Zwitsers horloge.

Op de wijzerplaat staat het woord “Incabloc”. Dat staat voor de schokbeveiliging van de balans van het uurwerk, dat werd uitgevonden in 1934. Het staat natuurlijk prima als je op je wijzerplaat deze feature weergeeft. Maar aan het eind van de jaren 60 waren zo’n beetje alle uurwerken met incabloc uitgerust en verdween het van de wijzerplaat. Daarom zou dit horloge makkelijk uit de 60-er jaren kunnen komen.

Er zijn verschillende vintage kenners op het forum, die in het bezit zijn van fysieke naslagwerken en je mogelijk meer info kunnen geven over het merk en horloge.

Zo’n mooi horloge, met zo’n bijzonder verhaal verdient een service- en opknapbeurt. Op het forum kan je zeker een horlogemaker vinden, die je hiermee kan helpen.

Edit: zo zie je maar, @tokes biedt zich al aan.

9 likes

En ik schroom niet om hem aan te bevelen. Goede ervaringen mee! :ok_hand:

2 likes

En persoonlijk denk ik niet dat het goud is maar eerder verguld of zelfs double.

1 like

wat is het verschil tussen verguld of double?

Gewoon prachtig om te hebben.
Ik heb ook de oude horloges van mijn opa. Stuk voor stuk een hoge emotionele waarde…and thats it. Gewoon heerlijk om af en toe even lekker naar te kijken.

2 likes

Mooi horloge, en door het verhaal erachter nog mooier.
Wat al gezegd, geef het wat verzorging en een mooie nieuwe band en je hebt een leuk en emotioneel waardevol stuk om jouw pols.
Veel plezier ermee, ervan.

Denk niet dat het een gouden horloge is.
Foto van de achterkant zou uitsluitsel kunnen geven.

Uiteindelijk hoop ik dat het horloge in mijn bezit komt. En zal ik @Tokes zeker vragen om hulp. Ik kwam het horloge gisteren bij toeval tegen in het huis van mijn ouders. Mijn vader draagt hem zeer vaak in deze staat. Misschien moet ik is vragen of hij hem wil opknappen. En/of wat zijn plannen ermee zijn.

Ben verrast door alle reacties! Heel veel dank :slight_smile:

3 likes

2 likes

wat staat er achterop? kan het zo niet lezen, moest het goud zijn de kast dan is het zo wie zo al heel wat honderdtjes waard alleen al aan goud; in geval 14 of 18 karaat.

Zou toch zomaar goud kunnen zijn als ik de achterdeksel zo zie.

1 like

Kan best dat de kast van goud is, en de band plated.

Ik heb ook nog ergens zo’n soort horloge liggen van Ancre.

9 of 14 karaats kast & plated band

1 like